30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Magnetron

Toetsenbordverlichting reageert vreemd

Sinds kort dimt het licht van mijn toetsenbord in een donkere omgeving en wordt feller zodra het lichter wordt. Zoals je weet hoort dit andersom, namelijk: dimmen in een lichte omgeving en feller in een donkere omgeving. Voorheen deed hij dit ook gewoon. Het enige wat nog wel normaal werkt, is dat het toetsenbord verlichting helemaal uitschakelt zodra het heel licht in de omgeving wordt.

Nu wil ik graag dit probleem oplossen. SMC reset heb ik al geprobeerd. Ook klopt alles bij de instellingen. Ik wil geen (permanent) gebruikmaken van thrid-party software om alles naar behoren te laten werken.

Ik heb ook al op het internet gezocht naar een vergelijkbaar probleem, alleen bij de enkele topics waar ik terecht kwam werd geen oplossing geboden.

Het gaat om mijn MacBook Pro 13″, gekocht in augustus 2010.

Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    AppleTim

?! volgens mij hoort dit juist zo hoor…

anders is het (als het helemaal donker is) wel héél fel!

Bijdrager
    Vassilli

Er is niks mis met je MacBook..

Bijdrager
    Vinhelper

Het werkt inderdaad helemaal juist zo, maar misschien ben jij gewoon een persoon die niet goed kan omgaan met de automatische aanpassing, omdat het dan niet naar je wens is, zoals het systeem de lichtsterkte aanpast.

ZIe het niet als een belediging, trouwens.:wink: Ik ken genoeg mensen die dat ook vervelend vinden, omdat de sensor bijv. te snel reageert op een televisie, waar de wisselende beelden de sterkte van de beeldscherm- en toetsenbordverlichting steeds doen aanpassen.

Mijn tip: probeer het eens een tijdje handmatig te bepalen, dan kun je het ook meteen doen zoals je het wilt, en merk je het verschil met hoe het nu gaat.

Bijdrager
    Retyro

Volgens mij is de toetsenbordverlichting van magnetron toch echt kapot. Wat heb je nou aan toetsenbordverlichting als de zon op je Macje schijnt? En bij mij is het ook zo dat hij in het donker juist gaat branden en dat hij dimt als het lichter is, altijd al zo geweest vanaf dag 1 bij meerdere Macs. Daarnaast spreekt de optie in systeemvoorkeuren over het verlichten van het toetsenbord bij weinig licht.

(De reden dat dit anders om werkt t.o.v. het scherm is dat het scherm bij veel licht slecht zichtbaar is door de spiegelende glaslaag erover, het licht van het scherm gaat dan de spiegeling tegen. Bij het toetsenbord is dit juist niet het geval en moet deze dus helderder worden als het donker wordt.)

Bijdrager
    Magnetron

Ik verwachte deze reacties al. Retyro is de enige die mijn probleem werkelijk begrijpt. Het licht hoort helemaal niet sterker te schijnen bij veel licht, dan is heeft het toch geen nut? Daarnaast werkte het wel gewoon toen ik mijn MacBook pas had.

Dus er is wel degelijk iets mis met mijn MacBook Pro.

Bijdrager
    VlamMans

Het heeft wel nut (ergens) om de toetsen feller te laten branden bij meer licht. Het toetsenbord heeft dan meer licht nodig om zichzelf te verlichten, en om het dus beter te zien. Bij een iPhone werkt het ook zo.

Ik begrijp dat dit niet wenselijk is voor jou, maar ik zou niet weten hoe dit zou komen, sorry.

Bijdrager
    Retyro

@VlamMans: Bij de iPhone gaat het om een scherm met een reflecterende glasplaat erover, dit is in fel licht idd niet te zien, de toetsen van een macbook (air/pro) zijn in het felle licht juist donders goed te zien. Sterker nog, je ziet dan niet eens verschil tussen wel verlicht en niet verlicht.

Dit alles heb ik al in mijn eerdere post verteld en jouw verhaal is ook al in eerdere posts vermeld, Dergelijke posts van jou is de TS dus niet mee geholpen.

Bijdrager
    Retyro

Heb iets gevonden:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1374587&tstart=0

“I replaced the ~/Library/Preferences/com.apple.BezelServices.plist file from one I got from another computer and rebooted. The keyboard backlight is working properly again. I did not examine the file to see what was different other than I used diff to see that it was different. “

Volgens andere gevonden fora is het ook mogelijk om dit bestand van een nieuw aangemaakte useraccount te kopiëren, echter zijn er ook mensen bij wie een nieuw useraccount direct hetzelfde probleem heeft en deze oplossing dus niet werkt.

Bijdrager
    Magnetron

Bedankt voor je reply, helaas werkte het niet. Het probleem doet zich ook voor op andere accounts.

Bijdrager
    iep
    Magnetron op 22 januari 2011

Ik verwachte deze reacties al. Retyro is de enige die mijn probleem werkelijk begrijpt. Het licht hoort helemaal niet sterker te schijnen bij veel licht, dan is heeft het toch geen nut?

Heb je uberhaupt zelf wel eens gelezen en nagedacht over wat je hier nou zegt?
    Zoals jij het afspiegelt werkt het niet want dat is totaal niet logisch en maakt de verlichting compleet ineffectief.

Als je in een lichte omgeving zit waar genoeg licht aanwezig is om de toetsen te zien dan staat de verlichting uit. Is het iets donker dan staat de verlichting op fel omdat je anders te weinig licht onder de toetsen hebt om tegen het omgevingslicht op te boksen. M.a.w. dan zie je niets en zit de verlichting er voor piet snot.
    In een donkere omgeving kun je dat niet doen en is het ook niet nodig. In donkere omgevingen kun je al toe met heel weinig licht. Bij teveel licht ben je niet alleen je nachtzicht kwijt maar je verblindt jezelf ook nog eens. M.a.w. teveel licht in een donkere omgeving is te pijnlijk voor de ogen dus wordt het gedimd.

Dit principe zie je trouwens ook bij hedendaagse fatsoenlijke zaklampen terug.

Er zit in de laptop een sensor die meet hoeveel licht er aanwezig is. Zo’n sensor kun je natuurlijk foppen door ‘m af te schermen of juist een lamp er op te zetten. De sensor is bij de non-unibody Macs onder de grille van de speakers te vinden. Als je je handen er boven houdt, bijv. wanneer je tikt, kun je de verlichting afschermen met als gevolg dat de toetsenbordverlichting raar gaat doen. Bij de unibodies zit het weer naast de iSight. Het scherm kantelen, een lamp achter je hebben, etc. etc. kan dan ook leiden tot rare verlichting. De lichtsensor regelt niet alleen het licht van het toetsenbord maar ook die van het scherm. Gelukkig kun je in de systeemvoorkeuren onder beeldscherm en toetsenbord dit uitzetten (toetsenbord vond ik niet zo erg maar die continue verwisseling in lichtsterkte van het scherm ergerde me enorm).

Bijdrager
    intense megavis

Het is volstrekt logisch en normaal dat je scherm dimt bij duisternis (anders krijg je koppijn bij een te fel scherm) en bij een lichte omgeving word de backlight/toetsenbordlicht juist feller, dan zie je het beter.

Bijdrager
    Magnetron

Iep,

Het principe waarover jij het hebt, gaat niet op voor het toetsbordverlichting van de MBP en heeft verder niks te maken met het vermoeid worden van de ogen of iets dergelijks. Het licht hoort lichter te worden zodra het donker wordt en donkerder zodra het lichter wordt (tot uitschakeling bij fel licht). Als

Het is dus wel degelijk een probleem, waar meerdere gebruikers last van hebben (gehad) en dit wil ik ook niet meer ter discussie stellen. Het werkte voorheen prima maar sinds kort niet meer. Als je het nog steeds niet begrijpt hoe het werkt, er zijn diverse fora waarin dit probleem besproken wordt.

Moderator
    Mac Daddy

Je scherm dimt inderdaad bij duisternis ja. Dat klopt. Maar we hebben het hier over de toetsenbord verlichting mensen. Ik zit nu in de huiskamer met genoeg licht en krijg mijn toetsenbord verlichting nu niet eens aan, want de sensor vindt dat niet nodig.

Je scherm gaat dimmen bij minder licht, maar je toetsenbord hoort het dan juist wél te gaan doen en niet steeds minder branden. Er is dus wel degelijke een probleem.

Ik heb helaas niet zo uit mijn hoofd een oplossing. Sorry Magnetron. Ik dacht dat het misschien helpt als 3 mensen zeggen dat het zo niet hoort te werken.

Bijdrager
    Magnetron

Haha, toch bedankt voor de steun.

Bijdrager
    Maverick9898

Wat Mac Daddy/Magnetron (en de rest met dezelfde mening) zeggen klopt. Kijk hier maar eens naar. Op het filmpje wordt het donkerder en dan werkt de toetsenbordverlichting pas.

Het werkt zo: omgevingslicht neemt af, toetsenbordverlichting gaat aan of neemt toe in sterkte, schermverlichting neemt af in sterkte.

Ik weet ook niet precies het antwoord maar nu heb je er vier :D!

Bijdrager
    Vinhelper

Is het dan soms een gecombineerd effect?

Dus zodra het donker wordt, gaat de toetsenbord verlichting langzaam feller, en neemt later weer af tegelijk met de schermhelderheid.

Dat lijkt mij (na de meningen hier te hebben gelezen) dan de meest handige/logische manier van werken. Zou het ook echt zo werken? Wie weet.

Bijdrager
    Maverick9898

Die toetsenbordverlichting en helderheid van het scherm zijn gekoppeld aan de helderheidssensor in de Mac. Dus ja, ze werken wel tegelijkertijd maar afzonderlijk gekoppeld aan de sensor.

Bijdrager
    Magnetron

Simpel gezegd:

Het scherm neem qua felheid af zodra het omgevingslicht ook afneemt.
    Dit zodat je ogen niet vermoeid wordt van het scherm. Daarnaast heb je in het donker niet zozeer een fel-belicht scherm nodig.

Het toetsenbordverlichting neemt qua felheid toef zodra het omgevingslicht afneemt.
    Het toetsenbordverlichting is afhankelijk van het omgevingslicht. Zou je bijvoorbeeld een lamp dicht bij het scherm zetten en deze geleidelijk van het beeldscherm afschuiven, dan zal het toetsenbord verlichting geleidelijk toenemen -het wordt immers donkerder.

Dat laatste functioneert bij mijn MacBook niet meer: Bij mij neemt het licht juist toe wanneer het omgevingslicht ook toeneemt.

Bijdrager
    iep
    Magnetron op 22 januari 2011

Iep,

Het principe waarover jij het hebt, gaat niet op voor het toetsbordverlichting van de MBP en heeft verder niks te maken met het vermoeid worden van de ogen of iets dergelijks. Het licht hoort lichter te worden zodra het donker wordt en donkerder zodra het lichter wordt (tot uitschakeling bij fel licht).

Ik zat altijd te spelen met de verlichting op mijn mbp early 2008 namelijk. Handen boven de speakers houden enzo en dan zag je gewoon de verlichting op het toetsenbord dimmen, precies zoals ik het heb omschreven. Verder is dit principe standaard bij verlichting waar je ook kijkt. Het principe gaat dus wel degelijk op voor zowel het scherm als het toetsenbord.

Het is dus wel degelijk een probleem, waar meerdere gebruikers last van hebben (gehad) en dit wil ik ook niet meer ter discussie stellen. Het werkte voorheen prima maar sinds kort niet meer. Als je het nog steeds niet begrijpt hoe het werkt, er zijn diverse fora waarin dit probleem besproken wordt.

Ik begrijp in tegenstelling tot jou juist wel hoe het werkt. De basis is nog altijd dat zowel de verlichting van het scherm als die van het toetsenbord aangepast worden aan wat de sensor aan omgevingslicht opvangt. Als het donker is zijn scherm en toetsenbord minder fel verlicht (in het donker ben je veeeeeeel gevoeliger voor licht dus heb je ook maar weinig nodig; bij volle maan heb je zelfs geen zaklamp nodig). Bij meer licht is dat niet handig want dan zie je het juist niet goed genoeg dus zijn scherm en toetsenbord feller verlicht. Bij normale verlichting is alleen het scherm verlicht omdat je dan gewoon je toetsen kunt zien waardoor verlichting overbodig is. Wat jij hier echter nog altijd niet aan snapt is het feit dat wat er in de sensor valt aan licht bepaalt wat er gebeurd. Het zal altijd zorgen dat zowel scherm als toetsenbord goed verlichting blijven zodat jij ziet wat er op het scherm staat en waar je toetsen zijn op een dusdanige manier dat je ogen daar geen last van krijgen. En dat maakt al die discussies op die andere fora ook zo lastig. Er zijn veel verhalen maar er is niemand die exact dezelfde omstandigheden heeft als een ander en juist daardoor wordt het allemaal maar puur giswerk.

Kortom: als het donker wordt zal je toetsenbord over het algemeen dimmen. Er zijn echter bepaalde lichtsituaties waarbij het toetsenbord juist weer wat feller verlicht zal zijn. Als je dan niet weet hoe de exacte lichtomgeving is kun je niets anders doen dan concluderen dat in jouw geval het apparaat gewoon doet wat het moet doen.

Even los daarvan: wat heet “voorheen”? Heb je soms een update geïnstalleerd of merkte je ineens op dat het anders werkte dan je verwachte?

Bijdrager
    Maverick9898

Sorry maar die reactie hierboven klopt gewoon niet. Check dat filmpje van Apple dan dat ik hierboven heb gepost. Je toetsenbordverlichting hoort gewoon uit te zijn bij een lichte omgeving en sterker te worden bij een donkere omgeving. Dat proces wat jij hierboven beschrijft gaat op voor schermen, omdat dat je inderdaad anders verblindt als het donker wordt. Dat is ook het hele punt van die toetsenbordverlichting. Op het moment dat je scherm donkerder wordt (doordat de omgeving donkerder is) is je toetsenbord minder verlicht doordat je scherm minder fel is en gaan de kleine lampjes onder het toetsenbord aan, zodat je het beter kan zien.
    Kijk dit filmpje ook nog maar ’s van de MacBook Air (oude). Ook van Apple.
    Dit is nog eentje van de oude MacBook Pro, waar het voor het eerst in werd geintroduceerd.
    Dat filmpje van hierboven is van de Apple website van de huidige MacBook Pro lijn. Kortom, het is zo en het was zo.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De verlichting op een MacBook hoort precies zo te werken als Vinhelper, Iep en anderen zeggen: bij meer omgevingslicht wordt de toetsenbordverlichting feller zodat je de letters goed kunt blijven zien; als er minder omgevingslicht is (m.a.w. het is donker waar je bent) hebben je ogen minder licht nodig om de verlichte toetsen te kunnen zien, en dus schroeft de computer de verlichting terug.

Als je niet gelooft dat dit de bedoeling is, probeer dan het volgende eens: laat iemand met een zaklamp naar de andere kant van de straat of naar achterin de tuin lopen terwijl het licht is, die zaklamp aan zetten en op jou richten. Herhaal dit experiment nadat de zon ondergegaan is, en vergelijk voor jezelf dan bij welke van de twee de zaklamp feller lijkt te zijn — of, om het anders te brengen, in welke situatie je ook een minder felle lamp gezien zou hebben.

Bijdrager
    Maverick9898

Geldt ook voor jou Jakko: check de filmpjes. Je kan leuke experimenten uitvoeren en dat klopt ook, maar bij toetsenbordverlichting geldt dat gewoon niet;).

Edit: nog meer leuke filmpjes: deze kerel zegt een mooie zin op het eind over zijn Dell (ook daarop werkt dat zo).
    Of dit filmpje. Check bij 3.30.

Meer bewijs is niet nodig, lijkt me;).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waarom geldt dat niet? Omdat bijna iedereen lijkt te denken dat het andersom moet zijn?

Ik zie ook even niet wat je met die filmpjes probeert te bewijzen … op geen enkele kun je zien of de verlichting feller of minder fel wordt: dat van de MacBook Air is een reclame, daar moet je sowieso al niet op afgaan, omdat ze daarin leuk dat verlichte toetsenbord willen laten zien. Bij de originele MacBook Pro doet die vent het licht uit en dan gaat de verlichting pas branden, zo te zien, maar omdat dit met een videocamera opgenomen is kun je niks wezenlijks zeggen over hoé licht het daar was, voor en na — zulke camera’s compenseren vaak zodat er een gemiddelde lichtsterkte op het beeld ontstaat, waardoor de verlichting in het toetsenbord ineens duidelijker zou kunnen worden ook al verandert er niks aan hoe fel hij daadwerkelijk brandt, of zelfs als die verlichting gedimd wordt.

Die kerel met z’n Dell heeft zo te zien alleen verlichting die aan of uit is, en ik hoor hem niks zeggen over feller of minder fel — alleen dat het “pretty cool” is in het donker. De uitgebreide bespreking van de 13″ MacBook Pro heeft last van hetzelfde als die originele MacBook Pro: het licht gaat uit, het toetsenbord wordt feller, maar het is niet duidelijk of dit komt omdat de verlichting zelf feller wordt, of omdat de camera compenseert. De commentaarstem zegt wel dat “the keyboard backlights brighten to illuminate the keys” maar ik betwijfel of dat ook echt het geval is: mijn vermoeden is dat, zoals schijnbaar bijna iedereen, de commentator ervan uitgaat dat het licht feller wordt.

Samengevat: ik ben niet overtuigd:)

(Mijn aluminium MacBook uit 2008 dimt in elk geval het toetsenbord als het donkerder wordt, en als je het mij vraagt is dat ook de bedoeling.)

Bijdrager
    Magnetron

Ik heb al aangegeven dat ik hierover niet meer in discussie wil gaan.
    Voor de laatste keer: Ik weet dat hetzo werkt zoals ik eerder heb beschreven, omdat ik in het verleden aan vrienden demonstreerde hoe het toetsenbordverlichting werkt. Daarnaast is in diverse topics dit probleem al behandeld (o.a. in het topic waarnaar in dit topic ook verwezen wordt) waarbij oplossingen werden gegeven die hielpen, dus dat alles weer naar behoren werkte.

Het probleem doet zich pas sinds enkele dagen voor. Ik heb in die tijd geen OS X updates geïnstalleerd.

Bijdrager
    Magnetron

– Overigens die oplossingen werken niet bij mij.

Bijdrager
    iep

@Maverick9898: tja, ik heb hetzelfde gedaan als die gast in het filmpje met een aantal MBP’s en ik heb toch echt hele andere resultaten, exact zoals ik het al diverse malen heb uitgelegd. Nogmaals, dat wat in de sensor valt bepaald wat er gebeurd. Dat betekent dus niet dat ik het fout heb of dat die gast in de video het fout heeft. Het ligt geheel aan de lichtomgeving waarin we ons bevinden waardoor er andere resultaten zijn. Het principe blijft dus staan: verlichting wordt aangepast aan de omstandigheden zodat je jezelf niet verblindt en je gewoon zowel scherm als toetsen kunt lezen. Bij lichte omgevingen heb je dan meer licht nodig dan in donkere omgevingen maar het een sluit het ander niet uit;)

Het filmpje van die Air is trouwens niet bruikbaar omdat je daar alleen het toetsenbord ziet. Die van Dell ook al niet omdat hij daar eenzelfde feature als die Apple heeft demonstreert: als je een tijdje niks doet dan dimt het toetsenbord, druk je dan op een toets dan schiet de verlichting weer omhoog. Het scherm kent dezelfde functie en beiden kun je uitschakelen (wat dan weer de nodige problemen oplevert omdat het uitschakelen lang niet altijd werkt). Het filmpje van de 17″ MBP laat al zien dat het niet geheel donker is, er schijnt nog ergens licht. Maak het eens echt donker en kijk dan nog eens (makkelijk te emuleren met die oude non-unibody door je handen op de speakers te leggen waardoor je de sensoren blokkeert). Ander resultaat.

Verder is het filmen van licht ook vrij lastig. De instellingen en de gebruikte sensortechniek van je camera bepalen ook wat je aan licht ziet (of liever gezegd: te zien krijgt). Een hogere iso waarde kan een foto lichter maken dan hij is, een lagere juist weer donkerder. Ook kun je over- en onderbelichting toepassen (ook vaak zonder dat je het weet; menig fotograaf vergeet die instelling wel eens). Dat is ook het grote probleem bij reviews van zaklampen. Iedere zaklamp review op YouTube die wat beamshots in het donker laten zien gaan gepaard met het commentaar dat het op de film allemaal anders lijkt dan het in echt, ze zien in het echt veel meer. Bij de geschreven reviews met foto’s worden er door de echte reviewers ook altijd de gebruikte instellingen erbij vermeld (die heb je nodig om het enigszins te kunnen interpreteren). Je moet daar dus wel mee oppassen want je interpreteert het heel eenvoudig heel erg verkeerd. Het verschil in contrast tussen een dslr en het menselijk oog is ook zo’n berucht iets.

Een ander filmpje op YouTube laat ook wat zien over de verlichting. Zie je ook meteen wat ik bedoel met het dimmen wanneer je niks doet zoals het Dell filmpje dat ook demonstreert. Let ook vooral goed op wat er gebeurd wanneer zijn hand voor de sensor langs gaat;)

Bijdrager
    Maverick9898

Het is gewoon een feit dat dat ding aangaat in het donker. Die gast op jouw filmpje heeft zijn sensor in het donker, daarom werkt de verlichting. De verlichting werkt ook in lichtere omgeving maar (automatisch) minder sterk.

Ik heb even een filmpje van mijzelf gemaakt met mijn iPod en mijn zaklamp. Het duurt even voordat Vimeo het geupload heeft, maar dan zal ik het hier even posten.

Edit: overigens hoeft dat ook eigenlijk niet. Apple zelf zegt gewoon dat het zo is:

Nederlands:

Duits:

Frans:

Russisch:

Kortom: in elke taal staat het er dus het niet een fout van de regio-website:).

Bijdrager
    iep

Misschien dat je na het lezen van de Apple website dan ook even de reacties hier kunt gaan lezen voor de verandering. Wat je hier nu neerzet is al tig keer gezegd door jan en alleman waaronder ik…

Bijdrager
    defecto

Er wordt langs elkaar heen gepraat..

De toetsenbord verlichting reageert op twee manieren:

– De toetsenbord verlichting gaat aan als er niet voldoende omgevingslicht aanwezig is.
    – De toetsenbord verlichting wordt in lichtsterkte aangepast aan het omgevingslicht (dit natuurlijk alleen als de toetsenbord verlichting aan staat…)

Als het donkerder wordt in de omgeving van het toetsenbord, zal de toetsenbord verlichting aan gaan zodat men het toetsenbord nog kan zien. Laten we zeggen dat dit stand 50% is van de toetsenbord verlichting.

Als de toetsenbord verlichting aan staat omdat er weinig omgevingslicht is (zoals in de situatie hierboven), en opeens wordt het nog een stuk donkerder in de omgeving van het toetsenbord, dan zal de toetsenbord verlichting inderdaad minder fel worden. Laten we zeggen dat de felheid van de toetsenbord verlichting aangepast wordt naar 25%. De reden waarom dit gebeurt is al eerder uitgelegd in dit topic: hoe donkerder de omgeving, hoe feller een bepaalde hoeveelheid licht zal overkomen. Denk aan het autorijden in de nacht: de koplampen van een tegenligger zijn erg fel, terwijl dezelfde koplampen overdag bijna niet opvallen.

Dit is makkelijk te testen door in een compleet donkere kamer de toetsenbord verlichting op de laatste stand te zetten dat deze nog aan staat. Hou dan een (zwak) lampje voor de sensor en zie hoe de toetsenbord verlichting feller wordt. Haal het lampje weg en zie de toetsenbord verlichting dimmen. Houd een sterker lampje bij de sensor en de toetsenbord verlichting zal uit gaan. Als dit bij de TS niet het geval is, is er inderdaad iets niet goed.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.