23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    lucask

toetsen doen niet meer wat ze zouden moeten doen

Hallo allemaal

sinds zojuist doen de toetsen van mn ingebouwde mac toetsenbord het niet meer zoals het hoort.

zowel de de command toets als de komma toets lijken te zijn ingesteld als sneltoetsen naar voorkeuren :S

de ‘-toets doet helemaal niets meer

hierdoor is het bijna onmogelijk om fatsoenlijk iets te typen, ik hoop dat iemand weet waar ik dit opnieuw in kan stellen!

Alvast bedankt

Lucas

Bijdrager
    Dr. Maddox

ingebouwde mac toetsenbord

Als in Laptop?

Bijdrager
    lucask

ja, klopt. Ik gebruik dus geen extern toetsenbord

Bijdrager
    Dr. Maddox

Heb je weleens wat geknoeid over je toetsenbord? Niet recent maar een tijdje geleden?

Bijdrager
    sven-

Sinds zojuist? Sinds wat ben ik dan benieuwd naar? Dit soort dingen vinden niet spontaan plaats..

Misschien dat een van de toetsen blijft hangen? Dat zou wel Cmd + , verklaren…

Bijdrager
    lucask

nee nog nooit, het enige wat ik vandaag heb gedaan is de demo van ‘mackeeper’ gerund. zou het kunnen zijn dat daardoor bestanden zijn kwijtgeraakt? Ik weet eerlijk gezegd niet meer of dat het probleem zich meteen hierna voordeed

Bijdrager
    lucask

@sven

de toetsen blijven niet hangen, maar veren steeds gemakkelijk terug

Bijdrager
    Dr. Maddox

Probeer het eens op een test account om uit te sluiten dat het om een configuratie fout gaat.

Bijdrager
    Oppie
    lucask op 17 maart 2011

Het enige wat ik vandaag heb gedaan is de demo van ‘mackeeper’ gerund. zou het kunnen zijn dat daardoor bestanden zijn kwijtgeraakt?

Ben je dan bestanden kwijt?
    Maar natuurlijk heeft het daarmee te maken! Dat is de natuur van dit soort programma’s: de gebruiker in de problemen helpen. En jij bent er ingetuind…

Bijdrager
    lucask

@dr maddox

test account heb ik al geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan

Bijdrager
    Dr. Maddox

Een herinstallatie van de OS met behoud van je bestanden zou een goede optie kunnen zijn. Drastisch maar effectief.

Bijdrager
    lucask

ik denk dat ik ergens nog een backup heb van een paar weken geleden

ik ga die maar eens draaien

bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    sven-

Ben zelf ook geen voorstander van programma’s als MacKeeper, Onyx etc. maar lijkt me sterk dat een dergelijk programma ervoor zorgt dat toetsen vreemd gaan werken?

Bijdrager
    lucask

het is het enige wat ik vandaag gebruikt heb naast word en excel:P

Bijdrager
    Oppie

Mee eens Sven. Maar vanzelf gebeurt het ook niet, en het is ook niet iets wat het OS zo even doet…

Bijdrager
    lucask

Het lijkt er toch op dat het een hardware matig probleem is

als ik op de komma toets druk wordt gelijktijdig de command toets ingedrukt en andersom

nu zou ik dit kunnen oplossen door in te stellen dat command + komma een komma moet opleveren

weet iemand een programma waar ik dit mee zou kunnen doen, want ik kan het niet via het keyboard gedeelte van preferences vinden.

ook zal ik moeten instellen dat command + komma niet meer de shortcut is voor preferences in zowel chrome als word, iemand een idee?

Moderator
    unSOUND

Kijk eens met het toetsenbord-weergave of de toetsaanslagen wel geregistreerd worden, en of er niet toevallig een toets blijft hangen…

Toetsenbordweergave kun je aanzetten via:

Systeemvoorkeuren > Landinstellingen > Invoermenu > Toetsenbordweergave

Vervolgens zie je rechts in de menubalk een vlaggetje, daar kun je het toetsenbordweergave venster opvragen…

Moderator
    unSOUND
    sven- op 17 maart 2011

Ben zelf ook geen voorstander van programma\’s als MacKeeper, Onyx etc. maar lijkt me sterk dat een dergelijk programma ervoor zorgt dat toetsen vreemd gaan werken?

Als de verkeerde localisatie-bestanden zijn verwijderd schakelt het systeem over naar een andere taal, en wellicht ook een andere toetsenbord-indeling…

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik dacht als eerst aan geknoeide drank. Dat er twee toetsen tegelijk worden aangeslagen lijkt mij ook een hardware probleem. De toetsenbordweergave test van unSOUND is een verdomt goed idee. Als het geen vocht is zou het nog vuil kunnen zijn. Met wat perslucht zou je het schoon kunnen blazen.

Voel je ook iets vreemds? Meer weerstand bij het indrukken bijvoorbeeld?

Bijdrager
    lucask

De toetensbordweergave geeft ook aan dat beide toetsen tegelijk aangeslagen worden. Het probleem is dus hardware matig.

Ik heb ook al geprobeerd om over te schakelen naar een andere taal maar dit had geen effect

vocht kan het niet zijn. ik heb net al wat geblazen maar ook dit geeft geen effect

meer weerstand is er niet. de toetsen voelen hetzelfde aan als de andere toetsen

Bijdrager
    lucask

ik ontdek net het volgende:

als ik op de linker command toets druk word preferences geladen. de shortcut voor preferences is command+komma

als ik op de rechter command toets druk gebeurd er niets. deze toets geeft dus nog wel steeds het signaal van alleen command door ipv command+komma

Bijdrager
    Oppie

Start eens op in de Safe Mode.
    http://support.apple.com/kb/HT1564

Bijdrager
    lucask

Helaas geen effect

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.