18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    NoiA

Tips voor mijn 1e film?

Vanuit de master cursus society and space II aan de radboud universiteit nijmegen bij sociale geografie heb ik en nog 3 andere groepsleden de opdracht gekregen een film van ongeveer 15 min te maken. Het onderwerp dat we gekozen hebben is het linkse imago van nijmegen. Via de universiteit kunnen we een digitale video camera lenen. En we kunnen ook gebruik maken van een oude “studio” waar ze iets van pinacle draaien voor het bewerken van video.

Nu heb ik mijn groepsleden voorgesteld de video op mijn powerbook te bewerken met imovie. Is dat een goed plan of zou ik toch voor die pinacle software moeten gaan? Is het uberhaubt wel te doen als ik mijn powerbook aan een extern scherm hang met tobo + muis? (pb 12inch 1.5ghz g4 1.25gb ram 100gb 5400rpm hdd superdrive)

Hebben jullie nog enkele belangrijke tips/valkuilen? Ik heb hier ook final cut pro liggen maar daar snap ik nog niet zo veel van? Is het de moeite waard om dat te leren gebruiken?

Bijdrager
    fritsdebeer.com

Tip 1

Ga eerst VEEL oefenen

Bijdrager
    huinkroese

Leer FCP.
    Het is echt niet veel moeilijker dan iMovie, maar er kan zoveel meer mee!
    Voor vragen en tutorials geeft Google je deze lijst.

Je PowerBook kan het gewoon aan trouwens. Verwacht geen mega snel renderwerk… maar omdat het je eerste project is zal je nog niet al te veel gaan doen met filters en correcties, dus is ie snel zat.

Bijdrager
    Byron

Het hangt er vanaf wat je wilt.. Ik gebruik ook iMovie en in veel situaties is het perfect! Wil je echt meer (meerdere videosporen, meer effecten en mogelijkheden) dan moet je echt voor FCP gaan, probleem met dat programma is is dat het allemaal veel langer duurt.. iMovie is simpel en snel, maar heeft dus beperkte mogelijkheden.. Overigens vind ik dat de kwaliteit van een film niet komt door de profesionele effecten die worden gebruikt, het gaat tenslotte om de inhoud.. En leer monteren als je nog niet eerder filmpjes hebt gemaakt..

Bijdrager
    klaasb

Ga eerst spelen met iMovie, heb je behoefte aan meer dan kun je altijd nog FCP proberen.
    iMovie is gratis terwijl FCP (ook met studentenkorting) behoorlijk aan de prijs is voor een filmpje van maar 15 minuten.

Als het film werk gewoon goed is (inderdaad, hard oefenen) dan kun je met iMovie al een heel fatsoenlijk filmpje maken. (als je film werk bagger is, heb je ook niks aan FCP).

Bijdrager
    Tjerker

Final Cut Express is een wellicht een goede optie en draait prima op je Powerbook. Met onderwijskorting niet zo duur en biedt je veel mogelijkheden. Succes!

Bijdrager
    postman

ik neem aan dat je beoordeeld gaat worden op de inhoud van het filmpje, en niet de technische kwaliteit. Ik zou me daarom juist concentreren op de inhoud en ’t lekker simpel te monteren.
    Als je imovie gebruikt hou je mooi tijd over om een goed verhaal op band te krijgen.

Bijdrager
    Yorrr

tip : pleur je beelden niet rechtstreeks in imovie , fris ze eerst even op

Bijdrager
    sally
    ”Yorrr”

tip : pleur je beelden niet rechtstreeks in imovie , fris ze eerst even op

????
    Zo’n tip roept natuurlijk vooral vragen op.
    Het corrigeren van dv van te voren (of wanneer dan ook) moet je zoveel mogelijk vermijden.

Bijdrager
    chatsmit

iMovie en Pinacle kun je kwa functies aardig met elkaar vergelijken, maar het grote verschil is dat Pinnacle op een pc draait. Als je met een groep werkt is het overigens ideaal om met een laptop te werken aangezien je niet aan 1 vaste locatie gebonden bent om te monteren en dus eventueel makkelijker wat kan afspreken en fijner werken in aula’s /buiten of waar je iig kan roken :P , (is mijn ervaring dan). Wat hierboven staat is overigens het meest belangrijk, stop de tijd vooral in de voorbereiding en het filmen en niet alleen in het monteren. Met iMovie kom je er wel. Maar die post hierboven roept bij mij ook een vraag op, waarmee kun effectief je dv materiaal verfrissen?

Bijdrager
    sally

1. Een echte goede beginnerstip.
    Leer ontspannen stil staan met een camera.
    Kies goede standpunten, en beweeg niet als het niet absoluut nodig is (beetje volgen)
    Materiaal is belangrijker dan de software. iMovie kan zeker toereikend zijn, temeer omdat het onderwerp het niet van de effecten moet hebben

Bijdrager
    Robbes

beginnerstip 2
    Wees zeer zuinig met het gebruik van de ZOOM knop. Beginners zijn daar verzot op, maar als je even let op hoe vaak in films e.d. wordt gezoomd, dan zie je dat je daar zorgvuldig mee moet omgaan.

Bijdrager
    chatsmit

tip3: zorg dat je voldoende battery power hebt, een reserve batterij en neem de oplader mee desnoods :D en gebruik voor interviews een externe microphone

Inactief
    Anoniem

Bewerk je film eerst ruw, gebruik vooral GEEN versnellingen (onze schoolfilms worden daarop afgekeurd…), en gebrui in de eerste instantie geen spectaculaire effecten, het moet er zonder effecten ook goed uitzien.

Bijdrager
    Vulture

Al eerder gezegd inhoud is het belangrijkste. Dus eerst gezamenlijk je invalshoek kiezen. Hoe pakken we dit aan. Zet het in grote lijnen op papier later kun je het uitwerken. Bij intervieuws let goed op het licht en geluid. Zeker als je buiten filmt is geluid erg belangrijk. Geen aandachttrekkende achtergonden (als je dat tenminste niet wilt. Wat je ook kan doen is met bv 2 camera’s filmen kan je later bij het editen verschillende posities kiezen. Voor een 15 minuten durende film mag je al gauw toch wel 30 tot 45 minuten film draaien.

Tuusen Pinaccle en Imovie zit niet zoveel verschil. Als je met de een kan werken kan je het met de ander ook.

Bijdrager
    SeaTrue

zorg dat je genoeg batterij bij je hebt, of wissel de buitenopnames af met binnenopnames (daar kan je camera in het stopcontact). Zorg ook dat je genoeg tapejes hebt.
    We waren een keer aan het filmen, acteurs geschminkt, straat ontruimd, locatie gereed, set klaar. Na een take merkte we dat de tape op was. Daarbovenop merkte dat we geen andere tapejes hadden en het was zondag, dus geen winkels open. Dan zijn we rap naar antwerpen gereden (toch zo’n uurtje) om nog ergens tapejes te zoeken bij iemand thuis.

Ik vermoed ook dat jullie op het verhaal gaan beoordeeld worden en niet op het technische aspect maar toch nog een handigheidje:
    als het zo’n mini-dv cam (zo’n klein toestelletje) is, dan kan je best eerst kijken of het interne geluid van de camera niet te luid is. (stukje opnemen en ondertussen spreken vanop verschillende afstanden en die dan beluisteren vanop de computer) anders moet je een aparte micro gebruiken.

Bijdrager
    NoiA

bedankt voor jullie overweldigende reacties! En als ik de beelden terug kijk dan weet ik al dat ik een statief ga gebruiken en van de zoom af blijf want dat is idd hopeloos haha…. ik zal me dan maar eens verdiepen in fcp. het verhaal hebben we al rond met zijn allen. En het hoeft ook niet mega hoogstaand te zijn aangezien het echt een opdracht zonder enige instructie was. Klooi maar aan leek de boodschap wel

we hebben nu al bijna 1.5 uur materiaal geschoten maar ik denk dat we er veel uit kunnen knippen aangezien in het begin vooral experimenteren was met hoe de camera werkt. Als we die op een tv aansluiten om het terug te kijken dan valt me wel op dat de beeldkwaliteit erg scherp is en het geluid ook goed door komt. Die DV camera (merk sony) ziet er ook duur uit moet ik zeggen maar daar heb ik verder weinig verstand van:P

Bijdrager
    reposte

Ik zou zelf geneigd zijn om voor Final Cut Express: da’s veel en veel goedkoper! :innocent:

Mijn tip: heel veel oefenen, dat doe ik namelijk ook, en je ziet je resultaten vooruit gaan!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.