6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Barrix

tochwel een beetje koudzweet!

A.s. weekend ga ik definitief over naar Leopard en upgraden naar Adobe CS4 maarrrr…zit ff met een overdenksel.

Het volgende:
    Ik heb in mijn G5, 2 HD’s:
    • OP HD1 /80 GB staat vanoudsher 10.4.11 Tiger en Adobe CS1 en dat is mijn basis werkpaard waarvan ik dus al mijn werk doe, tot nu toe.
    • Op HD2 /160 GB staat 10.5 Leopard en verder niks (dit deed ik voor te testen en een beetje spelen maar werkte er verder niet mee) het functioneert verder wel prima.

Wat is verstandig?
    Optie-1) HD2 volledig wissen en dus Leopard eraf gooien en op HD1 Tiger upgraden naar Leopard?
    Optie-2) HD2 nu als opstart gebruiken voortaan en na upgrade van CS1 naar CS4 mijn HD1 wissen, tenminste alleen Tiger .

Ik twijfel ff en heb voorkeur voor optie-1 (traditioneel denken) omdat daar ook mijn CS1 geparkeerd staat.

Daarentegen functioneerd Leopard op HD2 al prima, dus waarom extra installatiewerk doen…zo je denken? Tenzij de upgrade van CS1 (op HD1) roet in het eten gooit, want de upgrade naar CS4 staat dan ook op HD1 natuurlijk.

Pffff…snappen jullie het nog? Ik hoop dat ik duidelijk ben. Ik heb bij de sticky’s van unSound geprobeerd om zielerust te krijgen maar helaas geen vergelijkbare topic gevonden.

Inactief
    Anoniem

Ik begrijp je punt een beetje maar denk ook zo, welke schijf is sneller?
    Dan zou ik gaan naar optie 2. En daarna kan je later HD1 en HD2 omwisselen als je het nodig vind.

Bijdrager
    sven-

Ik zou geen van beide opties doen. Waarom niet gewoon Leopard op HD2 laten staan en vervolgens CS4 op HD2 erbij zetten? Dan kun je zowel CS1, CS4 als Tiger en Leopard blijven draaien. Is bovendien ook nog eens het makkelijkst.

Bijdrager
    Klompje

Of optie 3. Koop een extra harde schijf en plaats die erbij of wissel die met 1 van de huidige schijven om. Extra opslag is altijd handig en voor de prijzen van een nieuwe HD hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten.

Succes!

Bijdrager
    Barrix

Dank voor jullie reactie!
    Ik vind al jullie reacties ter overweging waard.
    @iNanc een vraag: is er een manier om te zien of er kwaliteits-/snelheidsverschil is in beide HD’s?
    Ik keek al in mijn systeemprofiel maar daar word ik niet wijzer van.

Zie onder de specs van de HD’s:
    ………………………………………………………………………………..
    OSX 10.4.11 Tiger

ST380013AS:

Capaciteit: 74.53 GB
    Model: ST380013AS
    Revisie: 3.05
    Serienummer: 3JVBRKDR
    Verwisselbare media: Nee
    Externe eenheid: Nee
    BSD-naam: disk1
    Protocol: ata
    Eenheidnummer: 0
    Sockettype: Seriële ATA
    Naam nis: “A (upper)”
    OS 9-besturingsbestanden: Nee
    S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd
    Volumes:
    HD1:
    Capaciteit: 74.41 GB
    Beschikbaar: 31.56 GB
    Beschrijfbaar: Ja
    Bestandssysteem: Journaled HFS+
    BSD-naam: disk1s3
    Activeringspunt: /
    ………………………………………………………………………………………………………………………..

OSX 10.5 Leopard

WDC WD1600JD-40GBB2:

Capaciteit: 149.05 GB
    Model: WDC WD1600JD-40GBB2
    Revisie: 09.05M09
    Serienummer: WD-WMAES3974247
    Verwisselbare media: Nee
    Externe eenheid: Nee
    BSD-naam: disk0
    Protocol: ata
    Eenheidnummer: 0
    Sockettype: Seriële ATA
    Naam nis: “B (lower)”
    OS 9-besturingsbestanden: Nee
    S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd
    Volumes:
    HD 2:
    Capaciteit: 148.92 GB
    Beschikbaar: 67.33 GB
    Beschrijfbaar: Ja
    Bestandssysteem: Journaled HFS+
    BSD-naam: disk0s3
    Activeringspunt: /Volumes/HD 2
    ……………………………………………………………………………

Inactief
    Anoniem

Ik ben nog niet zo een lange Mac OS X gebruiker maar onder Windows was er een programma HDtune. Weet geen alternatief voor op de Mac.

Wat je kan doen, je kan gewoon opzoeken welke sneller is. http://www.tomshardwareguide.com
    Ik denk dat de 160GB sneller is. Je kan ook zoals hier boven word gezegd. Een hardeschijf erbij kost toch niet meer zo veel.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.