13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Mmmarco

Tja, windows kan het al vanaf ’98

:oops: :oops: :oops:
    Al een hele tijd werken mijn -niet studio- collega’s met Word. Geen enkel probleem met de samenwerking met mijn X Word.

Alleen: In hun Windows 98 Word worden van buitenlandse talen gewoon de cyrillische, griekse en turkse karakters getoond, en van mijn X Word niet!

Volgens mij ligt dit nietzozeer aan Word, maar meer aan de omgang met fonts. Als ik het me goed herrinder (en ja ik heb gezocht in oude berichten, maar kwam geen goed antwoord tegen) dan is dit te herleiden naar Open Type fonts?

Zijn mijn font-families gewoon oud en bestaan er reeds werkende opentype fonts? Kon het nergens bestellen. Je kunt wel elke taalsoort als aparte familie kopen. Heb ik nu maar gedaan, maar toch erg duur. Kan het maar moeilijk uitleggen aan PC gebruikers…. :(

Weet iemand iets over Open type? -als dat het al is-

Bijdrager
    araminta

Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar dit kwam ik tegen over de verschillende fontsoorten:

Quartz provides native support for TrueType, Type 1 and OpenType fonts

Dat is Jaguar-ondersteuning. Dat kan betekenen dat je alleen in Cocoa-applicaties de beschikking hebt over deze uitgebreide ondersteuning. Je mag wel drie keer raden wat Word nog niet is…

Bijdrager
    Mmmarco

De pc Word bevat meer tekens van een font dan de standaard. Bijvoorbeeld:

of

Het lijkt wel een Open font. Mijn mac heeft alleen de roman types…

Bijdrager
    araminta
    ”Mmmarco”

Het lijkt wel een Open font. Mijn mac heeft alleen de roman types…

Dat heb je getest in Word v.X? Of ook in TextEdit? Wanneer het font alle tekens zou bevatten, zou je het wellicht in TextEdit wel kunnen zien?

Bijdrager
    Mmmarco

Het zou fijn zijn als een fontkoffer alle fontkarakters omvat…Ook de exotische.

Bijdrager
    Mmmarco

De gillfamilie bevat uitsluitend de romaanse tekens en leestekens. Een apart letterteken moet je als (taal-) familie aanschaffen om te kunnen gebruiken.

Ik kijk naar het word docje en zie bij hen gewoon goede tekens. Hetzelfde docje op mijn mac laat alleen ‘_ _ _’ zien ipv de ‘aparte’leestekens’. in dit geval bv bij een cirillische tekst.
    bv: ‘3 X Better’ wordt in kroatisch ‘3 x efekt_v_ka’.

Bijdrager
    verbeek.h
    ”Mmmarco”

De pc Word bevat meer tekens van een font dan de standaard.Het lijkt wel een Open font. Mijn mac heeft alleen de roman types…

Zoals het eruit ziet zijn dit aparte PC-fonts voor cyrillisch, waarom anders de aparte naamgeving? Kun je ze niet gewoon op je Mac onder X tussen je fonts zetten (volgens mij herkent X ook PC-fonts).

Hans

Bijdrager
    Castor

Volgens mij ondersteunt OS X alleen PC Truetype fonts?

Wat betreft OpenType; deze zitten als volgt in elkaar:

Meer info via:
    http://www.adobe.com/type/opentype/main.html
    en een PDF introductie guide vind je hier:
    OTGuide.pdf

Bij Indesign 2 worden wat OT fonts geleverd.

Bijdrager
    verbeek.h
    ”araminta”

Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar dit kwam ik tegen over de verschillende fontsoorten:

Quartz provides native support for TrueType, Type 1 and OpenType fonts

Dat is Jaguar-ondersteuning. Dat kan betekenen dat je alleen in Cocoa-applicaties de beschikking hebt over deze uitgebreide ondersteuning. Je mag wel drie keer raden wat Word nog niet is…

Niet alleen Jaguar, maar ook X van voor Jaguar. De enige nieuweling in de familie is OpenType-fonts, een uitbreiding op de bestaande fontsoorten, die meer karakters per letter herkent.
    In te tot dusver bestaande fonts (truetype en type 1) kon men slechts 256 karakters onderbrengen. OpenType biedt ruimte aan meer dan 65.000 karakters. OpenType wordt reeds ondersteund door bijvoorbeeld InDesign, wat overigens ook nog geen cocoa-applicatie is. Aan wel of niet cocoa kan het dus niet liggen, wel of het programma en het OS ondersteuning bieden.
    Dat Quartz het ondersteunt is nice to know, maar zonder Quartz werkte het ook als in OS X.1

Een font als bijvoorbeeld de Zapfino (standaard met OS X geleverd) is een OpenType-font. Hierin zitten alle ligaturen en veel extra tekens (omdat dit een calligrafisch font is zie je van elke letter verschillende tekens).
    Ook diverse Japanse font die zijn begeleverd zijn OpenType-fonts (een keer raden waarom). OpenType-fonts herken je aan de extensie .otf.
    De mogelijkheden van dergelijke fonts zijn eenvoudig te bekijken in het lettertekenpalet dat je als je wilt permanent bovenin je menubalk kunt zetten (via systeemvoorkeuren/landinstellingen/invoermenu: lettertekenpalet aanklikken).

Hans

Bijdrager
    Mmmarco

Oh, wacht even ik begin er iets van te snappen. (moet dit steeds heel snel lezen ivm baas). Max 265 karakter bij tot dusver bestaande fonts? Er is een softwarematige beperking die ervoor zorgt dat oude fonts niet alle tekens (cirillisch, grieks, turks etc) kunnen omvatten.
    als ik nieuwe fonts aan ga schaffen (linotype of adobe-collectie) kan ik beter een open type collectie kopen, nietwaar? Ik heb t gevoel dat die zijn geld meer waard is dan de bestaande collecties als ze ten minste compleet zijn. (in de zin van alle tekens)

Snap ik trouwens niet waarom die domme pc ze wel laat zien. Misschien zijn de talenvarianten standaard meegeleverd in alle telen onder het mom eenheidworst.

Bijdrager
    Mmmarco

Castor, nog bedankt voor de link. Ga dit helemaal uitzoeken…

Bijdrager
    verbeek.h
    ”Mmmarco”

Snap ik trouwens niet waarom die domme pc ze wel laat zien. Misschien zijn de talenvarianten standaard meegeleverd in alle telen onder het mom eenheidworst.

Dat vermoed ik ook. Kan het niet niet controleren want ik heb geen pc, alleen maar Mac.

Hans

Bijdrager
    Mmmarco

Ik ben nu al helemaal verliefd op de mogelijkheden van OpenType en de combi met InDesign! En als er nu een pakket met fonts op de markt komt die de mogelijkheden van opentye hebben, maakr dat mijn internationale werk een stuk eenvoudiger.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.