9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    mbaert

Toetsenbordprobleem OS9

Mijn Pa heeft een oude iMac (zo’n blauwe met 350 Mhz ofzoiets). Werkt onder OS9.

Nu heeft hij daarbij een toetsenbord met van die zwarte toetsjes. letterlijk, want de witte letters zijn er zowat afgesleten. Ik heb hem een tweedehands beter uitziend toetsenbord (zelfde stijl en Apple) gevonden. Maar als ik die aansluit werken alle toetsen die als combinatietoets dienen (bijv. appeltje-a, appletje-s en appeltje-q) direct op die manier als enkel de lettertoets ingedrukt wordt. Dus druk ik bijv. de q in, dan stopt het programma ook gelijk. Dit is niet echt werkbaar. Wat is hier aan de hand?

In het regelpaneel toetsenbord iets veranderen heeft daar geen effect op. Als ik het oude toetsenbord aansluit kan ik weer wel “gewoon” typen.

Is er iemand die me hier de oplossing kan bieden?

Bijdrager
    t.leffers

misschien dat de contacten onder de een van de functietoetsen kapot zijn en daardoor continu contact maken. Het repareren daarvan is een vervelende klus, want je hele toetsenbord moet uit elkaar en de kans dat je het oplost is niet heel groot.
    De gemakkelijkste oplossing is, mits de toetsen gelijk zijn, de toetsen van het defecte naar het oude toetsenbord overzetten.

Bijdrager
    boerke

toetsen overzetten heeft natuurlijk geen enkele zin, dit is puur een (half)mechanisch probleem. ’t lijkt me meer dat je beter een nieuw ipv gebruikt usb toetsenbord kan kopen….(kost waarschijnlijk bijna evenveel)
    ik zoek ook al tijden naar mensen ( in mijn buurt(verzendkosten)/ met een oud/maar werkend mac keyboard…

Nu je toch 2 slechte keyboards hebt, sloop ze maar eens open.. (zoek op internet)
    waarschijnlijk kan je er minstens een herstellen in oude glorie.

Enige probleem bllijft die sleuteltjes om ze open te maken…..
    Ik heb de zoektocht opgegeven…(electrowinkel…ja we moeten zoiets hebben)
    (gereedschapswinkel (ik kan me niet voorstellen dat zoiets niet in de catalogus te vinden is)
    Mijn enige mogelijkheid was om mijn kleinste imbusje ietwat bij te slijpen met een bandschuurmachine….(en dat gaat snel dus let op)
    hierna succesvol mijn toetsenboard gesloopt/ alle troep verwijderd….werkt weer als een speer….

Bijdrager
    t.leffers

@Boerke:

Aangezien de TS schrijft dat het enige manco van zijn vaders’ oude toetsenbord is, dat de letters zijn weggesleten, lijkt het me dat het verwisselen van de toetsen de eenvoudigste en goedkoopste manier is om weer 1 werkend en goed uitziend toetsenbord te krijgen. Je kunt namelijk vrij gemakkelijk de toetsen (alleen de kapjes waar de letters op gedrukt staan dus en niet het ondeliggende mechaniek) verwijderen en die vervangen voor de niet versleten toetsen.

Bijdrager
    mbaert
    ”t.leffers”

@Boerke:

Aangezien de TS schrijft dat het enige manco van zijn vaders’ oude toetsenbord is, dat de letters zijn weggesleten, lijkt het me dat het verwisselen van de toetsen de eenvoudigste en goedkoopste manier is om weer 1 werkend en goed uitziend toetsenbord te krijgen. Je kunt namelijk vrij gemakkelijk de toetsen (alleen de kapjes waar de letters op gedrukt staan dus en niet het ondeliggende mechaniek) verwijderen en die vervangen voor de niet versleten toetsen.

Het lijkt me dan dat je inderdaad gelijk hebt. Hier had ik ook al aangedacht, maar ik hoopte dat het iets met een of andere instelling te maken had. Ik heb iets voorbij zien komen over een enkeltoetsinstelling of zo, maar daar kan ik niets over terugvinden en ik weet ook niet of dat ermee te maken kan hebben.

Bijdrager
    John MacinRow

Ik heb wel eens gehoord / gelezen dat de toetsenborden van de eerste generatie(‘s) iMac G3 machine gebonden zijn, dus niet uitwisselbaar met een andere G3 G4 G5 (geen idee waar je dit kunt checken). Mogelijk speelt dit een rol.

Bijdrager
    boerke

excuus,
    ik dacht dat je de toetsjes op het ietwat slecht werkende toetsenbord wou vervangen,
    en dat helpt natuurlijk niet.

Moderator
    Poezenbeest

Kijk eens onder de ‘plaktoetsen’ in het regelpaneel Universee toegang…. niet dat dat het zal zijn als het per toetsenbord verschild…

Heb het probleem hier ook gehad met een toetsenbord, maar dat kwam door een lading koffie met suiker, die er overheen was gegaan. Een glas halfwarm water en dan snel drogen heeft het probleem opgelost… naast de koffie kwam er ook een halve slof shag en nog meer troep uit….

Toetsjes opwippen van het ene toetsenbord en die op het andere zetten is een klusje dat je met veel beleid en nog meer geduld moet doen. Ik zou alleen wel eerst even een foto maken of zoiets… gewoon, voor de indeling en zo…

Andere tip is om het programma toetsenbord te openen, wat waarschijnlijk in je apple-menu staat, daar kan je in ieder geval zien of de Cmd-toets inderdaad vastzit….

Tot slot: geweld kan ook helpen.

Bijdrager
    mbaert

de ergste toetsjes zijn vervangen op het oude toetsenbord en de 0 toets die het al een hele tijd niet goed deed werkt nu weer als vanouds. Gelukkig maar dat die zwarte toetsjes er zo makkelijk uitwippen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.