27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Funky Animal

Todays Batlle..Quark vs. Indesign.

Geef je mening..hoelang duurt het voordat Indesign Quark uit de markt heeft geknikkerd, of gebeurt dit juist helemaal niet? Ik bedoel hiermee, hoe lang zal het nog duren voordat een (vrijwel elke) drukkerij niet meer klaagt over het aanleveren van Indesign, en zelf ook dus over zijn gestapt op het Indesign pakket.

Bijdrager
    Steve Brooklyn

Als dat klote adobe niet met Nederlandse versies komt….

Wordt het inderdaad NOOOOOIT!

Bijdrager
    mach2

Die Nederlandse versie is er. Ik heb gewoon hier 2.0 NL draaien op de mac (OS X). Of begrijp ik je verkeerd?

Bijdrager
    Jordan_D

Het maakt niet uit wat die drukkers doen. Zodra er op school les wordt gegeven in inDesign ja dan gaan we die kant op. Maar zover ik zie voldoet Quark(wel versie 4.0) nog aan de norm van snel opmaken. Begrijp me niet verkeerd. Maar zolang tijdwinst een norm is. Zolang zal men in Quark blijven werken. inDesign is nog wat traag en heeft tijd nodig om begrepen te worden.

Productietijd kost geld. It’s a simple.

Bijdrager
    Steve Brooklyn

ja ik bedoelde heel de CS…:(

daar zit ik al 2 maanden op te wachten…

Bijdrager
    Ludo

Ik heb helemaal nooit gestemd omdat er waarschijnlijk tot in lengte van jaren nog Quark Xpress bestanden zullen bestaan (er zijn er miljoenen aangemaakt vrees ik) en er dus ook in Quark gewerkt zal worden, converteren is nml. in veel gevallen GEEN optie (jammer!)

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Volgens mij werkt half drukkend Nederland nog met OS9… en een grijze schoenendoos.

Of zie ik dat verkeerd, drukkers?

Bijdrager
    Deskman

CS intl. is gewoon voorzien van een Nederlandse spellingscontrole en afbreekroutines, dus wat zeuren jullie nou?
    CS is ook gewoon snel en heeft heel veel methoden om de productiviteit op te voeren. Alleen al het kunnen plaatste van native PSD bestanden en AI bestanden. Om maar niet te spreken van de preview waarbij je gewoon kunt zien welke dele gerasterd gaan worden en welke delen uitgespaard worden.
    Allemaal tijdwinst, en niet 10 minuten maar uren!
    Tabelopmaak? Nested styles? Transparantie? 4000% inzoomen? RGB workflow en dan exporteren naar CMYK? PDF exporteren vanuit het programma? Device independent postscript files exporteren? Kom er maar eens om bij XPress!

Bijdrager
    Macpwm

Hetzelfde in België, vele draaien nog OS9, en een versie Quark 4.1.
    En zullen nog zo een tijdje doorgaan omdat versie 5 niet voldeed onder OSX.
    Tevens is een upgrade niet van de goedkoopste.

Bijdrager
    dutch_archer

Ik denk dat het nog wel even zal duren. Stel je voor een middelgroot bedrijf allemaal quarkers omscholen naar InDesign. Wat dat kost en wat voor problemen die je tegenkomt. Als je een klein bedrijfje hebt is de keuze niet moeilijk. Ik verwacht wel dat het aandeel indesign wel zal groeien.

Bijdrager
    chm

Het probleem als reeds gesteld is dat er nog veel drukker onder OS9 draaien, en zolang ze niet verplicht worden over te schakelen naar OSx zullen ze er ook niet van wakker liggen of ze nu beter Indesign of Xpress moeten kopen!
    Daarom heb ik 2 jaar gestemd, ik vermoed dat ze binnen 2 jaar wel verplicht zullen zijn om over te schakelen naar OSX en binnen 2 jaar zullen ze ook meer en meer geconfronteerd worden met Indesign files die aangeleverd worden door ontwerpstudio’s.
    Wat de produktiviteid betreft wil ik stellen dat Xpress zeker niet meer (sinds CS) het snelste programma is, in tegendeel zelfs,hiervoor sluit ik mij volledig aan bij Deskman. En zij die het tegendeel beweren kennen volgens mij Indesign CS niet en moeten dringen eens dit programma nader bekijken.
    Het enige nadeel van Adobe is dat ze een monopoliepositie aan het verwerven zijn in de grafische sector, en dat is meestal nadelig op langere termijn, zie maar wat er met Xpress gebeurd is! Hopelijk zal Adobe niet dezelfde ziekte hebben. 8)

Bijdrager
    Laiste

Hmmm ik ben naar de seminar ‘Driven by Design’ geweest en daar had eerst Adobe z’n demo en daarna Quark, ik moet zeggen dat ik van Quark wel wat meer had verwacht… beetje jammer wel.

Dus ik vrees wel dat InDesign meer aan terrein gaat winnen… Jammerdebammer, maar zo gaat het met mensen die in hun positie als marktleider een beetje stil blijven staan met de ontwikkeling van hun programma’s…

*herinnert zich vooral het ironische veeeeel te harde geklap toen er verteld werd dan Quark nu dan eindelijk MULTIPLE undo heeft*:)

Bijdrager
    chm
    ”Anubiz”

*herinnert zich vooral het ironische veeeeel te harde geklap toen er verteld werd dan Quark nu dan eindelijk MULTIPLE undo heeft*:)

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
    :wink: 8)

Bijdrager
    MacBeer

Ik denk ook dat men vanzelf om zal schakelen als er meer en meer ID files rond zullen zwermen. Duurt naar mijn mening een jaar of drie (het gaat nooit zo snel als we willen/denken).

Zo af en toe zullen er archief bestanden geopend moeten worden die uiteraard in Quark zijn gemaakt.
    Misschien een stomme vraag, maar zijn er mensen die al hun X-Press materiaal gaan omzetten (het archief dus) naar ID?

Bijdrager
    Laiste

Lijkt me nieeeeet, het ligt eraan hoe vaak je het wil gebruiken… maar ja, na een poos kun je je oude xpressfiles dan natuurlijk sowieso niet meer omzetten… das ook weer zoiets.

Jaaaaaa leuk he, dat geklap… was er daar toevallig nog iemand aanwezig? Iemand alhier die de hond met het quark t-shirt bezit?? :lol:

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb weer wat gemist zie ik… was die presentatie recent? En durfde Quark daar trots te zeggen dat ze * eindelijk * multiple undo’s hebben?

[offtopic]
    Vind het trouwens ook een leuk gezicht om de mensen te zien klappen in het beroemde videofragment waar Steve Balmer als een dwaze aap de buhne op komt stormen, nat van het zweet en roept ‘I love this company!’.
    Het publiek is verbaasd en weet volgens mij niet waarom ze klappen. Ik switch meteen naar XP als ik Steve dat ooit zie flikken :lol:
    [/offtopic]

Ik zag laatst een boek ‘Indesign voor Quark X-Press gebruikers’ liggen in de boekhandel.
    Nee, Quark verliest kostbaar terrein.

Bijdrager
    Laiste

De presentatie was ehm… gister :lol:

Ik switch nooooit naar xp, zelfs dan niet *grinnik*

Misschien moet ik me idd maar eens wat meer verdiepen in ID, als is het maar voor de nodige zelfontplooiing.

Bijdrager
    chm
    ”MacBjorn”

Zo af en toe zullen er archief bestanden geopend moeten worden die uiteraard in Quark zijn gemaakt.
    Misschien een stomme vraag, maar zijn er mensen die al hun X-Press materiaal gaan omzetten (het archief dus) naar ID?

Je hebt altijd een overhangsperiode!
    Vroeger was dat ook zo als de strijd tussen Xpress en Pagemaker in volle hang was, toen heeft Xpress het terecht gewonnen en hebben alle mensen hun opmaken van Pagemaker moeten opnieuw maken in Xpress en toen kon je geen Pagemaker files importeren in Xpress!! En was dat toen een onoverkomelijk probleem? Ik dacht van niet.
    En dan nog, hoeveel montages gaan langer mee dan 5 jaar?
    Hoe sneller men overschakeld hoe beter, lijkt mij. En heb je nog iets nodig wat in Xpress staat, je hebt het programma nog dus je kan er altijd mee weg. 8)

Bijdrager
    Patrick Stam
    ”Jordan_D”

Het maakt niet uit wat die drukkers doen. Zodra er op school les wordt gegeven in inDesign ja dan gaan we die kant op. Maar zover ik zie voldoet Quark(wel versie 4.0) nog aan de norm van snel opmaken. Begrijp me niet verkeerd. Maar zolang tijdwinst een norm is. Zolang zal men in Quark blijven werken. inDesign is nog wat traag en heeft tijd nodig om begrepen te worden.

op dit moment is de Grafische school in Utrecht niet overgegaan naar Quark 6.x. De reden die ik gehoort heb is puur financieel.

Bijdrager
    Patrick Stam

Ik werk bij een van de grootste Repro’s, en ook dar zien we steeds minder Quark. De laatste versie wordt ook nog maar summier ingekocht en nit in alle twaalf filialen geinstalleerd. Wat kost dat pakket tegenwoordig? 2000 Euro?
    Ken j een hoop CS voor aanschaffen.

Bijdrager
    Patrick Stam

Volgens mij is er iets met mijn toetsenbord, r vallen steeds letters weg…….

Bijdrager
    Deskman

Voorlopig kan ID meer Quark files goed openen dan Quark 6…

Bijdrager
    dimelot

Ik heb binnen 1 jaar gestemd, omdat ik dan zeker over ben op ID.
    Waarom? Ik ben ID nu aan het verkennen en ik zie veel meer mogelijkheden in ID dan in Quark. Het belangrijkste is toch de transparantie. Voorbeeld: ik werk op een reclamebureau en dan ben ik samen met de art-director bezig om iets te maken, maar dan wil hij witte tekst boven een fc foto met een gedoezelde schaduw in mijn fc-foto of hij wil die fc-foto gesoft hebben. Zulk soort dingen moet ik in Photoshop doen. Oke je hebt shadowcaster….leuk, maar werkt alleen maar met tif.

Maar het belangrijkste komt ook nog ff kijken en da’s de prijs. Ik moest op mijn werk een werkplek inrichten: Photoshop, Illustrator en Quark moest er zeker op. Als ik deze pakketten los had gekocht was ik een fortuin kwijt geweest. Nu heb ik AdobeCS premium(UK-versie) gekocht en was €1349,- kwijt. Daar heb ik 5 programma’s voor. Koop ik Quark dan ben ik €1999,- kwijt en dan heb ik maar 1 programma. Dan moet ik ook nog een plug-in kopen, Photoshop import (die er overigens nog niet is voor 6). Dus al met al ben ik veel geld kwijt. En met AdobeCS komen we aardig uit de voeten.

Als Quark niets veranderd aan zijn prijzen (ook al willen ze misschien samen een pakketje uit gaan brengen met Macromedia) dan zijn ze heel snel uit de markt.

Daarom binnen 1 jaar….

Bijdrager
    dada1958

Ik heb binnen 3 jaar gestemd omdat ik weet hoe conservatief het grafische wereldje is. Zelf werk ik met InDesign sinds versie 1 en in die vier jaar is de ontwikkeling van het pakket heel hard gegaan, zeker sinds versie 2; ik mis hier in de argumenten voor InDesign nog de superieure typografie die InDesign levert met OpenType Pro fonts…
    In alle gerelateerde forums wordt XPress 6.1 collectief uitgekotst, 4 wordt gekoesterd; het is nu dus wachten totdat werken met Mac OS 9 echt geen optie meer is.

Bijdrager
    Deskman

En hoe bevalt het je drukker als je Open Type gebruikt? Ik heb laatst bij een klus alle OT fonts weer omgeruild omdat ze bij de drukker er niet aan durfden. Komt dat allemaal in goede orde uit de RIP?

Bijdrager
    dada1958

M’n servicebureau kan er prima films mee uitdraaien, kwestie van recente RIP-software zo werd mij verteld…

Bijdrager
    bruno

Ik denk dat indesign echt het opmaak programma wordt als er geforceerd macosx op machines moet worden gezet, zn nieuw quarkpakket is toch wel een stuk duurder dan de meer kunnende indesign.

En de snelheid in quark waarover veel mensen het hebben vervaagd als ze indesign goed beheersen.

Zoals het er nu naar uitziet gaat indesign uiteindelijk aan het langste eind trekken, de tijd: min 2 jaar

Quark zal overigens nog lang niet verdwijnen, en daarna zal leven in onze herineringen….

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.