23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    BoToX

Toetsenbord en trackpad MacBook Pro werkt niet meer

Hallo,

Ik heb zo’n 7 maanden geleden een MacBook Pro gekocht. Hij werkte fantastisch.
    Maandag zat ik erop te werken en in een keer stopte mijn trackpad en toetstenbord ermee. Ik dacht eerst dat ie helemaal was vastgelopen maar als ik op het aan/uitknopje drukte kwam wel het venster waarmee je hem kan afsluiten. Afsluiten lukte vanzelfsprekend niet, aangezien ik niks kon aanklikken. Ik zette hem uit en aan en hij deed het weer.
    Nu gebeurde precies hetzelfde gister. Ik deed hem weer uit en aan maar hij deed nog steeds niets. Na een paar keer uit en aanzetten gebeurt er nog steeds niets met het trackpad en toetsenbord.

Heeft iemand een idee wat er fout is en wat ik er aan kan doen?
    BVD,
    Bob Toorenaar

Bijdrager
    MJG

Ik had laatst hetzelfde.
    Eerst een tijd aan een hardware probleem gedacht maar dit bleek niet zo te zijn. Tijdens het opstarten reageerde mijn toetsenbord namelijk nog wel op diverse commando’s. Het bleek dat door de hack om de iphone weer te kunnen jailbraken met 10.5.6. mijn OS beschadigd was. Een archive en install was voor mij de oplossing. Misschien dat bij jou ook aan de hand is. Succes!

Bijdrager
    BoToX

Bedankt voor je reactie!
    Iemand nog andere suggesties voordat ik aan de slag ga?

Bijdrager
    Josh_b

Ik heb precies hetzelfde gehad. Waarschijnlijk heb je een kext van 10.5.5 op je systeem gezet.
    Er zijn sites die uitleggen hoe je dit via de terminal kan verwijderen. Ik heb zo geen link maar op google zal het vast staan.

Bijdrager
    BoToX

Ik vind het niet erg om hem opnieuw te installeren, maar blijven al mijn bestanden dan wel op de harde schijf staan? En wat is een archive?

Bijdrager
    Josh_b

Je hoeft hem niet opnieuw te installeren hoor. Ik zal even voor je kijken, je kan het gewoon via een commando weer verwijderen

Bijdrager
    BoToX

Super bedankt!
    Alleen weet ik niet hoe ik in de terminal kom. Werk nog niet heel lang met mac.

Bijdrager
    MJG

Met een commando is het waarschijnlijk ook wel op te lossen inderdaad. Ik heb inderdaad geen ervaring met terminal, zeker vanaf een andere mac niet. Externe mac moest wel, want een extern toetsenbord werkte ook niet. Voor mij was een archive en install de gemakkelijkste optie, zolang je genoeg schijfruimte hebt is dat geen probleem en een zeer makkelijke handeling. Het enige was dat mijn paswoord opeens veranderd was of iig, de originele deed het niet meer, maar via de install disk kan je die ook aanpassen.

Bijdrager
    Josh_b

Volgens mij moet je in single mode opstarten (s indrukken voor het geluidje) en dan even deze code erdoorheen jassen:

sudo rm -R /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBHub.kext
    You’ll have to enter your administrator password here

sudo rm -R /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/IOUSBCompositeDriver.kext

sudo cp -R $HOME/Desktop/Backup_IOUSBFamily_kext_10_5_6/AppleUSBHub.kext /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/

sudo cp -R $HOME/Desktop/Backup_IOUSBFamily_kext_10_5_6/IOUSBCompositeDriver.kext /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/

sudo chown -R root:wheel /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBHub.kext

sudo chmod -R 755 /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBHub.kext

sudo chown -R root:wheel /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/IOUSBCompositeDriver.kext

sudo chmod -R 755 /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/IOUSBCompositeDriver.kext

sudo rm -r /System/Library/Extensions.mkext

sudo touch /System/Library/Extensions

sudo reboot

Bijdrager
    BoToX

ik ga het proberen.
    Ik laat weten of het gelukt is of niet.
    Bedankt.

Bijdrager
    BoToX

Ik ben snel gestrand. Want s indrukken lukt al niet. hij start gewoon normaal op.

Bijdrager
    Josh_b

Dan zijn we inderdaad wat verder van huis. Ik had eerst een handige site die het beter uitlegde.
    Momentje ik ga nog ff voor je kijken

Edit: ik zie net dat je die code die ik net stuurde ook via SSH kan uitvoeren. En wat je misschien ook kan proberen is om het via de terminal te doen die je bij de installatie dvd hebt

Bijdrager
    BoToX

Okee. Wat is SSH?

Ik kan de leopard disc alleen gebruiken als ik de c-toets indruk bij het opstarten. Dat kan natuurlijk ook niet. Wat nu?

Bijdrager
    J-P-H

Huh, misschien een beetje suf misschien, maar kan ook zijn dat er een kabeltje tussen topcase en moederbord los is gerammeld?
    (of heb je een unibody?)

Bijdrager
    BoToX

Ik heb geen unibody.
    Als dat zo zou zijn? Wat houdt dat dan precies in en wat kan ik er tegen doen?

Bijdrager
    J-P-H

Bij iFixit.com kan je zien hoe je bijvoorbeeld een harde schijf moet vervangen.
    Halverwege die procedure wordt de topcover losgemaakt.
    Dan zie je precies om welk kabeltje het gaat.
    Heb je wel een torx-schroevendraaiertje T6 nodig.

Maar voordat je gaat schroeven, heb je alle softwarematige opties al geprobeerd?
    Kan je terughalen wat je als laatste hebt gedaan, voordat je dit probleem kreeg?

Bijdrager
    Josh_b

Je moet even nagaan of je een ipod of iphone hebt proberen te jailbreaken met 10.5.6
    Dit werkt niet goed in 10.5.6 en verschillende sites zeggen dat je dan een kext bestandje van 10.5.5 moet gebruiken. Alleen geeft dit bestandje samen met een eerdere update van quicktime problemen. Waaronder het bevriezen van je muis en toetsenbord. Als je er toevallig bootcamp op hebt staan zou je eens kunnen kijken of het keyboard en muis daar wel werken. Bij mij was dit ook het geval, dan is het gelukkig geen hardware probleem.

Bijdrager
    BoToX

Ik heb geen iPhone geprobeerd te jailbreaken.
    Ik zie het ook niet echt zitten om mijn topcover open te gaan schroeven.

Bijdrager
    Josh_b

Ik lees net dat je ook al niet kunt opstarten vanaf de dvd met het knopje C.
    Dus ik denk dat het toch een hardware probleem is, bij het probleem wat ik net dacht kon je dat nog wel namelijk.
    Als je nog garantie hebt zou ik even langs een APR gaan en anders Apple bellen

Bijdrager
    strigoi

Je zei dat de MBP 7 maanden oud is toch? Dan gewoon even mee naar de winkel gaan, het enige wat ik kan bedenken is dat wellicht de connectie kabel van trackpad en keyboard misschien een beetje los zit. Wat je kan proberen is een klein vierkant stukje dun karton onder de batterij plaatsen waardoor de kabel iets wordt aangedrukt. Wellicht verhelpt dit het probleem. Tot dat je je laptop weg brengt voor reparatie. Succes!

Bijdrager
    J-P-H

Voor het losschroeven hoef je echt niet bang te zijn.
    Dat gaat zonder problemen mits je de goede schroevendraaiers gebruikt.

Bijdrager
    J-P-H

Maar ben het wel eens met de anderen: machine valt binnen garantie, dus laat je APR zich er maar mee bezig houden.
    Succes!

Bijdrager
    BoToX

Bedankt voor alle reacties.
    Ik denk dat ik langs iFactors ga waar ik hem heb gekocht.
    Raar is wel dat hij het eergister deed met extern toetsenbord en externe muis. Ik heb daar in de terminal precies ingevoerd wat hier eerder was gepost. Daarna startte hij opnieuw op en deden ook de externe toetsenbord en muis het niet meer.
    Het valt me wel een beetje tegen van apple. Ik heb na 7 maanden zeer voorzichtig gebruik wel al 3 dode pixels in het scherm. En er zit al vanaf het begin een klein deukje in de trackpad.

Groet,
    Bob

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.