6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    osxgio

Toegang tot data via iBook op iMac & Externe schijf

Ben al heel erg goed geholpen door MACPRO
    Maaaar ik kan de data op de EXTRENE schijf niet benaderen via SHAREPOINT
    vraag : Heeft iemand daar ook ervaring mee ?
    vraag 2 : als ik op de iBook zit wil ik ook direct de andere data zien op de iMac, zonder alles te koppelen met appletje-K – inloggen – volume selecteren enzo – kan dat met applescript ?

groet johan

==== mijn eertse vraag was ====

Thuis situatie
    Lacie schijf 1 & 2 <-> iMac <-> Airport Extreme <-> Printer
    <-> Internet modem

1 iBook draadloos op Airport Extreme (toegang tot Internet /printer/iMac)
    Op iBook zijn 4 accounts actief
    Op de iMac is 1 account actief
    De iMac staat vaak in de Sluimer stand
    Ik kan nu via iBook data raadplegen op de Lacie schijf, alleen als de iMac actief is

Complicatie
    Als de iMac in sluimer staat kan ik geen verbinding krijgen (als ie uit staat helemaal)
    Ook als de imac actief is moet omslagtig inloggen via iBook inloggen op iMac om toegang te krijgen tot Lacie data
    Je ziet ook als iBook gebruiker meteen ALLE data op de iMac en dat wil ik niet

Vraag
    Ik wil 2 Accounts op de iBook (draadloos) toegang geven tot data op de Lacie schijf en NIET andere data op de imac zelf (de Lacie schijven hangen nu direct aan de iMac)
    Op de Lacie schijf staan foto’s (iPhoto) en MP3 (iTunes)
    Als de 2 iBook accounts inloggen moeten ze direct (standaard) toegang krijgen tot de iTunes en iPhoto data op de Lacie schijf
    Dit geldt ook voor de ene Account op de iMac

Hoe doe ik dit ?
    Een Lacie netwerkschijf kopen ?
    Hoe hang ik die in het netwerkje dat ik al heb ?
    ====== antwoord MACPRO ====
    Hoi osxgio,

De iMac zou ik voortaan niet meer uitzetten, maar gewoon laten sluimeren als ‘ie niet meer nodig is.
    Voordeel is dat de iMac dan snel beschikbaar is en de data van je LaCie schijven ook.
    Vanaf de iBook kun je de iMac wakker maken door gebruik te maken van WakeUp.

Inloggen vanaf de iBook op de iMac is niet te omzeilen, maar je kunt in de Dock in het rechterdeel het netwerk volume slepen van de schijf op de iMac. Daarmee kun je dan snel de verbinding weer opbouwen.

Wil je op de schijven regelen dat niet alle gebruikers alle data kunnen zien, dan moet je voor elke gebruiker een eigen account aanmaken op de iMac. Je geeft aan dat je 4 accounts hebt op de iBook, dus die krijgen dan een vergelijkbaar account op de iMac.
    Het probleem is dat die nieuwe gebruikers alleen maar mappen krijgen op de interne schijf van de iMac. En jouw data staat op die LaCie schijven.
    Daarvoor bestaat SharePoints.
    Het voordeel van SharePoints is dat je gebruikers kunt aanmaken op de iMac die geen eigen mappen hebben op de interne schijf. Daarnaast maak je op de externe schijven mappen aan waar die gebruikers wel rechten op krijgen.

iPhoto en iTunes kun je voor de gebruikers vervolgens makkelijk via de voorkeuren laten wijzen naar de nieuwe locatie van de bestanden.

Als je het op deze wijze aanpakt kun je gebruik maken van je bestaande apparatuur. Het enige “omslachtige” is dat je af en toe de iMac wakker moet maken, maar dat kan dan gelukkig vanaf de iBook dus dat scheelt een wandeling.

Een netwerk schijf is zeker een alternatief, maar dan krijg je nog steeds te maken met de activiteiten die ik hierboven heb beschreven: gebruikers aanmaken, mappen aanmaken en rechten uitdelen.
    Wat dat betreft scheelt dat dus niet veel, behalve dat de iMac er niet aan voor hoeft te staan.

Alleen ben ik zelf geen voorstander van zulke schijven, maar dat zul je in de topics al hebben gelezen.

Succes! = macpro
    ==========.

Bijdrager
    MihiVenerabilis

hmmss..

ik zou eerst een extra account aanmaken.. dan in netinfo-beheer je LaCie-disk locatie toewijzen als thuismap van die gebruiker.. dan zou je extern inloggen direct op/in je LaCie schijf..

Bijdrager
    osxgio

dank @
    Ik zie de home dir van mijn nieuwe gebruiker
    /users/naam

hoe kom achter de naam van mijn ecterne schijf
    maw de echte padverwijzing ?

Bijdrager
    macpro

Open een terminal venster en tik

[code:1:7c1e1f17c0]ls /Volumes[/code:1:7c1e1f17c0]

Het pad is dan “/Volumes/<naam van schijf>/<mappen op die schijf>”

Bijdrager
    osxgio

Geweldig
    Ik heb de home dir van de nieuwe user op de iMac aangepast
    Via iBook kom ik nu direct op de externe schijf

Nu een volgende
    Als ik op de iBook naar de iMac met externe schijf wil
    1. Moet ik eerst appletje-K doen
    2. Inloggen met de user op de iMac met de nieuwe home dir op de externe schijf
    en dan ben ik er

kan ik stap 1 & 2 niet overslaan en direct op 1 knop drukken
    als ik een alias van de externe schijf op de iBook maak dan vind hij hem niet als niet eerste appletje-K heb gedaan (en via de juiste account) heb ingelogd……

help ?

Bijdrager
    macpro

Bij [command]-K heb je de mogelijkheid om het wachtwoord van de gebruiker op te slaan in de sleutelhanger. Dan hoef je dat een volgende keer niet meer op te geven.
    Klikken op de alias zorgt er dan voor dat je direct wordt ingelogd en het volume op je bureaublad krijgt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.