10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    HJK

toekomstige switcher (toetsenbord MacBook)

Hallo, hier een toekomstige switcher, die z’n keuze nog moet maken! :D

Ik zit te twijfelen tussen de MacBook en de MacBook Pro.
    Niet qua prijs, maar meer om eigenlijk 2 dingen:

* vond het toetsenbord van MacBook een beetje vreemd (deed me denken aan de vroegere ZX80! :lol: ) Tussen de toetsen zit bijna 5 millimeter ruimte. Niemand daar last van gehad, of dat je daar erg aan moest wennen?

* het glanzende scherm van de MacBook. Niemand daar last van, ruimtes met veel licht inval??

Voor de rest ken ik de verschillen tussen de twee, maar vind de MacBook qua formaat en mobiliteit toch wel erg charmant.

Ik hoor graag een aantal bevindingen.

Bijdrager
    Cloudsurfer

1) De meningen over het MacBook toetsenbord lopen heel erg uiteen. Ik vind hem persoonlijk fantastisch, maar jij zou hem weer vrezelijk kunnen vinden. Dit kan je eigenlijk alleen weten door hem even in een Apple Center of een Media Markt uit te proberen.

2) Glanzende schermen zijn eigelijk net zo; de meningen erover lopen sterk uiteen. Ik stoor me er persoonlijk niet aan, sterker nog, ik vind het wel bij het uiterlijk van de ‘Book passen.

Bijdrager
    Switch

Ik kan ook meegaan in bovenstaande reply. Ik vind het toetsenbord lekker typen alleen vond ik de “staande” Enter-toets even wennen, ik was een liggende Entertoets op mijn vorige laptop gewend.

Het glossy scherm is echt kraakhelder en zeer plezierig om ook lang mee te werken, en zoals met vele schermen (denk aan gsm, televisie) is het in direct zonlicht minder leesbaar.

Probeer het toetsenbord eens uit, dan kom je er vanzelf achter.

Bijdrager
    LittleJohnny

Als je bijvoorbeeld buiten zit te werken, is het “minder leesbaar” zijn dan heel ergerend? En als bijvoorbeeld net omgekeerd voor een raam zit? (Zit te twijfelen tussen een iMac of een Mac-book.)

Bijdrager
    J.C.

De meeste last zal je hebben bij direct licht.

Over dat toetsenbord, het is altijd weer wennen, als ik van mijn keyboard de hele dag getypt, en ik even wat moet doen op de Powerbook G4 dan sla ik altijd een A aan ipv een S, omdat het net wat kleiner is. Maar daar wen je heel snel aan, in het begin zal het raar voelen, na een uurtje zit het in je motoriek :)

Bijdrager
    AST

Ik kan me daar volledig bij aansluiten. Het lijkt inderdaad in het begin allemaal wat vreemd, maar als je er een paar uur (wat zeg ik, veel minder) op gewerkt hebt, heb je het niet eens meer door.

Mijn grootste probleem zit hem in het feit dat ik altijd op de “eject” button ros, ipv op backspace.

Maar dat heeft meer te maken met mijn motorische falen vrees ik:D

Bijdrager
    fistkikker

de toetsen van mijn macbook lijken in niets op die van een sinclair spectrum!:)
    Die knoppies waren meer van het type zoals op je afstandsbediening, een macbook heeft gewoon een prettig laptoptoetsenbord, al zit er wat ruimte tussen de toetsen.

Bijdrager
    505

Het wennen is niet zo’n probleem.

Op het Apple toetsenbord zit bijvoorbeeld tussen de toetsen 0,5cm ruimte:

Ik bedoel dus tussen de gedeeltes van de toets die je dus echt kan aanraken, niet het schuine gedeelte van een toets.

Op een MacBook zit er 0,3 cm tussen de toetsen. Alleen zijn de MacBook toetsen plat, en die van een Apple toetsenbord iets meer dan 1 cm hoog.

Bijdrager
    MacBeer

Naar een Apple centre gaan en uitproberen. Maar welke machine je ook neemt, het is wennen. Maar persoonlijk vind ik het type toetsenbord en het wel/niet hebben van een glanzende toplaag op het scherm zaken die de doorslag moeten geven of je een MB of MBP kiest. Die keuze gaat toch echt over compleet andere zaken zoals het gebruikersdoel van de machine. Wat ga je ermee doen?

Bijdrager
    Ken1984

Ik ben sinds één week de trotse bezitter van een Apple MacBook en ik moet zeggen dat ’t MacBook-toetstenbord me beter ligt dan de “normale” laptop toetsenborden! Maar, ’t is en blijft natuurlijk persoonlijk en niet zeker hoe goed jij je er aan kan aanpassen!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.