11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iRobert

Toch niet switchen door virusproblemen?

Na jaren een trouwe windowsgebruiker te zijn geweest keek ik “stiekem”;) wel eens op apple.nl of in de apple store. Ik was eigenlijk wel klaar om de “switch” te maken.

Tot ik het bericht hoorde dat een virusscanner nu ook op de mac verplicht is! Door apple nog wel! Dit was eigenlijk een van de belangrijkste redenen om te switchen.

Is Mac OS X nu net zo lek en onveilig als windows en kan ik maar gewoon windows blijven gebruiken omdat het toch niks meer uitmaakt?

Alvast bedankt

Bijdrager
    sven-
    ”iRobert”

Tot ik het bericht hoorde dat een virusscanner nu ook op de mac verplicht is! Door apple nog wel! Dit was eigenlijk een van de belangrijkste redenen om te switchen.

Geloof me, volkomen onzin, die je eens in de zoveel tijd hoort.

Zie onderstaand topic voor mijn mening hierover:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1912422&highlight=#1912422

Bijdrager
    iRobert
    ”sven-“
    ”iRobert”

Geloof me, volkomen onzin, die je eens in de zoveel tijd hoort.

Zie onderstaand topic voor mijn mening hierover:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1912422&highlight=#1912422

Hoe komt het dan dat dit soort dingen de wereld in komen? Betaald Microsoft Apple om virusscanners te gaan verplichten?:o

Bijdrager
    sven-

Apple verplicht niemand om virusscanners te gebruiken.

Bijdrager
    fuen

Kijk eens rond op ’t forum, en tel de posts over virussen… Waarschijnlijk zul je er geen éen vinden over een daadwerkelijk probleem. Geeft dat niet genoeg aan?;)

Bijdrager
    iRobert

Maar zal os x geen doel van hackers worden als meer mensen het gaan gebruiken? Dan hebben we weer precies dezelfde problemen als met windows…

Bijdrager
    sven-

Als je nou op mijn link had geklikt had je gelezen dat het groeiende marktaandeel van Mac OS X los staat van de hoeveelheid virussen voor Mac OS X.

Een mooi tegenvoorbeeld: Mac OS 9 had een veel lager marktaandeel maar voor OS 9 waren er veel virussen.

De veiligheid van Mac OS X komt uit de stabiele, veilige kern van OS X zelf, niet uit een marktaandeel.
    Windows draait nog steeds op een inefficiënte single-user kern, waardoor je altijd in admin mode zit. OS X is wel multi-user en je zit standaard niet in admin (root) mode, met als gevolg, betere veiligheid (belangrijke system files kunnen niet zonder het invoeren van het systeemwachtwoord worden gewijzigd. In XP kon dit nog wel, en in Vista is dit wel verbeterd).

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, dat wordt namelijk al jaren geroepen.

Het is voor hackers natuurlijk juist een prachtige uitdaging om te laten zien dat OS X zo lek als een zeef is.

Opvallend genoeg is er nog steeds geen enkel echt gevaarlijk virus, trojan horse of wat dan ook dat het systeem op een Mac schade kan aandoen.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je zelf iets zou installeren.
    Maar daarvoor heb je dan wel eerst een aantal stappen moeten doorlopen, zoals het ingeven van wachtwoord e.d.

Ik weet 99,99 % zeker dat er niet één gebruiker hier is die ooit is belaagd dor een virus op zijn haar Mac.

Bijdrager
    sven-

Precies KW, en als er iets gebeurt komt dit 9 van de 10 gevallen door de gebruiker zelf, maar op die manier kun je het formatteren van je harde schijf (waar je zelf voor kunt kiezen) ook een “virus” noemen…

Bijdrager
    Pieterr

Zeg, is het niet handiger om gewoon verder te gaan in het al lopende draadje?
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138538

Moderator
    Poezenbeest

Ja… goed plan!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.