8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    eliasheuninck

toetsenbord aanpassen

Hallo macmensen!

ik heb een powerbook G4 laptop maar die keyboardlayout vind ik maar wat rammelen: ik vind het onhandig dat je shift moet indrukken om getallen te krijgen. Zou ik een keyboard layout kunnen maken waarbij je shift gebruikt voor de karakters die ik dus minder nodig heb:

dus deze zijn nu zonder shift, maar wil ik mét: @&锑(§è!çà)-
    deze zijn nu te typen mét shift. ik zou ze graag zonder willen doen#1234567890°_

gewoon voor de handigheid.
    ik vind het wel gek dat je het niet gewoon kunt instellen in de prefs of zo…

groet!

Bijdrager
    Wiebo

Huh! Staan je instellingen niet helemaal goed ofzo? Op mijn powerbookje zitten de getallen gewoon onder de getallen en heb je de shift nodig om de extra tekens eronder te krijgen zoals [email protected]#$% etc..

heb je al bij je systeemvoorkeuren gekeken? of bij de landinstellingen?

Bijdrager
    Daniel

heb jij een azerty toetsenbord?

Bijdrager
    Yaris

Ga naar Systeemvoorkeuren > Landinstellingen > Invoermenu en vink zowel het Belgisch als het Nederlands toetsenbord aan. Wanneer je voornamelijk tekst intikt, gebruik je het Belgisch azerty toetsenbord. Tik je voornamelijk getallen in, gebruik dan het Nederlands qwerty toetsenbord. Switchen tussen de twee doe je door op het vlaggetje bovenin je menubalk te klikken. Je kunt ook ‘Toon Toetsenbordweergave’ aanklikken. Dan zie je op een klein schermpje wat de indeling is van het toetsenbord dat je op dat ogenblik aan het gebruiken bent.

Bijdrager
    eliasheuninck

bedankt alvast,

ik gebruik inderdaad azerty, maar is het dan zo moeilijk om zoiets te weizigen?
    het lijkt me wel handig moest ik zoals bij querty, gewoon de cijfertjes typen.
    switchen tussen belgisch en nederlandse instellingen lijkt mij niet echt handiger.

Bijdrager
    Yaris

Aha ! Gevonden in de Mac Help : ‘Als u met het numerieke toetsenblok van het toetsenbord van de draagbare computer wilt werken, drukt u op de Num vergr.-toets (F6). De lettertoetsen worden dan uitgeschakeld en alleen de toetsen van het numerieke toetsenblok zijn beschikbaar. Druk nogmaals op de Num vergr.-toets om de normale functies van het toetsenbord te herstellen.’

Om het nog duidelijker te maken :

Bijdrager
    Yaris

Nogmaals aha ! Vink in Landinstellingen het toetsenbord ‘Frans numeriek’ aan. Dan krijg je een normaal azerty toetsenbord, maar wanneer je de CapsLock indrukt kun je getallen ingeven zonder de shifttoets te moeten gebruiken.

Dat zijn nou eenmaal de beperkingen van een laptop in België. Onze Nederlandse vrienden hebben hier allemaal geen moeite mee.

Bijdrager
    eliasheuninck

Is het dan zo moeilijk om gewoon zelf de karakters onder de toetsen te steken die jij wilt?
    nooit gedacht dat het niet ging eigenlijk:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.