12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    cervus

titels maken in Imovie11

Graag zou ik voor mijn Imovie project een gelijkaardige titels maken zoals die gebruikt worden in de trailer (blockbuster) van Imovie. De titels worden rap uitgezoomd over het volledige scherm. Heb een trailer aangemaakt en “omgezet naar project” maar ik kan de instellingen niet achterhalen. Iemand enig idee hoe ik dergelijke titels kan namaken?

Bedankt
    Francis

Bijdrager
    stavos

De titel opties in iMovie zijn beperkt. De uitvoering van de trailer titels zijn los niet toe te passen in je eigen project.
    Wat je wel kan doen is een trailer maken met de gewenste titels, dat exporteren en opnieuw importeren in je eigen project. En vervolgens alles behalve de gewenste titel eruit knippen.

Bijdrager
    Hansi2124

iMovie is een Mac App. Daarom topic verhuisd van OS X naar dit subforum.

Moderator
    Strifer

Hoi Francis,

Ik heb het net even bekeken en inderdaad: ze staan er gewoon niet in als apart effect. Stavos komt met de oplossing denk ik: je kunt die trailer aanmaken en bewerken zoals jij wilt (lettertype, kleuren, achtergrond anders ipv zwart) en dat dan vervolgens exporteren in hoge (zo niet de hoogste) kwaliteit om het vervolgens weer te importeren en te knippen en plakken zoals jij het wil hebben in je uiteindelijke project.

Bijdrager
    cervus

Bedankt voor de snelle reactie!
    Heb dus de trailer omgezet naar een “project”. Probeerde eerst het filmfragment (zwart vlak) + de balk erboven met de eigenlijke titel te selecteren, maar de titelbalk wilt hij niet mee kopiĆ«ren. Heb dan het volledige “trailer-project” gekopieĆ«rd ‘(select all) en geplakt binnen het filmproject waar ik mee bezig ben, en ook op deze manier neemt hij de titelbalken niet mee, dus kan ik de tekst niet aanpassen.

Nog een bijkomende vraag:
    Op welke manier voeg ik best mijn achtergrond muziek toe (het is een fillm van 40 minuten, dus gebruik ik verschillende nummers): door het muziekfragment te slepen op bv de clip waar ik wil dat de muziek daar begint, of het muziekfragment slepen op de grijze achtergrond achter de clips en dan deze verschuiven tot aan de gewenste clip? Wat zij de voor- en nadelen van beide werkwijzen?

Moderator
    Strifer

Hoi Francis,

Je kunt inderdaad niet het filmfragment met de titel kopiĆ«ren naar een ander project. Was het maar zo’n feest. Haha. Het is inderdaad dan de bedoeling dat je of de trailer omzet naar een project en daar de rest van de bewerkingen uitvoert en je film verder afmaakt of zoals eerder gezegd: opmaken, exporteren en apart importen in je nieuwe andere project.

Wat betreft je tweede vraag.. daar weet ik het antwoord niet op. Ik heb het me al eerder afgevraagd, maar nooit iets mee gedaan. Ik gebruik ‘altijd’ de methode die je het eerst noemt.

Bijdrager
    stavos

Muziek kan op 2 manieren toegevoegd worden.
    – je sleept de muziek naar je project, waarbij het als “blok” op de hele achtergrond van je project verschijnt. De muziek wordt dan door iMovie gezien als achtergrond muziek en zal, indien mogelijk, over je hele project doorlopen.
    – je sleept de muziek naar een specifiek deel van je project, waarbij het als balkje onder je beeld fragmenten verschijnt. De muziek wordt dan gezien als toevoeging aan je beeld en is daarbij makkelijk aan te passen in lengte, begin en eind, enz.

De tweede manier is de optie waar ik persoonlijk voor kies, vanwege het gemak. Maar als je je project exporteert, is er geen verschil merkbaar. Dus echt veel belang zit er niet bij de keuze waarop je de muziek toevoegd.

Bijdrager
    cervus

Heb inderdaad de muziek toegevoegd via slepen op de clip en zoals Stavos zegt, je kan het op die manier gemakkelijk bewerken.
    De film is nu bijna volledig af, maar zit nog met 1 probleem. Heb gisteren nog enkele opnames gedaan (intervieuws) van de andere expeditie-leden die ik afzonderlijk zal toevoegen in m’n eigenlijke project.
    Omdat het niet echt spannend is om voor een bepaalde tijd te kijken naar iemand die aan het vertellen is, wil ik bv andere shots tonen van items die betrekking hebben tot wat hij zegt, maar je zou zijn stem wel nog moeten horen. Ik wil dan terug een stukje naar het beeld en geluid gaan van de geĆÆntervieuwde om daarna over te schakelen naar een paar shots terwijl je zijn stem blijft horen. Hopelijk is dit een beetje duidelijk???

Moderator
    Strifer

Dat kan je gewoon doen in iMovie. Wanneer je een ‘vertel stuk’ in iMovie hebt dan kun je een ‘beeld stuk’ (items die betrekking hebben op wat ze zeggen) erop laten vallen/erop slepen. Het menu dat je daarbij te zien krijgt geeft je verschillende opties. Kies de juiste en het geluid van de spreker loopt door, terwijl je de spannende beelden ziet.

edit:
    ik bedoel de optie ‘cutaway’ in het menu dat je krijgt als je de ene clip op de andere sleept. je kan ook variĆ«ren met ‘picture in picture’ en ‘naast elkaar’ om het wat minder van hetzelfde te maken.

Bijdrager
    cervus

Zou het kunnen dat deze handeling NIET lukt als je een clip, die je reeds staan hebt in je project (timeline), wil slepen over een andere clip die ook in de timeline staat. Wanner ik een clip neem uit de projectkiezer en deze sleep over een clip in de timeline, dan krijg ik inderdaad het menu waar je de optie “cutaway” kan kiezen.

Bijdrager
    stavos

Inderdaad. De clip die je wilt invoegen moet uit je projectkiezer komen en niet uit je tijdlijn. Alleen dan werkt de invoeg-optie.

Bijdrager
    cervus

Ben waarschijnlijk te veeleisend maar ik stuit op een nieuw probleem: De clips die ik wil toevoegen aan de clip van het interview zijn een draaiende wereldbol + een foto. Deze zie ik jammergenoeg niet in de projectkiezer staan!

Bij de geĆÆntervieuwde wil ik de naam toevoegen. Dat heb ik gedaan met het thema “Echo”. Nu zou ik echter willen dat de de naam die in rasterwaarde verschijnt rechtslijnend in het beeld komt te staan. Wanneer ik de getypte tekst rechts aligneer lukt dat maar de gerasterde tekst blijft echter links staan.

Wou ook nog bij mijn project een kaart toevoegen waarbij ik kon laten aanduiden dat we van punt A naar B gegaan zijn en dit dmv van een bewegende lijn. In Photoshop had ik eerst geprobeerd door een “animated gif” te maken maar blijkbaar kan Imovie11 dit niet importeren. Zijn er andere oplossingen.
    Sorry dat ik deze vragen nog steeds stel onder dezelfde topic maar als ik beter daarvoor een nieuwe topic moet openen mag je mij dit laten weten.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.