5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Edwin377

toegangsrechten/eigendom van mappen veranderen [opglost]

Ik heb een map met submappen uit een oude account (gebruiker). Nu heb ik twee nieuwe accounts aangemaakt waarin ik werk en privé splits. De map met werkinfo heb ik naar mijn werkaccount versleept. M.b.v. info heb ik mezelf (werkaccount) eigenaar gemaakt van die map met lees en schrijfrechten en dat toegepast op de ingesloten onderdelen. Toch kan ik nog steeds niet in alle mappen documenten wegschrijven omdat ik daartoe geen rechten heb. Het blijkt dat ik in ieder mapje tot op het laagste niveau handmatig eigenaar en rechten in moet stellen.

Is het niet mogelijk om in een keer alle mappen en ingesloten mappen van eigenaar te veranderen?

Bijdrager
    frankuh

Zoiets heb ik ook ooit een keer geprobeerd, maar volgens mij kan dat niet in één keer…hmm misschien weet iemand anders een manier?

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Je kunt misschien een de handeling opnemen in automator en dan toepassen op al je documenten en folders?

Bijdrager
    mtooster

EDIT: misschien moet ik toch wat beter lezen volgende keer…. weet ook niet hoe het komt dat het bij jou niet goed gaat dan.

Probeer het eens zo: (op eigen risico, in terminal kun je je systeem aardig door de war helpen als je niet weet wat je doet)

In Terminal.app:
    sudo chown -R gebruikersnaam /locatie/van/de/map
    sudo chmod -R g+rwX /locatie/van/de/map

‘gebruiksernaam’ en ‘/locatie/van/de/map’ moet je natuurlijk even vervangen door de goede waarden.

Voor de mensen die het eerst via de finder willen proberen:

– Rechts klikken op map ….. ‘ Toon info ‘
    – Onderin het venster: rechten en bevoegdheden: ff op het slotje klikken om te wijzigen.
    – rechten zetten zoals jij dat wilt
    – Op radertje klikken en dan: ‘Pas toe op ingesloten onderdelen’

Bijdrager
    Edwin377

de reactie van mtooster had ik nog niet gezien maar het is me gelukt met onderstaande info:

http://lists.apple.com/archives/Macos-x-server/2004/Jan/msg01118.html

Inderdaad dus met het commando chown en dat dan recursief gebruikt zodat alle ingesloten mappen worden meegenomen. Als je het in de finder doet moet je iedere map apart behandelen. de ingesloten mappen worden alleen qua rechten meegenomen maar niet qua eigenaar.

(misschien een leuke naam voor een omroep; chowned!)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.