27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Toe aan een NAS?

IK heb een bedraad netwerk in mijn huis aangelegd.
    Nu loop ik tegen de grens van de TM-schijf aan.
    Ik gebruik TM voor het archiveren van de iMac en de Mac mini. Totaal is dat ca. 2TB. De windows Laptop en de PC worden niet gebackupt.
    De TM-schijf is ook 2TB en ik wil eigenlijk dat er niets verdwijnt van de TM-schijf.
    Verder kijk ik vaak de foto’s en films die op mijn iMac staan op de HDTV (begane grond).
    Wat is wijsheid indeze?….. Een externe schijf van bijv. 4Tb als TM-schijf aansluiten of zo langzamerhand naar een NAS gaan die dan ook wel wat sneller zal werken dan de huidige TM-schijf via de USB2 verbinding aan de iMac.

Graag jullie mening….

Bijdrager
    fred44nl

mooie en duidelijke tekening:)
    je wilt eigenlijk de TM als archief gebruiken.
    best wel begrijpelijk, maar niet helemaal correct.
    als je naast een backup, óók een archief wil hebben, dan komt je aan bijv. een externe HD, òf inderdaad een NAS.

vraagje: waarom is de TimeCapsule met een usb-kabel aangesloten en niet met een utp-kabel ??
    op de Experiabox heb je toch nog wel een gaatje vrij ??

Bijdrager
    computer space

Is de experiabox voorzien van Gigabit? Ik snap nu de dubbele router niet zo. Volgens mij stop je op de plek van de Sitecom liever een 8-poort gigabit switch, dan is je PC op zolder en BR speler ook snel aangesloten. Of heeft ie een speciale Wifi-taak? Ik zie enkel bedrade apparaten.

Bijdrager
    OMT-fan

fred44nl
    De TM schijf is geen netwerkschijf, kan alleen met USB aangesloten worden.
    Overigens vind ik de snelheid waarmee TM werkt niet echt relevant.
    Als ik tot een NAS besluit is dat overigens ook opgelost.

Computer space
    Ja dat zag ik inmiddels ook, misschien wel zo logisch, maar de SiteCom had ik al. Overweeg toch om je raad te volgen.
    Ik gebruik de WIFI van de Sitecom voor de iPad en de iPhone. Ik weet niet zeker of de experiabox (ZTE ZXV10 H220N) gigabit heeft maar dan kom ik toch poorten tekort

Bijdrager
    OMT-fan

Gezien jullie opmerkingen zou ik dit nu kunnen doen:

Ik heb voor de volledigheid ook de (netwerk)printers toegevoegd.

Bijdrager
    superapple

Waarmee heb je die tekening gemaakt? Ik zoek al tijden naar zo’n progamma waar je dat soort tekeningen mee kan maken.

Bijdrager
    fred44nl

geweldig zo’n “netwerkje”:)

je hebt het over een utp-hub en een gigabit-hub.
    dat zijn natuurlijk switches.

Inactief
    Anoniem

@ Superapple.. Zo te zien met paint of iets dergelijks. Zoom maar eens in en let op de details van bv hoe de gele lijntjes binnenkomen op de TP-link.

Als je wilt googlen zou ik zoeken naar “flowcharts” en “organogram” software. Met een beetje creativiteit kun je daar zoiets mee maken.

Bijdrager
    OMT-fan

Nee hoor,…… gewoon met Excel.

Ja, je hebt gelijk het zijn natuurlijk switches.
    Maar de vraag blijft……

Een grotere externe netwerk disk of toch maar een NAS?

Inactief
    Anoniem

@superapple Voor netwerkdiagrammen kan je ook Omnigraffle gebruiken. Wel wat aan de prijs.

Bijdrager
    fred44nl

met een NAS kun je schijven in RAID-1 zetten.
    dan heb je meteen meer hardware “zekerheid”.
    is wel relatief duur, want je hebt met 2 schijven, slechts de netto opslagcapaciteit van 1 schijf.

een voorlopige optie is natuurlijk om de 2 TB schijf aan de mini te hangen.
    en dan voor de iMac een nieuwe, nog grotere te kopen.

Bijdrager
    OMT-fan

Als ik voor een NAS ga overweeg ik de synology 414 en dan met 4 Tb schijven (voorlopig 2).
    Ben ik vwb de NAS gelijk voor jaren klaar en kan dan gelijk RAID gebruiken.
    Iemand ervaring hiermee?
    Een netwerk schijf van 4 Tb kost ook ruim €300

Bijdrager
    TheBigZ
    Hans op 19 december 2013

Een netwerk schijf van 4 Tb kost ook ruim €300

http://tweakers.net/pricewatch/347909/wd-red-sata-6-gb-s-wd40efrx-4tb.html

3TB is gunstiger: (4 x 3TB is €450)
    http://tweakers.net/pricewatch/315368/wd-red-sata-6-gb-s-wd30efrx-3tb.html

Bijdrager
    BoniMacX

ik heb ervaring met een gelijkaardige set-up ja. Hier mijn tekening van mijn thuis-set-up gewoon in Pages gemaakt:
    http://dl.dropboxusercontent.com/u/561744/BoniMac%27s%20speelgoedhoek%20voor%20macfreak%20onderschrift.pdf

Bijdrager
    OMT-fan

TheBigZ
    Het gaat om een externe HD van 4 Tb versus de NAS.

Ik moet in de nieuwe opstelling wel mijn WIFI netwerk (iPad en iPhone) opnieuw instellen.
    Het zat op de Sitecom (1 gigabit).
    Moet nu naar de ZTE ZVX10, maar…. is dat ook een Gigabit router?????
    KPN knoeit nogal eens met de standaard instellingen van haar Experiaboxen zonder dat je daar invloed op hebt.

Bijdrager
    TheBigZ
    Hans op 20 december 2013

Het gaat om een externe HD van 4 Tb versus de NAS.

Aha dat was mij niet helemaal duidelijk uit je posting. Ik zou een NAS met 4x3TB kopen ipv een of andere ‘netwerk schijf van 4Tb’.

Bijdrager
    OMT-fan

BoniMacX

Een heel uitgebreid netwerk zeg…. Helemaal compleet!

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb nog een vraag over mijn netwerk.

Zie de Technische gegevens (eerder hiervoor) van mijn ZTE ZVX10 modem/router van KPN.
    Mijn Sitecom (nu) en/of de Switch (straks) zit op een LAN poort van de ZTE aangesloten.
    Als ik de Sitecom vervang voor de TP-Link switch moet ik die dan in de WAN-poort van de ZTE doen of gewoon weer in de LAN-poort, zoals dat nu is?
    Maakt het eigenlijk wel wat uit waar die in gaat (er staat bij de LAN info niet dat het een Gigabit interface is, dat staat wel bij de WAN info!).

Ik zal dan ook de WIFI aansluiting van de ZTE moeten gaan gebruiken ipv van nu die van de Sitecom!

Ik bel maar niet eens met KPN, verwacht daar geen of weinig zinvolle info te kunnen krijgen.

Bijdrager
    TheBigZ

In je LAN poort, zoals het nu ook al is.

Bijdrager
    OMT-fan

NAS gekocht!
    De QNAP TS-421 met 4 WD red schijven van 3Tb.
    Een hele klus om dat te installeren…..

KPN gebeld en inderdaad……. ze hebben geen Gigabit router/Experiabox (zeggen ze).
    Dan maar gewoon de ZTE handhaven, volgens KPN zou die 500 Mb/s aan moeten kunnen.

Kan ik nu wel de TP-Link switch plaatsen en toch een (intern) gigabit netwerk aanleggen zoals in mijn afbeelding staat?
    Hierdoor krijg ik 8 ethernet poorten beschikbaar en kan alles op mijn interne netwerk worden aangesloten.
    Het enige wat dan nog via de (trage) ZTE loopt is de communicatie “naar buiten” en de WIFI van de iPad Air en de iPhone.

Bijdrager
    TheBigZ

Gefeliciteerd met je nieuwe NAS, Hans.

Hans op 03 januari 2014

Kan ik nu wel de TP-Link switch plaatsen en toch een (intern) gigabit netwerk aanleggen zoals in mijn afbeelding staat?

Ja dat kan.

Bijdrager
    OMT-fan

Thanks TheBigZ.

Bijdrager
    OMT-fan

Dit is het netwerk zoals ik dat nu wil gaan aanleggen.
    Het wijkt nogal af van de vorige versie, vooral door de nieuwe NAS.
    Zou op deze manier het Giganetwerk snel werken of moet ik toch de 10/100Mb apparaten via de ZTE laten lopen om de maximale snelheid te krijgen?
    Er zitten 2 ethernetaansluitingen op de NAS (voor sneller downloaden). Kan dit de snelheid van het Giganet beïnvloeden?

Bijdrager
    OMT-fan

Na enkele weken (en veel contact me de helpdesk QNAP) besloten de QNAP te retourneren!
    QNAP en Time Machine zijn elkaars grote vijanden kennelijk.
    QNAP Nederland erkent dat ze veel (grote) problemen hebben met TM.

Heb de QNAP nu geruild voor de Synology 412+ en tot nu toe gaat dat uitstekend (ook met TM)!!

Bijdrager
    polansky
    Hans op 03 januari 2014

NAS gekocht!

KPN gebeld en inderdaad……. ze hebben geen Gigabit router/Experiabox (zeggen ze).
    Dan maar gewoon de ZTE handhaven, volgens KPN zou die 500 Mb/s aan moeten kunnen.

Hierdoor krijg ik 8 ethernet poorten beschikbaar en kan alles op mijn interne netwerk worden aangesloten.
    Het enige wat dan nog via de (trage) ZTE loopt is de communicatie “naar buiten” en de WIFI van de iPad Air en de iPhone.

Leuk dat KPN tegen je zegt dat die ZTE 500Mb/sec aan zou moeten kunnen de ethernetpoorten van die ZTE gaan niet sneller dan 100Mb/sec.
    Dus als KPN dan zou besluiten je sneller dan 100Mb/sec internet te leveren schiet jij daar als gebruiker helemaal niets mee op!

Waarom gebruik je eigenlijk nog een TM? Je synology kan deze in zijn geheel vervangen, tenzij je die TM ziet als extra zekerheid.

Daarnaast zou ik een Gigabit switch plaatsen achter je Netgear, waar je al je multimediaspul aan koppelt. Daarmee maak je 2 poorten vrij op je Netgear.

Bijdrager
    OMT-fan

KPN kakelt inderdaad maar wat af en toe, volgens mij.
    De TM is inderdaad een extra veiligheid, staat elders in huis.
    Vooralsnog heb niet meer poorten nodig van de Netgear, maar (voor evt uitbreiding) is een “media” Gb-switch wellicht een optie.
    Dit is nu mijn huidige netwerk, na de wijzigingen:

Bijdrager
    BoniMacX
    polansky op 24 februari 2014

Waarom gebruik je eigenlijk nog een TM? Je synology kan deze in zijn geheel vervangen, tenzij je die TM ziet als extra zekerheid.

Ben ik wel benieuwd hoe je dit dan aanpakt. Ik heb ooit mappen gesynchroniseerd (met het programma chronosync) tussen men Mac’s en Syno NAS en daar vlug mee gestopt wegens een resem foutmeldingen. Met TM gebeurt dat niet want die maakt een image op de NAS.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.