10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Sarcas

Toch weer eens VPN proberen. Of snap ik het nou gewoon niet?

Heb een nieuwe router voor m’n thuisnetwerk gekregen en geïnstalleerd. De Fritz!Box 7340. Omdat ik toch heel graag vanaf elders in mijn netwerk zit, heb ik de VPN functie daarop geactiveerd, alles volgens het boekje. Op mijn MBP draait het gratis IPSecuritas, ook geconfigureerd volgens het boekje. En verdomd, de MPB maakt verbinding, en op de configuratie-pagina van de Fritz!Box is te zien dat ik een VPN verbinding heb.

‘Joehoe!’, meende ik. ‘Ik zit op mijn netwerk.’

Niet dus. Tenminste, in de Finder, onder ‘Gedeeld’, staat niets (tenzij ik me in een ander netwerk bevind waar iets is gedeeld natuurlijk). Als ik ARD aanzet zie ik niemand, alleen ip’s uit m’n netwerk waar ik dan in ben (school of werk).

Begrijp ik nou VPN gewoon verkeerd, of werk het gewoon niet? Ik dacht dat, als ik een goede VPN verbinding heb, ik als het ware gewoon in mijn eigen netwerk hang, met alle beschikbare toeters & bellen. Mijn thuisnetwerk heeft een ip-range in de 10.0.0.x , en voor mijn VPN verbinding heb ik 10.0.0.170 gereserveerd. (de DHCP-pool komt daar niet). De netwerken waarop ik zit als ik een VPN verbinding maak niet allemaal niet in de 10.0.0x range (192.168.enzovoorts of anders).

Mijn MBP draait op 10.6.4, mijn thuisnetwerk heeft deze ook, maar ook 10.5.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik (via ARD) de Macs in mijn netwerk kan besturen (gaat nu enigszins omdat ik via poort-toewijzingen op de router elke mac een set andere ARD poorten heb toegewezen, maar ARD wist de alternatieve poorten vaak zelf als ik het gebruik in mijn thuisnetwerk, dan vervangt hij de poorten en mijn externe ip-adres door het locale netwerkadres en de default-poorten). Ten tweede wil ik de diverse schijven op de diverse macs gewoon kunnen benaderen. Het kunnen zien van gedeelde iTunes/iPhoto bestanden (als op de thuismac deze apps aan staan) zoals in een lokaal netwerk zou een prettige bonus zijn.

Wie helpt me uit de brand dan wel droom?

S.

PS. Ja, ik heb er ooit eerder over gepost. Had het destijds een beetje opgegeven, maar wil nu toch weten hoe het zit. Heb ik verkeerd begrepen wat VPN kan, of gaat er iets mis.

Fritzbox 7170 & VPN

Bijdrager
    Hansi2124

Waarom ga je niet gewoon verder in je eigen topic dan?

Bijdrager
    Sarcas

Omdat het probleem nu duidelijker heb omschreven
    Omdat ik nu een andere router heb en verwarring wil voorkomen
    Omdat ik nu misschien denk dat ik VPN verkeerd heb begrepen
    Omdat we 9 maanden verder zijn en ik niet zeker wist of mijn reactie in een ‘recent gepost’ overzicht zou komen en dan wellicht geen reactie zou opleveren
    Omdat ik het ARD probleem nader toelicht

Kortom, ik wou even schoon beginnen.

Heb je misschien ook een antwoord voor me?

Vriendelijke groet,

S.

Bijdrager
    Hansi2124
    Sarcas op 21 september 2010

Omdat het probleem nu duidelijker heb omschreven
    Omdat ik nu een andere router heb en verwarring wil voorkomen
    Omdat ik nu misschien denk dat ik VPN verkeerd heb begrepen

Dat kan je natuurlijk net zo goed dáár kwijt.

Omdat we 9 maanden verder zijn en ik niet zeker wist of mijn reactie in een \’recent gepost\’ overzicht zou komen en dan wellicht geen reactie zou opleveren

Ja, dat kan dus wel. We hebben graag dat iedereen dat zou doen, want zo voorkom je postings die over hetzelfde probleem gaan (en dan ook nog van dezelfde melder), maar op verschillende plaatsen worden besproken.

Omdat ik het ARD probleem nader toelicht
    Kortom, ik wou even schoon beginnen.
    Heb je misschien ook een antwoord voor me?
    Vriendelijke groet,
    S.

Nee, een oplossing heb ik helaas niet voor je. Maar daartoe ben ik uiteraard ook niet verplicht.

Bijdrager
    Sarcas

Prima. Zal het niet meer doen. Ik kan deze thread niet verwijderen zie ik dus laat ik het er maar bij.
    Toch jammer dat je geen antwoord hebt. Ik begrijp niet helemaal waarom je zegt daartoe niet verplicht te zijn, maar laten we het houden op een misverstandje. Als ik een suggestie mag doen; een privé-berichtje had ook gewerkt en had het topic wat schoner gehouden. Een aansporing in de huisregels, of een regeltje bij het aanmaken van een nieuw topic dat het recyclen van oudere postings wordt geprefereerd kan ook preventief werken.

Soit.

Terechtgewezen, hopende op antwoord en vriendelijk groetend,

S.

Bijdrager
    piebas

Heb je geprobeerd een machine uit het netwerk te pingen?
    Het kan zijn dat de vpn niet goed werk als je al in je eigen netwerk zit, probeer het dus ook een “echt” van buitenaf.
    Dat macjines niet “zichtbaar” zijn bij bijv. geleeld dat kan kloppen omdat bonjour niet werk via vpn

Geblokkeerd
    Anoniem

> Begrijp ik nou VPN gewoon verkeerd, of werk het gewoon niet?

Het eerste.

Die wat piebas voorstelt: probeer eens wat IP adressen uit je netwerk te pingen als je VPN verbinding open staat. Dat hoort te werken. Dan zal je ook kunnen RDP-en naar je thuisnetwerk. Het punt is, dingen als RendezVous / Bonjour werkt niet over VPN en dus zal Finder geen auto-discovery doen van shares op je thuisnetwerk maar alleen van het netwerk waar jij dan inzit. Je kan echter wel je shares van thuis aanspreken door Finder te sturen naar afp://$IP.

Bijdrager
    ernst.

Ik vrees dat je met de laatste regel ( je kan echter wel je shares van thuis aanspreken door Finder te sturen naar afp://$IP.) voor de ts een abacadabra taal spreekt…

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat netjes aan zou sluiten bij de quote die ik citeer… :innocent:

afp://10.0.0.20 dan, of wat het IP adres dan ook is van de bak die zijn shares heeft draaien. En het zelfde geldt voor remote desktop, die gaat via Bonjour niets ontdekken, die moet je een specifiek IP adres geven om aan te spreken. Whatev’:)

Wat ik al zei: begin eens met controleren dat je ook werkelijk een IP uit je thuisnetwerk kan pingen. Zodra dat werkt weet je zeker dat je VPN verbinding werkt en dat je aan de slag kan.

Bijdrager
    Sarcas

Weer een nieuwe poging gewaagd kort geleden. Alle relevante zaken opnieuw geïnstalleerd. En het werkt nu! Ik wist inderdaad niet dat Bonjour niet over VPN werkt, maar via afp://$IP gaat ook prima, en ARD laat braaf de Mac in het lokale netwerk zien. Allen bedankt voor de hulp!

S.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.