3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Sarcas

TM backup terugzetten op ssd en hd na falende Fusion drive

Een kleine €300 aan onderzoeks- en reparatiekosten armer heb ik m’n mbp 15” early 2011 weer terug. Twee maanden geleden hield m’n fusion-drive er mee op. Twee jaar gelden heb ik een SSD geplaatst en de optische eenheid vervangen door een HD in een caddy. Daarna een fusion-drive gemaakt en alles werkte als een zonnetje. Tot twee maanden geleden dus. Traag, trager, traagst. Kernel panics, niet meer opstarten etc. Alles opnieuw installeren werkte een paar dagen, en dan ging het weer mis. HD en ssd zijn uitvoerig getest en werken 100%. De hd caddy is vervangen. De datakabel is vervangen. Maar nog steeds stort de Fusion drive na een paar dagen in elkaar. Ook met een schoon test systeem. Twee Apple repair bedrijven hebben zich er al over gebogen en hebben er tests op los gelaten. Ze weten het niet. En raden aan de schijven nu gaat scheiden te houden. Wat leidt tot mijn vragen:

Hoe zet ik een timemachine backup terug over twee schijven?
    Hoe moet ik mijn systeem überhaupt over de schijven verdelen? Ik heb een 250G ssd en een 750G hd. Een hele hoop foto’s en documenten. Maar hoe richt ik dat in, hoe haal ik dat uit m’n backups?

Toestanden… ?

Dank voor advies!

Moderator
    Night

Ik weet natuurlijk niet hoeveel data je op je MB had staan, maar als dat minder is dan 250 GB zou ik de hele TM backup terugzetten op de SSD en dan van daaruit delen die je op de HDD wil hebben, zoals muziek en foto Library en andere data. De apps en het systeem moet je op de SSD laten.
    Is het meer dan 250 GB, dan kun je een kaal systeem op de SSD zetten en bij de installatie kiezen om het gedeelte van de TM backup terug te zetten, dat programma’s, gebruikers en instellingen bevat. Daarna doe je hetzelfde op de HDD, maar dan de hele TM backup. Nu is je data veilig gesteld en kun je de overbodige systeemgedeelten van de HDD verwijderen.

Dat is, vooropgesteld dat alle disk nu naar behoren werken. Maar ik heb hier een hard hoofd in. De Fusion Drive technologie is vrij robuust. Mijn vermoeden is dus dat één van beide disks nog steeds niet optimaal werkt. Ik zou dan ook eerst teksten met (2x) een kaal systeem op beide disks. totdat je 100% zeker weet dat beide disks los van elkaar wel goed werken en blijven werken.

Bijdrager
    Sarcas

Heb de data op de HDD teruggezet (inderdaad veel te veel voor de SDD). Het werkt, maar traag; de harddisk zit op de SATA II poort en dat gaat niet vreselijk rap. Maar het werkt. De SSD is de boosdoener. Traag!!! De OWC Mercury Electra 6G SSD zit op de plek waar de HDD normaal zit, dus het zou veel sneller moeten zijn. Dat was ie ook tot voor kort. Geen idee wat het probleem is. Heb een mailtje gestuurd naar OWC, eens kijken wat die zeggen.

Nog bedankt voor de tips:)

Groet,

S.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.