7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    interFACE

titels in VPE

elke keer als ik titeltjes wil maken in final cut expres en daarna het filmpje ga exporteren dan worden die titels helelmaal wazig/gepixeld/vaag kortom niet mooi, wat ik ook doe ik schijn het niet goed te krijgen.

wie heeft de gouden tip?

TIA maarten

Bijdrager
    Schrijvert

Mmmmm…. same here….
    Kijk ook eens bij deze post.

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=9114

Daar staat ook nog wel het een en ander in.
    Ciao,

Bijdrager
    Steves lovechild

Ik heb het reeds meerdere malen uitgelegd: Beoordeel geen titels of grafisch werk (stills) op een computermonitor. Elke video-editor geeft slechts een PAL simulatie. In het MEEST GUNSTIGE geval heb je een half beeld. 50% dus. Want je video is interlaced. Je kijkt dus naar halve beelden op een computer. In de praktijk zie je 10 tot 50 % van het werkelijke beeld. Ik gebruik soms een AD omzetter van Canopus om VHS tot DVD te maken. Maar kan ook via de Canopus plus een videorecorder een TV uitzending opnemen. Dat ziet er NIET UIT op een LCD scherm! Terwijl op een TV het er prima uitziet. Wanneer je uiteindelijk je werk op DVD zet en op een TV bekijkt ziet het er over het algemeen prima uit. Dat een DVD er wel goed uitziet, komt omdat die met progressive scan zijn opgenomen.
    Wel een paar algemene tips: gebruik geen dun horizontaal lijnwerk (minder dan 3 punts). Dat bibbert enorm op TV. Gebruik voldoende vette en grote letters. Geneva bevalt mij voor ondertitels prima.

Bijdrager
    interFACE

geweldig – je weet veel van wat ik graag wil weten, maar nu dit, ik monteer vaak DV-filmpjes die eigenlijk altijd op computers (mac en PC) worden bekeken, hoe kan ik daarvoor dan wel mooi lijnwerk en titels maken? TV is geen optie

maarten

Bijdrager
    Steves lovechild

Ik heb het antwoord eigenlijk al gegeven. Wil je echte kwaliteit films kunnen schieten, monteren, titels toevoegen etc. zonder dat het onscherp wordt op een computermonitor, moet je dus gaan werken met Progressive Scan materiaal. Want je monitor werkt met progressive scan. Softwarematig ‘deinterlacen’ werkt zelden of nooit bevredigend.
    Wat heb je nodig:
    Een progressive scan camera. De Panasonic AG-DVX100-24P is ERG goed. Neemt 24 hele beelden op (vandaar de ‘P’ van progressive) en speelt ze tweemaal af. (Anders zou je flikkering krijgen.) Neemt bovendien op een gewoon dv bandje op! Maar kost wel 5000 euro…
    Final Cut Pro 4. -1200 euro- Want die ondersteunt deze camera. Werk wel in 24P advanced. Dan verwijdert FCP de pull down frames tijdens de capture. Compressor (geleverd bij FCP) werkt ook met 24p materiaal. Een DVD maken en perfect op de computer bekijken kan dus ook…

Met het bovenstaande kun je voor een prijs die ongeveer een kwart is van wat tot voor kort gebruikelijk was, zeer hoge kwaliteit krijgen.
    Aangezien dit soort uitgaven voor de amateur filmer redelijk bezwaarlijk is en bovendien weinig forumbezoekers er baat bij hebben wil ik het hier bij laten. Op internet is hierover heel veel info te vinden. Inclusief testen van de Panasonic. (er zijn meer goede hoor, maar de kwaliteit van deze camera is perfect)
    succes met je zoektocht!

SLC

Bijdrager
    interFACE

Dus als ik het goed begrijp, hangt het resultaat af van de gekozen opnamekwaliteit (camera). Dat is wel zuur als je al een ‘mooie’ camera hebt gekocht. En kan ik ook concluderen dat FCE geen optie is als je filmpjes wilt maken puur voor afspelen op computers – dat je dan beter FCP kan gebruiken?

Tis allemaal erg nieuw voor me, dus vergeef me dat ik wellicht hetzelfe opnieuw vraag.

maarten

Bijdrager
    Steves lovechild

Jij wilt perse je video op alleen een computer bekijken. En DAN is progressive scan veel beter. Voor een gewone interlaced dv-pal camera maakt het voor de kwaliteit niet uit of je FCE of FCP gebruikt. FCP heeft echter support voor 24p camera’s. En FCE niet.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.