13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    damondike

TM bewaart te veel back-ups

Time Machine mag voor mij best wat minder back-ups bewaren, ik hoef geen back-up te hebben die maanden terug gaat. Iemand enig idee of dit anders in te stellen is. Ik kon niets vinden met de zoekfunctie.

Bijdrager
    MouseMighty

Als je om de zoveel tijd je TM backup bestand op DVD brandt dan het bestand wegmieterd en TM nieuwe laat maken is er toch niets aan de hand? Vraag is waarvoor gebruik je het dan en is dat niet beter op een andere manier op te lossen?

Bijdrager
    macpro

Een externe harde schijf kost tegenwoordig geen drol. Dus koop gewoon zo’n ding voor TM en niets anders.
    Je maakt het jezelf veel te moelijk door je in allerlei bochten te wringen om die paar GB die nog over is voor wat anders te gebruiken. Niet doen. Laat TM z’n gang gaan en gebruik voor externe opslag een andere schijf.

Bijdrager
    Edwin

Ik gebruik hier TimeMachineEditor voor die dagelijks eenmaal een backup maakt. Het is ook mogelijk om de interval om de 3 uur te laten plaatsvinden. Overigens is het wel zo dat de 24 backups die TM normaal op een dag maakt na een dag tot 1 backup worden samengevoegd. Maw niet alle backups zijn tot lengte in dagen terug te halen en zodoende bespaar je de ruimte op je TM disk vooral door het b.v. 1x per week te laten plaatsvinden.

http://timesoftware.free.fr/timemachineeditor/

Bijdrager
    Edwin
    ”macpro”

Een externe harde schijf kost tegenwoordig geen drol. Dus koop gewoon zo’n ding voor TM en niets anders.
    Je maakt het jezelf veel te moelijk door je in allerlei bochten te wringen om die paar GB die nog over is voor wat anders te gebruiken. Niet doen. Laat TM z’n gang gaan en gebruik voor externe opslag een andere schijf.

Dat is ook niet mijn probleem. Echter het bleek dat op een middagje video-editing mijn desktop met 40GB aan ruimte was toegenomen met allerlei tijdelijk materiaal. Niet alleen de opslag van TM nam enorm toe maar ook de performance nam elk uur flink af.

Eenmaal per dag is voor mij ruim voldoende.

Bijdrager
    iJoost
    ”Biker”

Overigens is het wel zo dat de 24 backups die TM normaal op een dag maakt na een dag tot 1 backup worden samengevoegd.

Kleine correctie. Er wordt niet samengevoegd maar uitgedund (weggegooid dus). En dan wel volgens dit schema:

Dus als je er helemaal zeker van wilt zijn dat een bepaald bestand in de backup blijft zitten tot de backupschijf vol raakt, dan moet je er voor zorgen dat dat bestand minimaal een week op je harde schijf blijft staan.

Moderator
    Mac Daddy

Als je met video bezig gaat, dan zou ik TM uitzetten. Op mijn stage had ik ook een back-up schijf, maar werd sterk afgeraden om TM aan te zetten. Ik sloeg mijn projecten van tijd tot tijd met de hand op op die schijf.

Als je computer met video bezig is, dan is het heel vervelend dat hij dat tegelijkertijd die bestanden probeert te back-uppen. Zeker als het om een USB TM schijf gaat. Ik denk dat daarom je computer langzamer werd. Dus als je met video bezig bent. Even TM uitzetten en daarna weer aan. Je kan ook elke avond zelf TM aanzetten en zeggen dat ie dan moet back-uppen en vervolgens zet je hem weer uit. Zo heb je dagelijks 1 back-up.

Bijdrager
    iJoost

Je kunt ook folders uitsluiten.;-)

Bijdrager
    MouseMighty

Ja dat lijkt mij een stuk handiger om een vette videobewerkingsfolder die met elke handeling (montage) veranderd (en dus door TM wordt gemerkt en bijgehouden!!!) even uit te sluiten van TM. Klinkt een beetje hetzelfde verhaal als iemand die roept dat zijn downloadfolder van zijn torrent nogal vaak wordt bijgehouden..(duh!)

Bijdrager
    damondike

Ik denk dat ik TME een kans ga geven. Bedankt voor jullie reacties.

Bijdrager
    GrizzDesign

ipv TM uitzetten kun je ook even de FireWire/USB/eSATA-stekker uit je Mac halen, en er daarna weer in doen.

En als je even gaat koffie drinken, of boodschappen doen, of ff De Wereld Draait Door wilt kijken doe je de stekker er weer in zodat je toch ff van het “tijdelijke” werk een “tijdelijke” backup hebt.

Als je dan klaar bent dan gooi de de tijdelijke map weg, en verwijder je ook de backups (ik meen ergens gelezen te hebben dat het mogelijk is om als de TM-disk vol is alleen bepaalde backups te verwijderen )

Moderator
    unSOUND
    ”Biker”

Dat is ook niet mijn probleem. Echter het bleek dat op een middagje video-editing mijn desktop met 40GB aan ruimte was toegenomen met allerlei tijdelijk materiaal. Niet alleen de opslag van TM nam enorm toe maar ook de performance nam elk uur flink af.

Je moet ook nooit bestanden van groot formaat op je bureaublad zetten, dat vertraagt je machine sowieso al.

Je kunt beter zorgen voor een aparte schijf of map waar je je tijdelijke meuk zet, en die sluit je vervolgens eventueel uit bij TimeMachine.

Bijdrager
    Edwin
    ”unSOUND”

Je moet ook nooit bestanden van groot formaat op je bureaublad zetten, dat vertraagt je machine sowieso al.

Je kunt beter zorgen voor een aparte schijf of map waar je je tijdelijke meuk zet, en die sluit je vervolgens eventueel uit bij TimeMachine.

Je hebt helemaal gelijk, ik gebruik de ~/Desktop voor al mijn werkbestanden maar voor video is het zeker beter om dit in het vervolg op bovenstaande manier uit te voeren.

Ik ga eraan denken :)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.