9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    blaaat

Toetsenbord USB, NL indeling

Hallo,

Ik gebruik m’n Mac bijn alleen maar aan extern scherm + toetsenbord.
    Nou gebruik ik hiervoor een standaard US dell toestenbord voor. (geen appel enzo).

Nu wil ik een Apple Keyboard kopen wat een gelijke indeling heeft als het toetsenbord op m’n MacBook (en in bestelling MacBook Pro, zijn die wel het zelfde?). Zodat als ik een keer niet aan m’n usb-toetsenbord hang niet constant alt indruk inplaats van appel enzo. en mis-entert.

Dus een toetsenbord met een hoge,smalle enter toets en de er naast staan.

In de Online Apple store zie ik alleen een Apple Keyboard (wit) – English, maar op m’n MacBook & MacBook Pro heb ik een Nederlandse indeling staan, maakt dit nog uit? of kan ik dat toetsenbord bestellen.

Is een USB-MM ‘beter’ dan een normale muis, of maakt dit eigenlijk niets uit?

Bijdrager
    Nikita

Het verschil tussen het Apple-US toetsenbord en de NL-indeling zit ‘m in de enterknop, die in de US versie hetzelfde is als op je Dell toetsenbord. En er zit geen € teken op.

Bijdrager
    blaaat

in de Online store zie ik alleen: Apple Keyboard (wit) – English

is dit dan de Nederlandse of de US versie?
    *er is wel een wireless BT keyboard, alleen ik zoek USB*

Bijdrager
    iljitsch

Er zijn in principe twee indelingen: de Amerikaanse (ANSI) en voor de rest van de wereld, of in elk geval Europa (ISO). Het verschil is dat de ANSI-versie een brede rechte entertoets heeft en een brede linker shifttoets, de ISO versie heeft een smale maar hogere entertoets (die ongelooflijk irritant is om in eerste instantie aan te wennen) en de ` cq ~ toets tussen linker shift en Z.

Vervolgens kan je nog wel per land verschillende indelingen hebben, bijvoorbeeld AZERTY in plaats van QWERTY. Het verschil tussen Engels en Nederlands is alleen dat waar bij ons er een euroteken naast de twee staat, op een Engels toetsenbord daar een pondteken staat.

Wat er op de toetsen staat maakt voor de computer niet uit, je kan softwarematig de indeling van ieder land dat je wilt gebruiken. Het helpt natuurlijk wel als je blind kan typen, anders is de verwarring groot. :-)

Koop dus bij voorkeur hetzelfde type toetsenbord als wat je laptop heeft maar Engels in plaats van Nederlands of omgekeerd is absoluut geen probleem.

Je kan overigens ook in de systeeminstellingen de functies van de ALT en Apple toetsen e.d. veranderen zodat je zonder problemen met een PC-toetsenbord kan werken.

Bijdrager
    puntKoen

Nog even ter aanvulling: Apple levert in Europa enkel de ISO-layout (wat ze zelf US-international noemen), met uiteraard verschillende toetsvolgorden (QWERTY, AZERTY, QWERTZ) en verschillende talen (€/£, num verg/num lock).

Bijdrager
    blaaat

Dus als ik een het engelse toetsenbord bestel, krijg ik een versie met een pond er op?
    maar daarmee maak ik vanwege OSX gewoon eurotekens mee? of dit is in te stellen?

Bijdrager
    Nikita

Tuurlijk. M’n MacBook heeft een Duitse layout maar de instelling is een US-international dus het werkt ook als zodanig.

Bijdrager
    CMD-Z

Oftewel, in nederland kun je geen macbook pro met een amerikaanse enter (=relaxed) krijgen?

Bijdrager
    Nikita

Kwestie van wennen hoor, ik heb d’r totaal geen last van …

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.