14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    scribentje

Toegangscode iPad zoek, synchroniseren/back-uppen lukt niet

Een vraag: mijn zoontje (8) heeft de 4-cijferige toegangscode op de iPad gewijzigd en weet niet meer welke cijfercombinatie hij heeft bedacht … Ding geblokkeerd, etc. Die iPad is best oud, maar functioneert nog prima. Nu heb ik een oude iMac van zolder gehaald en die herkent (in iTunes) de iPad. Bingo, denk je dan. Dus ik synchroniseren. Nu lees ik voortdurend dat daarbij geen toegangscode (van in dit geval de iPad) nodig is, maar ik krijg steeds de mededeling dat synchroniseren en back-uppen niet lukt omdat de iPad is beveiligd met een toegangscode. Die heb ik dus niet, maar die moet ik wel invullen om te kunnen synchroniseren. Heeft iemand enig idee hoe dit is te verklaren, en, belangrijker, is op te lossen? Is er een manier om dit te omzeilen? Ik heb foto’s en films van de iPad af kunnen halen, maar ik wil eigenlijk dolgraag een backup van dat hele ding maken voor ik hem helemaal wis. Alvast veel dank voor het meedenken!

Bijdrager
    Q-collective

Hier kun je de officiële how to lezen. Je data ben je trouwens kwijt als je geen backup had.

Bijdrager
    McMeller

Verklaren is eenvoudig. De toegangscode beschermt de informatie op het apparaat, niet het apparaat zelf. Hou het er maar op dat dat waterdicht is. Vergrendeld is vergrendeld. Het artikel van Apple is er ook duidelijk over: Tenzij u een reservekopie hebt gemaakt voordat u de toegangscode bent vergeten, kunt u de gegevens op het apparaat op geen enkele manier bewaren. Voordat we in een langdradig verhaal verzand raken: er zijn al boekwerken volgeschreven over schimmige methodes voor het doorbreken van de beveiliging, maar dat laat ik buiten beschouwing.

Dat betekent niet dat de iPad voorgoed onbruikbaar is. Je kunt hem namelijk altijd wissen en opnieuw installeren, hoe hij ook vergrendeld of geblokkeerd is. Zet de iPad uit, open iTunes op de computer, sluit één kant van de USB-kabel alvast aan. Sluit de iPad nu aan terwijl je de home-button ingedrukt houdt. Hou deze vast totdat de iPad het iTunes-logo toont. iTunes zal nu iets roepen over een iPad die hersteld moet worden. Kies voor herstellen, bevestig het, en wacht af. Zodra iTunes meldt dat het herstellen voltooid is, en van 10 naar 0 aftelt, mag je de iPad direct loshalen, ondanks dat de computer vraagt hem aangesloten te laten.

De iPad zal weer opstarten en Hallo zeggen. Je kunt hem nu opnieuw instellen. Tip: sluit gelijk een oplader aan, dan gaat de installatie het snelst. Je kunt nu hooguit nog tegen het iCloud-activeringsslot aanlopen, een anti-diefstalmaatregel. Door het Apple ID en wachtwoord van het account waarmee de iPad was ingelogd op te geven, kun je verder met de installatie. Je kunt ook, terwijl iTunes voor je aan het werk is, even op iCloud.com inloggen om de iPad uit Zoek mijn iPhone te verwijderen. Beide opties geven hetzelfde resultaat.

Ten slotte hangt het er vanaf of de informatie op de iPad alleen lokaal stond of met bijvoorbeeld iCloud synchroniseerde, en/of er een reservekopie op iCloud werd gemaakt, wat je nog kunt terughalen. Gekochte en eerder gedownloade apps kun je gewoon uit de App Store halen. Elke situatie is anders maar vaak blijkt een schone start helemaal niet zo verkeerd. Ik hoop althans dat de iPad niet het enige apparaat was waarop bijvoorbeeld al je foto’s stonden, zonder daarvan een backup te maken.

Bijdrager
    TheBigZ

@mcmeller: Complimenten voor de compleetheid van jouw antwoord! 👍🏻

Bijdrager
    McMeller

Thank you!

Moderator
    Night

Er zijn Apps, die uit je oudere backups ook de foto’s kunnen vissen. Maar ja. dan is het inderdaad wel noodzaak dát je een backup hebt;-)

Verder is de meest gangbare methode toch om alles te syncen via iCloud?

Bijdrager
    Q-collective

<p class=”cite”>TheBigZ op 19 juli 2018 om 19:10</p>
    @mcmeller: Complimenten voor de compleetheid van jouw antwoord! 👍🏻

Zijn mensen dan echt te lui om op een link te klikken, die ik 14 uur eerder postte, waar al deze informatie al in stond? Vraag me dit oprecht even af.

Bijdrager
    McMeller

@night: Ja. Maar of dat het geval was zal pas later blijken. Feit is in elk geval, geen backup=foetsie.

@q-collective: Terecht. Ben ook met je eens dat mijn beschrijving weinig toevoegt tegenover de link. Toch is het vaak zo dat mensen het fijn vinden om echt even begeleid te worden, in plaats van een algemeen help-artikel te lezen. Van die help-artikelen bestaan er immers duizenden en als iemand echt even met je meedenkt geeft dat meer vertrouwen, zeker als je jezelf op onbekend terrein begeeft.

Bijdrager
    scribentje

@q-collective/McMeller: enorm veel dank voor jullie reacties, hulp, advies, toelichting, etc. Maar het antwoord wat ik zoek zit er eigenlijk niet tussen. Ik heb een situatie aan de hand waarover ik nergens iets kan vinden. Ik heb geen oude back-up van de iPad (kunnen vinden), niet op schijf, niet in iCloud. iTunes herkent de iPad wel, maar wil NU geen back-up maken omdat ik op de iPad dan eerst een toegangscode moet invullen (die ik dus niet heb). Ondertussen heb ik via iTunes dus WEL in de iPad weten te komen en heb ik de foto’s en filmpjes eraf kunnen halen en kunnen veilig stellen. Dus van “alle data kwijt” is (gelukkig) geen sprake. In iTunes zie ik de iPad, inclusief serienummer en al, ik kan zelfs bij de apps. Dus vroeg ik me af of ik via iTunes de toegangscode op de iPad als het ware kan omzeilen (opheffen/veranderen). Maar ik kan dus nergens informatie vinden die ‘matcht’ met de situatie die ik aan de hand heb. Vandaar deze hulpkreet op dit forum;-)

Bijdrager
    McMeller

In principe is het antwoord daarop kort en duidelijk. Zonder toegangscode kom je niet bij de data. Vaak leeft echter het idee dat het apparaat daarmee ook voorgoed onbruikbaar is. Ik hoop dat dat verschil nu duidelijk is.

Ik denk, maar dat weet ik niet helemaal zeker, dat de iPad je computer al vertrouwde en je daarom in staat bent geweest de inhoud van de filmrol veilig te stellen. Ik vermoed dan ook dat de iPad als het ware als een camera werd herkend, in iPhoto, Foto’s of Fotolader, klopt dat? Het zou inderdaad wel kunnen kloppen dat die functie toegankelijk is zonder toegangscode, mits de apparaten elkaar al kennen. Of dat dit het geval was in een voorgaande iOS-versie, die je nog gebruikt.

Dan heb je daar een gelukje mee. Voor een volledige synchronisatie of reservekopie blijft het antwoord hetzelfde: nee, je iPad zal daarvoor echt ontgrendeld moeten zijn. Als dat niet kan, zal het niet lukken.

Om die vraag nog concreet te beantwoorden: nee, je kunt met iTunes geen toegangscode forceren, opheffen, wijzigen, verwijderen. Alleen door het apparaat volledig te herstellen, dus wissen.

Bijdrager
    scribentje

@mcmeller: Ik denk dat dát inderdaad de spijker op z’n kop is: het verhaal dat de iPad als camera werd aangezien. De boel kwam in iTunes ineens tot leven toen ik op de iPad de camera in het bedieningspaneeltje activeerde – en toen opende ook Foto’s idd automatisch op de iMac. Het verklaart wel veel, zo niet alles …. Wat de rest van je verhaal betreft: dat is duidelijk. Ik ga mijn zegeningen tellen met betrekking tot de foto’s/filmpjes en de iPad ‘schoonvegen’:-) Nogmaals veel dank!

Bijdrager
    McMeller

Eigelijk best raar, dat hij wel als camera herkend wil worden indien vergrendeld. Waarschijnlijk wel pas nadat je de computer ooit vertrouwd hebt, maar toch.

Grote kans dat dit in de huidige versie van iOS niet meer werkt. Maar heb lekker geen zin om het te testen.;-)

Veel plezier!

@q-collective: En daarom is het dus goed om toch nog even de koppen bij elkaar te steken. Het Apple-artikel bleek té kort door de bocht in dit specifieke geval.

Bijdrager
    TheBigZ

Q-collective op 19 juli 2018 om 23:33

Zijn mensen dan echt te lui om op een link te klikken, die ik 14 uur eerder postte, waar al deze informatie al in stond? Vraag me dit oprecht even af.

Ik plaats zelf ook vaak alleen maar links naar Apple support artikelen, als antwoord op forumvragen.

Het komt inderdaad regelmatig voor dat die antwoorden, links (van mij) niet gelezen worden, hetgeen blijkt uit de reacties van de desbetreffende topicstarters.

Desalniettemin, ook jouw antwoord was behulpzaam, daar niet van.;-)

Bijdrager
    McMeller

Yep. Heel vaak volstaat dat ook gewoon. Maar in dit specifieke geval was TS zijn kiekjes kwijt geweest als hij blind met het artikel aan de gang was gegaan, of met mijn instructies. Met een beetje eigenwijs is niks mis.:-D

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.