30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    theodejong

Toch een virus binnen, en all over the place!

Tot op heden ben ik super voorzichtig geweest met het openmaken van verdachte attachements. Toch heb ik een virus binnnen op mijn Mac. Hij doet verder niets maar hij is blijkbaar wel weer vervelend voor de Windows-mensen naar wie ik Word-documenten stuur. Hij heet:

W97M.Eight941.D

en hij zit nu in heel veel .doc bestanden.

Zit er nu niets anders op om dat dure Norton aan te schaffen? Er zullen toch wel losse antivirus programma’s geschreven zijn voor 1 enkel virusje? Voor de rest ben ik volgens ClamXav nl helemaal clean.

Bijdrager
    Slager Korrel

Waarschijnlijk zit het in een macro-bestand. Je hoeft niet bang te zijn dat het iets met jouw computer doet, maar je moet inderdaad wel oppassen met het versturen naar PC-vrienden.
    Ik weet niet om hoeveel Word-bestanden het gaat, maar als je ze naar platte tekst (.txt in bijvoorbeeld tekst-editor) omzet ben je je macro’s kwijt. Wat je in ieder geval moet doen, is het bestand ‘normal.dot’ weggooien. Dit bestand zit ergens in je Microsoft Office map en dit is het lege vel wat je krijgt als je Word opstart. In dit lege vel zit echter al dat macro-virus.
    Volgens mij komt dat er ook weer in te zitten als je een besmet document opent, dus zet eerst alles om naar txt als dat mogelijk is. Succes ermee.

Bijdrager
    MacAanZee

Heee, hoe WEET je eignelijk dat je dit virus hebt als je er geen last van hebt? En hoe weet je precies de naam als je geen Virus Scanner hebt?

Moderator
    unSOUND
    ”MacAanZee”

hoe weet je precies de naam als je geen Virus Scanner hebt?

:|

”theodejong”

…volgens ClamXav…

Bijdrager
    MacAanZee

Misschien dom hoor, maar wat is ClamXav

Moderator
    Night

Wat veel dommer is, is dat je niet eerst ff zoekt. Typ ’t in in google en je krijgt gelijk 20.000 hits…

”unSOUND”
    ”MacAanZee”

hoe weet je precies de naam als je geen Virus Scanner hebt?

Misschien doorgekregen van een van z’n Windows collegae;)

Bijdrager
    trabant

W97M/Eight941.D is a macro virus operating in the Microsoft Word 97 environments. It attacks active documents and the global template normal.dot. Upon opening the infected document W97M/Eight941.D the virus attacks the global template normal.dot and the active document. After the global template was infected it attacks documents when they are being opened.
    The virus contains activating routine that is started on July 1st and November 10th. On those days the virus sets password “xyz” to all files with extension .doc, that are located on the disk C:.

Je bent wellicht ook niet geholpen door Normal.dot te vervangen door het origineel op de installatie CD en door macro’s uitzetten. Wat me in bovenstaande quote wel bevreemdt, is dat word 97 de windowsversie is. De eerste Mac-versie was word 98.
    A propos Mac: Wat interessant is, is natuurlijk de relatie van het virus met een Mac.

Hoe dan ook: ik zou nog liever een volledige herinstallatie doen, dan NAV van Symantec o.i.d. te installeren. Want dat verneukt pas echt je systeem.

W97M.Eight941.D is al gerapporteerd in 2000. Dat betekent dus dat elk antivirusprogramma van vanaf 2001 het moet herkennen en kunnen elimineren. Zet anders alle Officegerelateerde bestanden op een aparte disk met FAT-32 formattering: hang die aan een windowsPC met actuele antivirussoftware en zet de herstelde zooi weer terug.

Bijdrager
    Petje
    ”MacAanZee”

En dat is journalist? ik zou een ander vak kiezen…

Bijdrager
    Oppie
    ”theodejong”

Hij doet verder niets maar hij is blijkbaar wel weer vervelend voor de Windows-mensen naar wie ik Word-documenten stuur.

Die mensen hebben toch allemaal een goede virusscanner op hun pc? Kan niet anders als je op internet zit. En aangezien het geen nieuw virus is zal het ding toch goed herkend worden. Dus geen probleem, is het wel?! :innocent:

Bijdrager
    sedikit

Dit toont nou precies de noodzaak aan van een virusscanner. Niet voor jezelf, maar voor je vrienden en kennissen. Toen ik dat lang geleden als argument gebruikte, werd ik zo’n beetje bestempeld als geloofsafvallige, en kreeg ik het typische (eigentijdse?) antwoord (om géén virusscanner te gebruiken) “dat is dan hùn probleem”…
    Ik heb al een jaar of drie NAV 9 open staan, en in tegenstelling tot de m.i. hardnekkige mythe ( zie ook weer hierboven Trabant) dat een Mac daardoor slecht zou draaien, is mijn computer daardoot nog nooit “aangetast”)

Bijdrager
    KarelWillem

Tuurlijk… IK ga een virus-scanner draaien omdat iemand anders zo eigenwijs is persé op Windows te willen werken.

:wink:

Het is immers ook VAN diezelfde Windows-kennissen dat je dat virus in de eerste plaats hebt gekregen toch?

Ze sturen dus lustig virussen heen en weer en dan ga je er als Mac-mediator tussen zitten om al die troep virus-vrij te maken?

Héél menslievend, maar niet echt realistisch.

Bijdrager
    @GHB

Zijn de documenten die geinfecteerd zijn ontvangen van windows gebruikers?

Het betreft n.l.

W97M/Eight941 is Word 97 class infector.

En daar is toch alleen een windows versie van?

Ik zou mij niet zo zorgen maken.

Succes in ieder geval.

Bijdrager
    sedikit
    ”KarelWillem”

Tuurlijk… IK ga een virus-scanner draaien omdat iemand anders zo eigenwijs is persé op Windows te willen werken.

:wink:

Het is immers ook VAN diezelfde Windows-kennissen dat je dat virus in de eerste plaats hebt gekregen toch?

Ze sturen dus lustig virussen heen en weer en dan ga je er als Mac-mediator tussen zitten om al die troep virus-vrij te maken?

Héél menslievend, maar niet echt realistisch.

@KarelWillem,
    Ken jij dan alleen maar ervaren computergebruikers?! Of ken je, zoals ik, ook echte stuntels (geen verwijt) die niet eens weten of ze een scanner hebben, laat staan hoe ze die aan zouden moeten zetten. Bovendien: wat kost het nou voor moeite, om voor die “stuntel”-categorie in je vrienden- en kennissenkring zo’n scanner te laten draaien? Ik merk het niet eens. Het maakt een voor hun te branden cd wel zo veilig. Of geef je die nooit?!

Bijdrager
    Thijs van Tol
    ”Petje”
    ”MacAanZee”

En dat is journalist? ik zou een ander vak kiezen…

En ik zou het me op het forum wat aardiger profileren…

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    ”sedikit”

@KarelWillem,
    Ken jij dan alleen maar ervaren computergebruikers?! Of ken je, zoals ik, ook echte stuntels (geen verwijt) die niet eens weten of ze een scanner hebben, laat staan hoe ze die aan zouden moeten zetten. Bovendien: wat kost het nou voor moeite, om voor die “stuntel”-categorie in je vrienden- en kennissenkring zo’n scanner te laten draaien? Ik merk het niet eens. Het maakt een voor hun te branden cd wel zo veilig. Of geef je die nooit?!

De enige ‘virusscanner’ die ik gebruik, zit ingebouwd in Word; Prefs, Security, Macro security.
    Met dat vinkje vind ik dat ik m’n werk weer gedaan heb in het kader van: help de stuntels hun wintelbak schoon te houden. :wink:

Bijdrager
    Oppie
    ”sedikit”

Ik heb al een jaar of drie NAV 9 open staan, en in tegenstelling tot de m.i. hardnekkige mythe (zie ook weer hierboven Trabant) dat een Mac daardoor slecht zou draaien, is mijn computer daardoor nog nooit “aangetast”.

Dat weet jij dus niet, want je noemt jezelf een “computer-stuntel”, dus ik denk niet dat jij dat goed kan beoordelen (ook geen verwijt).
    Daarentegen is zo’n beetje alles van Norton rotzooi, om maar eens een stevige stelling te poneren. Zelfs op Tweakers onderschrijven ze dat.

Bijdrager
    sedikit
    ”Oppie”
    ”sedikit”

Ik heb al een jaar of drie NAV 9 open staan, en in tegenstelling tot de m.i. hardnekkige mythe (zie ook weer hierboven Trabant) dat een Mac daardoor slecht zou draaien, is mijn computer daardoor nog nooit “aangetast”.

Dat weet jij dus niet, want je noemt jezelf een “computer-stuntel”, dus ik denk niet dat jij dat goed kan beoordelen (ook geen verwijt).
    Daarentegen is zo’n beetje alles van Norton rotzooi, om maar eens een stevige stelling te poneren. Zelfs op Tweakers onderschrijven ze dat.

@Oppie
    -Ik heb mijzelf nooit tot “computer-stuntel” gebombardeerd. Wel als ” tamelijk onervaren” of iets dergelijks, in vergelijking met anderen (zelfs met jou…) Dus: zo maar aanhalingstekens bij een kwalificatie zetten maakt dat nog niet tot een citaat.
    -Het valt mij op dat over Norton altijd wordt gesproken over “Norton ROTZOOI” (mythevormend aspect, als je dat maar vaak genoeg zegt dan is dat dus ook zo…)).
    -Ik heb nog nooit last gehad van NAV op mijn computer. En ik heb Tweakers bij mij nog nooit aan/onder/in/ boven/op mijn computer gesignaleerd. Ik vertel alleen de ervaring die IK met Norton heb.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Als alle Norton gebruikers problemen hadden, zou ’t nergens meer te krijgen zijn. Maar ik durf te wedden dat er meer Mac gebruikers last hebben van Norton dan van virussen….

Moderator
    unSOUND

Norton op Windows staat erom bekend om bijna 25 % van je processor te pakken, gepaard met een flinke slok Ram… je prestaties vallen dus letterlijk omlaag.

Op de Mac staat Norton er gewoon om bekend om veel systeemproblemen te geven, getuige de vele topics uit het verleden omtrent Norton…

Bijdrager
    Oppie

Sedikit, dan heb ik jouw “zoals ik” uit je tweede posting inderdaad verkeerd geïnterpreteerd.

En dat JIJ geen slechte ervaringen met Norton hebt, wil niet zeggen dat WIJ aan mythevorming betreffende Norton doen!

Bijdrager
    sedikit
    ”nillio”

-Allicht! Er bestaan geen Mac-virussen. Ik durf daarom ook de weddenschap wel aan dat er meer Mac gebruikers zijn die last hebben van iPhotoshop, FireFox, Office, iPhoto, iTunes, Mail, Adresboek, enz.enz.
    dan van virussen! (maar het ging niet om virussen op de Mac, maar op de Windows van vrienden en kennissen)

Bijdrager
    Oppie

Sedikit, je bent een ‘vleeshaak’ ( = ] ) achter “nillio” vergeten.
    Want dan zou je ‘quote’ er netjes uitzien; zo dus:

”nillio”

Als alle Norton gebruikers problemen hadden, zou ’t nergens meer te krijgen zijn. Maar ik durf te wedden dat er meer Mac gebruikers last hebben van Norton dan van virussen….

Bijdrager
    sedikit
    ”Oppie”

Sedikit, je bent een ‘vleeshaak’ ( = ] ) achter “nillio” vergeten.

”nillio”

(en dat allemaal op een saaie maandagochtend). Vleeshaak vergeten? Alle relevante woorden van nillio heb ik toch gebruikt? Die hangen toch keurig aan de haak?!

Bijdrager
    Oppie

Klopt, maar als je ‘tags’ gebruikt zoals deze: [/quote], dan zul je het ook goed moeten doen.

Dus niet quoten zoals jij deed:

”nillio”

Maar:

”nillio”

Maar ik durf te wedden dat er meer Mac gebruikers last hebben van Norton dan van virussen….

(Zie je het verschil?)

Of:
    Nillio schreef: “Maar ik durf te wedden dat er meer Mac gebruikers last hebben van Norton dan van virussen….”

Afijn, geraken we hier niet een toefje off-topic?!:)

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    ”sedikit”

-Allicht! Er bestaan geen Mac-virussen. Ik durf ook de weddenschap wel aan dat er meer Mac gebruikers zijn die last hebben van iPhotoshop, FireFox, Office, iPhoto, iTunes, Mail, Adresboek, enz.enz.
    dan van virussen! (maar het ging niet om virussen op de Mac, maar op de Windows van vrienden en kennissen)

Mooi, je snapt mijn punt. Virussen zijn geen issue op een Mac, dus het zou van de zotte zijn als wij antivirus software moeten gebruiken om onze Windows-gebruikende medemens te beschermen. Dat vind ik dus hun eigen verantwoordelijkheid.

Bijdrager
    Mendoza

en nog een stapje verder: het is de verantwoordelijkheid van de netwerkbeheerder/provider.

Bijdrager
    JeePee

Het wordt al weer een aardige discussie…:D

Om bij Mendoza aan te sluiten, ik begrijp niet dat dat Macrovirus er door is gekomen. Via wat voor emailadres heb je het binnengekregen, want de meeste providers scannen de emails op virussen en deze is al aardig oud.:D

En om in te gaan op dit stukje van Sedikit:

Bovendien: wat kost het nou voor moeite, om voor die “stuntel”-categorie in je vrienden- en kennissenkring zo’n scanner te laten draaien? Ik merk het niet eens.

De moeite is het aanschaffen van zo’n programma. Misschien moeten zij het ons maar kado doen…:P het is tenslotte voor hen…:D En dan nog zou ik het niet draaien, want ik merk het wel. Zonde van m’n CPU, nog meer rommel op m’n Mac.:D

En voor de topicstarter. Ik weet niet in hoeverre ClamXav de Macro verwijdert, maar anders kun je misschien een demo van bijvoorbeeld VirusBarrier X downloaden en die even draaien. Ik neem aan dat deze in de demo-periode gewoon helemaal werkt.

Bijdrager
    MacAanZee

@ Petje & Night:

De kwaliteit van mijn beroepswerkzaamheden hoef je niet af te leiden van een simpele vraag hier, hoor. Ik heb bijzonder weinig verstand van techniek (en sport). Voor alle andere onderwerpen mag je mij alles vragen. Maar juist voor computerwetenswaardigheden zit ik hier op het Forum. voor hulp bij problemen en om af en toe een vraag te stellen. Als er mensen zijn die zoveel technische details kennen dat ze er niet tegen kunnen dat een ander een simpele vraag stelt, kan ik er ook niks aan doen. (Misschien moeten er twee forums komen: 1 voor sociale mensen en 1 voor de mierenneukers)

Overigens: toen ik bij aankoop van mijn laatste (24″) iMac bij de Appledealer vroeg of ik geen virusscanner nodig had, zeiden ze dat dat overbodig was. Alleen als ik de hobby zou hebben om uit te zoeken welke Windowsvirussen er rondscharrelen, dan zou ik het kunnen doen. Die hobby heb ik niet (anderen wel, zie ik hier).
    Daarom weet ik (gelukkig) van niets. Zelfs niet na 2 jaar volledig onbeschermd draadloos netwerk. (heb ik nu veranderd hoor).

Ik vind inderdaad ook dat Windowsgebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen computers en alle virussen daarin (mijn Windowsbuurman had MET virusscanner binnen een maand 1000 virussen op zijn computer). Cheers!

Bijdrager
    MacAanZee

Geen slecht idee trouwens om Microsoft een kadootje aan Applegebruikers te laten aanbieden:
    een gratis virusscanner om de circulatie van Windows virussen te beperken, maar dan wel in combinatie met een behoorlijke & eindelijk up-to-date MSN Messenger! Want toch nog toe doet meneer Gates alles om ons lastig te vallen. Dus waarom zouden we wat terug doen.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”sedikit”

@KarelWillem,
    Ken jij dan alleen maar ervaren computergebruikers?! Of ken je, zoals ik, ook echte stuntels (geen verwijt) die niet eens weten of ze een scanner hebben, laat staan hoe ze die aan zouden moeten zetten. Bovendien: wat kost het nou voor moeite, om voor die “stuntel”-categorie in je vrienden- en kennissenkring zo’n scanner te laten draaien? Ik merk het niet eens. Het maakt een voor hun te branden cd wel zo veilig. Of geef je die nooit?!…

Ik ken net zo veel Windows-stuntels als Mac-stuntels.

Ik heb echter een spuug-hekel aan Windows en alle geïnfecteerde Word-rommel die ik hiervan binnen krijg (om nog maar niet te spreken van PowerPoint grapjes). En met geïnfecteerd bedoel ik dan niet alleen met virussen, maar ook de bagger-plaatjes (ik heb de afbeeldingen toch mee gestuurd?), de harde returns (dat deed ik op mijn typemachine ook altijd) en andere zooi die men denkt uit te kunnen voeren met een tekst.

Ik leg regelmatig uit op welke manier men van het virusprobleem af kan zijn (koop een Mac!).

Verder gaat mijn verantwoording echter niet.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.