8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

[Toast 6] SVCD slechter beeld dan gewoon VCD

Vandaag heb ik eens zitten spelen met de VCD mogelijkheden van Toast 6 om zo een trouwfilm op een schijfje te kunnen fikken (heb nog steeds geen DVD brander helaas). Na eerst 6 onderzetters te hebben geproduceert voordat ik er achter kwam dat de DVD speler ook met CD-RW’s overweg kon, heb ik zo’n beetje alle mogelijke instellingen van Toast 6 een beetje getest. Het menu wat op een VCD te produceren moet zijn krijg ik op geen enkele manier aan de praat, maar dat is misschien een beperking van de gebruikte speler en vind ik op zich niet zo erg, brand ze wel zonder menu. Wat ik echter wel vreemd en tamelijk hinderlijk vind is dat een Super VCD filmpje een vreselijk slecht beeld geeft, ik zie continu een soort interlacing op de TV, terwijl ik dat met gewone VCD’s niet zie. Ik kan echter in Toast bar weinig instellen, dus geen idee wat ik fout doe. Kan het iets te maken hebben met de gebruikte 100 Hz TV?

Bijdrager
    hankie

Het probleem met het ‘maken van een menu’ houdt volgens mij verband met het type bestand dat je in Toast 6 sleept. Als het een mpeg1-bestand is, maakt Toast 6 geen menu’s aan. Is het echter een DV-stream ge-exporteerd uit bijv. iMovie, dan maakt Toast 6 wel menu’s aan. Dit geldt ook voor ‘gesleepte’ foto-verzamelingen vanuit iPhoto. Mocht je bron inderdaad een mpeg1-bestand zijn, dan gaat de codec naar SVCD inderdaad de mist in. Je kunt het beste aanhouden dat het bron-bestand beter moet zijn dan het formaat van SVCD, dus bijv. een DV-stream. Volgens mij hebben de boys van Roxio zich gefocused op het importeren en meteen omzetten van materiaal van een mini-DV
    Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat Toast 6 daarmee goed werkt. Ik vind ook dat er vcd-menu’s bij mpeg1-bestanden gemaakt moeten kunnen worden en dat er een dialoog-scherm moet verschijnen als je een onmogelijke codec selecteert.

Bijdrager
    Ruben
    ”hankie”

Als het een mpeg1-bestand is, maakt Toast 6 geen menu’s aan. Is het echter een DV-stream ge-exporteerd uit bijv. iMovie, dan maakt Toast 6 wel menu’s aan.

Dan zal het wel een probleem zijn van de DVD speler, want ik heb inderdaad juist de originele DV streams van de camera gebruikt omdat ik dat de beste bron-kwaliteit heb, maar goed, het gemis van het menu is ook niet zo vreselijk, tracks skippen gaat nog steeds goed…

Wat ik me echter ook afvroeg, ik vind de kwaliteit van de resulterende VCD toch niet helemaal naar wens. De trouwvideo die ik nu op twee VCD’s heb gezet is toch nog slechter dan een VHS kopie die ik direct uit de camera gemaakt heb. Is er niet een mogelijkheid het coderen van tervoren te doen met bijvoorbeeld QuickTime (waar je meer in kunt stellen) en dan de kant-en-klaar gecode bestanden in Toast slepen zonder dat deze er verder “met zijn vingers” aanzit?

En zo ja, wat voor formaat moet ik dan aanhouden?

Wat is overigens ook wel eigenaardig vind is dat mijn iBookje in staat is CD’s te produceren die ‘ie zelf niet af kan spelen. Het lukt me namelijk op geen enkele manier de resulterende VCD schijfjes (die het in een DVD speler prima doen) op mijn iBook zelf af te spelen… ook vreemd toch?

Bijdrager
    hankie

Tot voor kort gebruikte ik altijd ffmpeg voor de codec (gratis). Om vcd’s weer te geven op je mac moet je een apparte app. gebruiken zoals bijv. macvcd (niet gratis). Kijk voor beide proggies even op versiontracker.com

Bijdrager
    MacBlade

Nog even een opmerking over de kwaliteit van de svcd toast.
    Ik voer een DV-Pal bestand in. Inderdaad is de kwaliteit bagger.
    Het lijkt wel of de de oude VCD codec beter is.
    Het SVCD bestand geeft vooral bij snelle pasages streperig beeld.
    De menu structuur werkt wel.

DV-Pal zou toch beter moeten zijn dan SVCD?

Bijdrager
    Ruben
    ”MacBlade”

Het SVCD bestand geeft vooral bij snelle pasages streperig beeld.

Dat is dus inderdaad precies het probleem wat ik ook krijg. Het Super VCD bestand is bijna twee keer zo groot, maar de kwaliteit juist slechter…

Maar goed, ik ga dus uiteindelijk maar voor “normaal” VCD, maar dan heb ik toch nog een vraag;

Is het mogelijk om het coderen aan bijvoorbeeld QuickTime over te laten en ze dan kant en klaar in Toast te gooien? Waarschijnlijk gebruikt Toast ook gewoon de QuickTime codec, maar ik wil het een en ander kunnen instellen. Ik vind de kwaliteit van de gegenereerde VCD’s net niet goed genoeg, maar ik kan in Toast verder niets instellen. Omdat de video toch te lang is voor 1 VCD moet ik ‘m over twee spreiden. Dan gebruik ik echter maar ongeveer driekwart van de beschikbare ruimte per CD, dus ik zou graag de kwaliteit dusdanig opvoeren dat ik ook de volledige CD benut. Is het sowieso mogelijk om de kwaliteit qua coderen van een VCD te bepalen, net zoals je bijvoorbeeld een MP3 op verschillende bitrates kan coderen, of is het een vast gegeven waar niet aan te “tweaken” valt?

Bijdrager
    2manydjs

De reden dat je in toast niets kan instellen is dat VCD een standaad is.
    Op het moment dat je de instellingen verandert is het een XVCD.
    Deze wordt al meteen een stuk minder goed ondersteund.

Het is wel mogelijk om een ander programma te gebruiken om de film te coderen.
    Quicktime heeft inderdaad geen zin omdat Toast die ook gebruikt.
    Zoals al eerder vermeld is FFMPEGX een goede encoder.
    Een VCD van FFMPEGX ziet er veel beter uit dan een van Toast.

Je kan FFMPEGX zelfs het video fragment op een cd image laten zetten en hij knipt je film netjes in tweeên.
    Ook SVCD’s kan ie goed aan.

Succes

Bijdrager
    Ruben
    ”2manydjs”

Een VCD van FFMPEGX ziet er veel beter uit dan een van Toast.

Thanks, had in het vorige bericht even gemist dat FFMpeg voor het coden was, ik dacht dat dat een player was. Ga ‘m meteen even uitproberen. Als ik dan uiteindelijk met FFMPeg een VCD heb gemaakt, hoe fit ik deze dan op een CD?

Ik ga het gewoon even proberen.:-P Paar onderzetters meer of minder maakt ook niet uit.;-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.