24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    leroi3

Toegang tot map vanaf waar dan ook?

Goedemiddag!

Hoop dat iedereen een goede kerst heeft gehad!
    De dagen zijn voorbij dus rest ook mij niet anders dan mij weer te richten op het werk.:)

Wat mij direct brengt tot de volgende vraag: hoe zet ik een map op waar ik ook toegang tot heb wanneer ik niet thuis ben?

Voorheen heb ik 5 jaar voor een ontwerpbureau gewerkt en na al die jaren heb ik de stap durven te nemen om voor mijzelf te beginnen als freelance ontwerper. Nu is het zo dat ik soms niet huis ben en de klant mij vraagt om wat op te maken of te sturen, alleen heb ik die bestanden niet altijd bij de hand op mijn Macbook en staan de meest recent opgeslagen bestanden er niet altijd tussen.

Ik zou dus graag willen weten hoe ik een map kan maken met al mijn klantbestanden, zodat ik ten alle tijden vanuit die centrale map kan werken, of ik nu thuis op mijn iMac werk of ergens anders met mijn Macbook. Zodat ik altijd de meest recente bestanden tot mijn beschikking heb.

Hoor het graag!

Best regards,
    Leroy

Bijdrager
    Wyodor

Daarvoor is een nieuw woord bedacht : Cloud

Onder andere :

https://www.dropbox.com/
    https://www.google.com/intl/nl_ALL/drive/

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    McPim

Maar de simpelste oplossing is toch echt iCloud Drive:

http://www.apple.com/lae/icloud/icloud-drive/ (reclame)
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201104 (FAQ)
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204025 (configureren)

Bijdrager
    leroi3

Yes de cloud is inderdaad een mooie oplossing hiervoor, alleen vroeg ik mij af of er iets is waarbij ik eenmaal iets hoef aan te schaffen ipv elke maand 10 euro? NAS / Servers? Zie soms wel eens wat begrippen voorbij komen maar geen idee of dit nu echt outdated is of zeker nog wel gebruikt wordt.

Op mijn oude werk werd er gebruikt gemaakt van een server waar ik via, volgens mij, een VPN verbinding op kon inloggen?
    Iemand enig idee hiervan?

Bijdrager
    McPim

iCloud heeft standaard 5GB, voor 99 cent p/m heb je 50GB. Geen geld.. Uiteraard kan het met een NAS, en kun je met VPN daarop inloggen maar dan hebben we het over iets heel anders, met veel meer mogelijkheden maar ook een stuk complexer om op te zetten. Waarom zou je dat willen als het jou alleen gaat om een map met klantbestanden voor onderweg?

Bijdrager
    mtooster

Dat laatste werkt inderdaad, en zo werk ik ook op afstand.
    Je moet dan zorgen dat je een VPN verbinding met ‘thuis’ op kunt zetten, als dat gelukt is werk je als ware je verbonden met het eigen netwerk.

Als je dan je map deelt op je iMac moet je een eind kunnen komen.
    Het nadeel is dat je gebonden bent aan de internetsnelheid (en dan met name de upload-snelheid) van thuis.
    Misschien ondersteunt het modem wat je nu hebt al verbinding via VPN.

Het is inderdaad een stuk complexer. En als je ‘offline’ bent kun je alsnog niet zoveel. Daarom zijn de Coud-Drive diensten zo handig. Wordt op de achtergrond gesynchroniseerd en dan kun je de bestanden ook gewoon offline benaderen.

Stack van TransIP schijnt ook wel goed te werken. https://www.transip.nl/stack/
    Ik heb geen invites alleen helaas.

Bijdrager
    Shmoo

Stack van TransIP is rotzooi of beter gezegd speelgoed en daar heb je niets te zoeken wanneer je aan professionele clouddiensten denkt. Dat soort dingen zijn leuk voor mensen die veel (500GB) voor weinig (gratis) willen maar als je gewoon serieus bezig bent met bestanden die je lief zijn dan is 99,- per jaar natuurlijk niets voor dit soort diensten dat eigenlijk gewoon een en al software is zoals Adobe CC ook is. Software waar je altijd mee werkt alleen heb je niet direct in de gaten omdat het in Finder geïntegreerd zit.

Voor 99,- per jaar kun jij geen NAS of externe HD aanschaften, onderhouden + zelf backuppen op weer een andere schijf terwijl je amper verstand hebt van servers en al dat lelijk gedoe.

Bij dit soort cloudbedrijven werken mensen die daar speciaal voor naar school zijn geweest, denken dat jij dat beter kunt dan zij is natuurlijk lachwekkend. Ik zal je een geheimpje vertellen. Deze mensen worden zelfs stiekem een beetje geil wanneer ze oranje en groene knipperende lampjes op servers zien. Zoveel liefde hebben zij voor hun werk, I love servers in hun bumpersticker. Dat soort mensen zou ik maar al te graag mijn bestanden laten afhandelen, de kans dat zij iets verkloten is veel kleiner dan dat ik dat doe zonder enige vorm van kennis en met 3rd party software waar ik maar van moet hopen dat elke update ook een update is en geen probleemgeval. De laatste keer dat ik een backup heb gemaakt van mijn computers was denkt ik 2012. Backuppen vind ik zonde van mijn tijd en al helemaal wanneer zo’n compleet waardeloos programma als Time Machine je gaat vertellen dat er geen backup heeft plaatsgevonden is omdat Time Machine de verbinding met je externe HD is verloren “Finder Error 3600” ga maar even op Google zoeken wat dat dan weer betekent.

Bijdrager
    KarelWillem

De laatste keer dat ik een backup heb gemaakt van mijn computers was denkt ik 2012.

Wat dit te maken heeft met de rest van je verhaal is me niet helemaal duidelijk.

Bijdrager
    Shmoo

Dat auto’s wassen in de regen geen zin heeft. Ook niet als je ze twee keer achter elkaar wast.

Alles dat in de cloud staat bij een fatsoenlijk bedrijf heeft al een backup (meestal 30 dagen). Dat soort bestanden nogmaals gaan lopen backuppen om het backuppen is compleet doelloos.

Je kunt vandaag alles dat je in de Dropbox hebt staan verwijderen, je prullenmand op de computer legen en 10 dagen later al die bestanden gewoon weer terughalen alsof je ze nooit hebt weggegooid. Is dat geen backup of wat noem jij dat dan.. ?

Gaat je computer stuk of wordt deze gestolen. Koop een nieuwe, zet hem aan, log in je met je AppleID en iCloud gegevens. Installeer Dropbox en al je content is weer aanwezig. Hoe makkelijk wil je het hebben. Ooit al eens met Migratieassistent gewerkt. Als je echt een hekel aan jezelf hebt en geen touw kunt vinden moet je met dat soort software werken om de gegevens van je oude Mac over te zetten naar je nieuwe Mac. Time Machine is precies hetzelfde.. maar idd. het is allemaal een beetje offtopic en side information.

Mijn bijdrage is vooral, betaal die 99,- per jaar aan Dropbox en genieten maar. Laat mensen die 3000 maal slimmer zijn dan jijzelf op dit gebeid hun passie doen en je bestandjes beheren zodat jij er zorgeloos mee kunt werken.

Bijdrager
    computer space

Je kunt ook owncloud draaien. Heb je iets dat je aan kunt laten staan.?

Bijdrager
    ocramarco
    Shmoo op 27 december 2016

Stack van TransIP is rotzooi of beter gezegd speelgoed en daar heb je niets te zoeken wanneer je aan professionele clouddiensten denkt.

Waar heb jij het over? Instellingen en mogelijkheden zijn zoveel meer dan dropbox en andere clouddiensten.

Maargoed denk dat het belangrijk is om te bedenken wat je exact wil. Als je niet de kennis en handigheid hebt in instellingen van NAS / VPN router en dergelijke dan zou ik inderdaad naar cloud diensten gaan kijken.

Bijdrager
    SvS

…maar niet om 70 gb aan bestanden/mappen van afgeronde projecten op te zetten, neem ik aan.

Bijdrager
    defoortk

ik werk zelf al jaren met Dropbox. Geen omkijken naar en altijd alles gesynct op elk device (of een selectie van je bestanden als je dat wil). Prijs is redelijk te doen wat mij betreft. Voor wat TS beschrijft lijkt dit de ideale oplossing…

Bijdrager
    Shmoo

Waar heb jij het over? Instellingen en mogelijkheden zijn zoveel meer dan dropbox en andere clouddiensten.

Er staan ook voldoende filmpjes op YouTube van computers die op het eerste gezicht veel betere specs hebben dan Mac computers maar qua performance niet eens in de buurt komen van wat je met een Mac kunt doen.

Het is niet alleen maar wat je ALLEMAAL krijgt, maar vooral hoe het op de achtergrond werkt en wat jij er mee kunt doen binnen jouw bekende workflow.

Bijdrager
    Shmoo
    SvS op 29 december 2016

…maar niet om 70 gb aan bestanden/mappen van afgeronde projecten op te zetten, neem ik aan.

Waarom niet, je kunt toch zelf aangeven welke bestanden/projecten je wel en niet naar je computer wilt syncen. Alles dat afgerond is en dat je niet meer aanraak laat je gewoon online staan.

Je kunt er dan nog steeds bij via de browser wanneer je een enkel bestand uit dat archief moet halen.

Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 27 december 2016

…Alles dat in de cloud staat bij een fatsoenlijk bedrijf heeft al een backup (meestal 30 dagen). Dat soort bestanden nogmaals gaan lopen backuppen om het backuppen is compleet doelloos…

Tot de dag aanbreekt dat je Internet-provider besluit eens een dagje of langer vakantie te nemen om te knutselen aan iets wat ze niet meer aan de praat krijgen.

Of dat die bulldozer het kabeltje eruit knalt bij jou in de straat.

Dan heb IK alles wat ik wil hebben op elke plek staan die maar denkbaar is, en wat bereikbaar is zonder Internetverbinding.

Kortom: vertrouw niet op één partij. Zeker niet dat als dat volledig in de cloud is.

Bijdrager
    Shmoo

De aanslagen van 911 was gewoon de CIA, toch?

Doemscenario’s.. Denken in oplossingen brengt je verder.

Men neemt de iPhone deelt het netwerk met de Mac en syncen maar. Ooo wacht, dan krijg je wel meteen een waarschuwingsmailtje van Dropbox dat je computer (account) ineens met een heel ander netwerk dan gebruikelijk contact maakt. Potverdorie dus er zit ook nog een of ander slim systeem in verwerkt dat kan nadenken over mogelijke inbraken en rare activiteiten in je Dropbox folder.

Bijdrager
    KarelWillem

Denken in oplossingen brengt je verder.

Ja toch. Dus… zit ik helemaal gebakken.

Cloud:
    Dropbox
    Stack
    Google Drive, Google Foto’s, Google Play Muziek

Harddisk:
    Time Capsule
    Carbon Copy Clone: Harddisk 1, Hardisk 2, Harddisk 3

Analoog:
    Kluis in Goes
    Brandvrije kluis in Soest

Alles tegelijk zal niet plat gaan. Dus ik ben altijd en overal veilig.

Bijdrager
    Shmoo

Niet gek dat je vrouw is weggelopen..:wink::wink::wink:

Bijdrager
    KarelWillem

Hahaha…. en dan nog een backup in haar ouderlijk huis hebben.

Life is bitter, life is sweet.

Moderator
    Night

WD MyCloud dan? Een lokale harddisk die in je thuisnetwerk hangt en vervolgens overal te benaderen is.

Store Everything in One Place
    Any computer in your home can be set to wirelessly connect to your My Cloud device and automatically sync all your files. My Cloud seamlessly backs up the photos and videos from smartphones and tablets, too. Whether PC or Mac computer, iOS or Android, your My Cloud unit will work with them all.

Prijzen: https://tweakers.net/product/347132/wd-my-cloud/

Geblokkeerd
    SusanUSA

Een Synology NAS kan iedereen aansluiten en instellen. Is ook helemaal geen FTP voor nodig om onderweg je bestanden te kunnen gebruiken. Synology kent o.a. Quickconnect. Kind kan de was doen.

Moderator
    Night

Oftewel: Een NAS met netwerk mogelijkheden. Merk maakt dan verder niet zoveel uit?
    Zowel de WD als de Synology vereisen een login via de fabrikant-website.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.