10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    aruba

tobben met Wi-Fi

Op http://www.speedtest.net test ik mijn ethernet snelheid van mijn met kabels verbonden iMac en Macbook,deze is dan 16 Mbps! Als ik de ethernet kabel uit mijn iMac en Macbook haal en op Wi-Fi over ga loopt de snelheid terug tot 3 Mbps.

Mijn modem Starbridge Lynxs 326 is met kabel verbonden aan mijn Airport extreme, ook mijn iMac en Macbook en printer zijn verbonden door kabel aan Airport Extreme!

Volgens mij moet de snelheid van 16Mbps ook op mijn Wi-Fi terug te zien zijn, of zie ik dit verkeerd?

Bijdrager
    macpro

Je zult bij WiFi meestal uitkomen op een lagere snelheid. Maar je hebt helaas niet aangegeven of je een b, g of n netwerk hebt. Geef dat eerst even door, dan wordt het makkelijker om aan te geven of jouw draadloze snelheid wel of niet klopt.

Bijdrager
    aruba

Hoe kan ik checken of ik b,g of n netwerk heb?

Bijdrager
    macpro

Dan moet je in Airport-configuratieprogramma kijken naar de instellingen op de tab “Draadloos”.

Bijdrager
    Chorro

Het gaat dan om 802.11b, 802.11g of 802.11n. Hoe verder de letter in het alfabet, hoe beter signaal je hebt wat inherent staat aan een betere stabiliteit en een hogere snelheid.

Bijdrager
    cornelam

Kwaliteit van je wifi test je o.a. door je modem te pingen en te kijken of er pings wegvallen.

Misschien dat je nog kunt spelen door op een ander kanaal te gaan zitten (ik weet niet of dit kan met een airport extreme, maar met een gemiddelde linksys wifi accesspoint is dit geen probleem). Standaard wordt vaak kanaal 11 gebruikt; als je een draadloze telefoon in huis hebt (met name die van Siemens) kan dit wel eens met elkaar storen. Ga maar eens op kanaal 1 zitten.

Bijdrager
    aruba

ik heb 802.11n

Bijdrager
    smalle50

Snelheid over Wifi gaat steeds lager liggen dan wanneer je met kabel werkt! Bovendien mag je de snelheid die je op speedtest leest niet te letterlijk nemen.

Bijdrager
    Yost

3 Mbps is nogal traag, zelfs voor een draadloos netwerk. Jammer genoeg kan er van alles in de weg zitten. Hoe oud is je Macbook en welke Airport ontvanger zit er in? Het kan zijn dat je Airport Extreme wel een n-netwerk uitzendt, maar als je Macbook alleen maar g kan ontvangen…

Ook zijn er verschillende n-compatible Airport kaarten in omloop, of zijn de gebruikte antennes anders. Mijn iMac uit 2006 (met n-kaart) heeft bijvoorbeeld een veel slechtere ontvangst dan mijn MacBook Pro uit 2009, of de MacBook van mijn dochter (ook uit 2009), als ik ze naast elkaar zet.

Verder is de Airport Extreme geen extreem snelle router, zoals je kunt nalezen in de testen op http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/58-2_4-ghz-dn. Maar hij zou toch zo’n 25 Mbps moeten kunnen halen. Weet je zeker dat er geen andere draadloze apparaten ondertussen iets met je netwerk doen (zoals een iPhone?).

Misschien dat je op basis van de info op onderstaande pagina een begin kunt maken met uitzoeken waar je probleem zit:
    http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-basics

PS. Ter vergelijk: ik haal volgens Speedtest.net tussen de 60 en 80 Mbps op mijn MBP, via een Cisco Lynksys E4200 en een glasvezelaansluiting.

Bijdrager
    aruba

In Apple Extreme de Radio Modus op “alleen 802.11N (5GHz)” gezet, sindsdien de snelheid is hetzelfde
    als met de Ethernet kabel! Dit zal dus de oplossing zijn, in ieder geval bedankt !

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.