26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Sasja

Tips voor het freelancen

Ik vind op dit moment mijn werk bij mijn baas niet meer zo gewelding. Nu wordt ik ook benadert door een aantal mensen voor freelance werk. Dus ik denk er sterk over na om mijn baan op te zeggen en te gaan freelancen.
    Heeft iemand tips, suggesties, etc…? Ik zag wel een draadje met uurtarieven. Rekenen jullie voor dtp hetzelfde als vormgeving? En berekenen jullie apart printjes, cd’s, digitale bestanden? Op mijn werk kosten dat soort dingen een vast bedrag per artikel. En moet ik nog bepaalde verzekeringen afsluiten (in dekken tegen schadeposten)? Noem het maar op dus.

Bijdrager
    computer space

Er is een heel mooi boek met alles wat je als zelfstandig ontwerper moet weten. Van facturen, tot KvK, Belastingdienst, offertes, uurtarieven, visitekaartjes, website noem maar op. Ik ga ff zoeken.
    Deze

Bijdrager
    marloez
    ”Martiniman”

Er is een heel mooi boek met alles wat je als zelfstandig ontwerper moet weten. Van facturen, tot KvK, Belastingdienst, offertes, uurtarieven, visitekaartjes, website noem maar op. Ik ga ff zoeken.
    Deze

bedankt voor de link Martiniman! Zo’n boek zocht ik nog!:)

Bijdrager
    trabant
    ”Sasja”

Ik vind op dit moment mijn werk bij mijn baas niet meer zo geweldig.

Zelfstandig ondernemerschap en alle gezeik (niet alleen van klanten die je qua deadlines een aanlevereisen moet opvoeden maar ook van de overheid die er in de regelgeving maar van uit gaat dat elke ondernemer minimaal een ton verdient) moet je liggen en het is (ook verzekeringstechnisch) zeker geen lichtvaardig te nemen beslissing.
    Zoek liever naar een anderen baas, want succesvol zelfstandig worden lukt alleen als je übrhaupt geen baas boven je wilt, niet als je geen leuke baas boven je hebt.

In de Lounge kun je de onderwerpenlijst eens afscrollen: er staan daar zat serieuze draadjes met typische ondernemersthema’s.

Bijdrager
    MacBeer

Dat is idd een zeer fraai boek. Naast dat boek zijn er andere boeken waar je naar kan kijken:
    Acquisitie voor ontwerpers
    Auteursrecht voor ontwerpers

Neem onmiddelijk een accountant in de arm. Word lid van een organisatie als de BNO. Niet om status, wel om rechtsbijstand in de vorm van jurridisch advies.
    In principe reken je alles door naar de klant. Veel bureau’s hanteren idd speciale tarieven voor aparte werkzaamheden. Als de art-director moet brainstormen dan kost dat per uur meer dan dat de DTP-er een klusje moet DTP-en.

edit: topic past beter in de Lounge… effe verplaatsen. Oja, trabant heeft gelijk, er zwerven hier nog enkele zeer interessante draadjes tond over dit vraagstuk. Even zoeken!

Bijdrager
    Sasja

Dat boekje is zeker een goede tip. Het probleem is dat ik een part time baan zoek, vanwege ons kindje. En je snapt ook het liefst in de buurt. We hebben maar 1auto en daar gaat mijn man mee naar zijn werk. Vandaar dat freelancen een goed idee lijkt. Ik zie ook wel tegen bepaalde dingen op.
    Dus als iemand een part time baan weet in omgeving Alphen aan den Rijn.
    Tja, ik weet soms niet waar ik een vraag kan plaatsen. Ik heb al wat rond gekeken op deze site d.m.v. zoeken naar freelance.

Bijdrager
    trabant
    ”Sasja”

Ik vind op dit moment mijn werk bij mijn baas niet meer zo geweldig.

”Sasja”

…een part time baan zoek, vanwege ons kindje.

Stel jezelf de volgende vraag: werk jij uit ambitie of voor de gezelligheid?

Bijdrager
    Katinka

Ik ben zelf begonnen met m’n werk als zelfstandig ontwerper naast een part-time baan.
    Het geeft je de mogelijkheid om langzaam een klantenkring op te bouwen die je prettig vind en die je van voldoende inkomen voorzien. Vergis je niet in de kosten die je moet maken. Je betaalt je blauw aan verzekeringen, zeker als je je tegen arbeidsongeschiktheid verzekert. Je zult al je software netjes op orde moeten hebben, je moet voldoende goede apparatuur hebben om je bedrijfszekerheid te bieden. Daarnaast moet je je realiseren dat je naast je werkzaamheden een flink deel van je tijd kwijt bent aan administratie en het bijhouden van vakkennis.
    Je kunt ook zeggen, och dat loopt wel los. Maar in dat geval ben je vaak net zoveel tijd kwijt om je problemen op te lossen.

Ik ben zelf ook begonnen met kleine kinderen er bij. Maar eigenlijk was dat gekkenwerk. Je wordt constant heen en weer geslingerd tussen twee werelden die je aandachht opeisen en waarbij je je niet kunt permitteren om het maar even te laten voor wat het is. Ik ben blij met wat ik heb, ook al is het bepaald geen vetpot. Maar denk vooral niet dat het eenvoudiger is dan een baan. Voor een vervelende baas krijg je er bovendienn altijd wel weer een vervelende klant bij.

Ga je er toch voor, dan ben ik er van overtuigd dat je hier een hoop back-up kunt krijgen.

Bijdrager
    Chartreuse

Ik ben weliswaar geen ontwerper, maar wel freelancer, en veel dingen gaan altijd op.

Wat MacBjorn zegt, is absoluut waar: een goede accountant is goud waard en verdient zichzelf terug, en lidmaatschap van een beroepsvereniging idem dito. Je zult maar onenigheid over bijvoorbeeld auteursrecht krijgen, dan is rechtsbijstand onmisbaar.

”Katinka”

Vergis je niet in de kosten die je moet maken. Je betaalt je blauw aan verzekeringen, zeker als je je tegen arbeidsongeschiktheid verzekert.

Ook weer een waarheid als een koe. Ik ben een tijdje geleden nog een draadje over de AOV gestart; daaruit bleek dat zo’n verzekering voor velen onbetaalbaar is. Ben je echter kostwinner, dan heb je eigenlijk geen keus, tenzij je een enorme buffer weet op te bouwen.

”Katinka”

Maar denk vooral niet dat het eenvoudiger is dan een baan. Voor een vervelende baas krijg je er bovendienn altijd wel weer een vervelende klant bij.

Klopt: in loondienst heb je één baas, als freelancer heb je eigenlijk zoveel bazen als je klanten hebt. Ik denk dat het moeilijker is dan een vaste baan; het is een onzeker bestaan dat je qua karakter zeker moet liggen. Vooral in het begin, als je nog een klantenkring moet opbouwen, kan het keihard werken zijn. Ik heb vaak genoeg letterlijk wakker gelegen, piekerend over omzetten en belasting en deadlines. Daar wen je na verloop van tijd aan, maar in feite betekent elke nieuwe klus jezelf weer opnieuw bewijzen.

Ben je bereid lange weken te maken? Zie je jezelf om elf uur ’s avonds nog achter je bureau kruipen om een klus voor een veeleisende, maar goed betalende klant af te ronden? Wil je een privé-afspraak afbellen omdat er op het allerlaatste moment toch nog even heel snel een drukproef moet worden doorgenomen? Ik heb het allemaal meegemaakt…

Denk vooral goed na over je keuze. Veel freelancers verdienen geen goud, maar worden gedreven door liefde voor hun vak, door de behoefte aan vrijheid en aan een uitlaatklep voor hun creativiteit die ze in een 9-5 kantoorbaan niet vinden. Past dat bij je, dan moet je het doen. Hecht je meer waarde aan bijvoorbeeld een werkweek van maximaal dertig uur en de zekerheid van een vast inkomen, dan ben je beter af met een leuke parttimebaan.

Goed, dan ga ik nu de omzetbelasting maar eens overmaken (regel 1: reserveer altijd voldoende geld voor de belastingdienst!)

Bijdrager
    beammeup
    ”Chartreuse”

Goed, dan ga ik nu de omzetbelasting maar eens overmaken (regel 1: reserveer altijd voldoende geld voor de belastingdienst!)

Same here. En deze keer is het een bedrag waar ik hele leuke dingen mee had kunnen doen…

:cry:

Bijdrager
    TiTaaaThijs

Mijn tip is als je binnen 2 weken je geld wi hebben en zelf geen administratie wil voeren doe het via payroll.

Zelfstandig maar toch ook weer loondienst qua betaling en belasting.

Bijdrager
    Chartreuse
    ”beammeup”
    ”Chartreuse”

Same here. En deze keer is het een bedrag waar ik hele leuke dingen mee had kunnen doen…

Hier ook. Mooi vloertje, paar leuke espresso-apparaten in het betere segment, vakantie… Ik weet dat ik moet dokken, ik weet ook altijd hoeveel, en toch doet het pijn.

”TiTaaaThijs”

Mijn tip is als je binnen 2 weken je geld wi hebben en zelf geen administratie wil voeren doe het via payroll.

Maar dan ben je in feite gewoon in loondienst van Payroll, zie ik dat goed? Tja, kan een voordeel zijn als je per se recht op WW/WAO e.d. wilt houden. Wist niet eens dat zoiets bestond, maar goed, ik blijf toch liever gewoon ZZP-er.

O ja, is de VAR al genoemd? Onmisbaar voor de freelancer die geen problemen met Belastingdienst/UWV (of is het UVW) wil krijgen?

Ik ga weer even een paar uurtjes omzet genereren – ondanks het mooie weer! De klus moet af, hè?

Bijdrager
    Saskia_sas

Na het lezen van al deze verhalen wil je toch bijna niet meer freelancer zijn hahaha…

Nee hoor! Het is fantatisch, ik heb alweer 5 jaar samen met een vriendin een eigen ontwerpstudio en dat is te gek. Naast het werk wat je verricht en alle administratieve gedoetjes (die echt niet leuk zijn) heb je wel de kick dat je alles zelfstandig hebt gedaan, ze hebt zelf de opdracht binnengehaald, zelf het ontwerp gemaakt en uitgevoert (en zelf de factuur verstuurd, haha…).

Een tip die ik je wil geven is, ga eens naar de belastingdienst en laat je eens goed informeren over een handige constructie voor part-time in loondienst werken gecombineerd met freelancen. De term freelancen is namelijk een lastige voor de belastingdienst en het aanvragen van een btwnummer is ook best ingewikkeld teminste het formulier.

Nog een tip is, als je geen arbeidsongeschiktsheidsverzekering kunt betalen, laat je dan even informeren voor ander soortige regelingen waarbij je in iedergeval voor je oude dag (of de dag dat je niet meer kunt werken door iets) kunt sparen, want dat moet je helaas ook zelf regelen als zelfstandigondernemer.

Bijdrager
    Sasja

Bedankt voor de tips! Ik ben nu druk bezig aan het minnen en plussen. Vooral de financiele kant houdt me een beetje tegen. Wat Katinka zegt met kindjes en freelance gaan werken houdt me ook wel tegen. Het vervelende is dat ik op mijn werk terug gezet ben naar gewoon uitvoerende dtp-er. Terwijl ik daarvoor allerlei belangrijke neventaken had. Lang verhaal. Wat is vervelende een een vervelende baas of vervelende klant. :?

Bijdrager
    Chartreuse
    ”Sasja”

Vooral de financiele kant houdt me een beetje tegen. Wat Katinka zegt met kindjes en freelance gaan werken houdt me ook wel tegen.

Ook dat is moeilijk te voorspellen. Ik ken freelancers die dachten dat het heel simpel zou zijn om het te combineren en die het echt is tegengevallen, maar ik ken er ook die naast een eigen bedrijf ook nog eens een huishouden draaiende houden en kinderen opvoeden. Groot nadeel is natuurlijk dat je geen baas hebt die een deel van de kinderopvang kan vergoeden, dus dat kan een flinke kostenpost worden. Maar goed, tegenover die min staat weer de plus dat je op een rustig moment alle aandacht aan je kinderen kunt geven. Als ze schoolgaand zijn, is het denk ik ook wat makkelijker dan met peuters.

Bijdrager
    Katinka

Ja, ik moet er eerlijkheidshalve natuurlijk wel bij zeggen dat het ook wel eens makkelijk is.
    Als er eens eentje ziek is hoef je niet naar een baas te kijken die met zijn ogen gaat draaien als je daarvoor vrij neemt. Je werkt gewoon lekker ’s avonds als je dat beter uitkomt (of ’s nachts als je ’s avonds toch al moest werken:) ).

Maar het is toch wel erg makkelijk als de kinderen al een beetje op zichzelf bezig kunnen zijn en jou niet te pas en te onpas nodig hebben. Natuurlijk gingen zij ook naar de kinderopvang (vier keer van 8 tot half 2), maar behalve dat hett duur is, kreeg ik m’n werk vaak net niet af binnen die tijd.
    Die van mij zijn nu acht en elf. Die hebben natuurlijk ook aandacht nodig, maar ik kan er nu ook heel goed tegen zeggen dat ik even aan het werk ben.

Part-time erbij werken was toen verzekerings- en belastingtechnisch gunstig. Ik zat via mijn baas nog in het ziekenfonds, dat scheelde al wat. Als het mis zou gaan zou ik bovendien altijd nog een klein beetje inkomen overhouden. Tegenwoordig is het verschil niet meer zo groot denk ik. Hoewel, met die nieuwe ziektekostenverzekering…

Anderzijds moet je je echt realiseren wat voor risico’s je neemt en of en hoe je je daar tegen indekt.
    Ik vond een arbeidsongeschiktheidsverzekering echt onbetaalbaar, dus ik dacht dat ik dan beter een buffer op zou bouwen voor als er eens iets zou gebeuren. En heb toen vrolijk ontslag genomen (da’s wel een te gek gevoel trouwens, tegen je baas zeggen: ‘Ik heb het wel gezien hier…’).
    In iets meer dan een jaar liep ik krom van de reuma en wist nauwelijks hoe ik een ochtend op een stoel moest blijven zitten. Dat kan je zomaar overkomen kennelijk. Nu een paar jaar later gaat het prima met me, maar ik heb wel een paar benauwde jaren achter de rug wat dat betreft. En dan gaat het nog om een aandoening waar je je enigszins naar kunt voegen, maar je kunt ook wel wat anders bedenken…

Ik heb echt toch geen spijt van mijn keuze. Ondanks de druk die klanten op je uitoefenen heb ik nog steeds het gevoel dat ik redelijk zelf bepaal hoe ik iets doe en ook wanneer. Heel af en toe is het ook wel eens een beetje alleen, je hebt wel veel contact met mensen, maar je bent verder helemaal alleen verantwoordelijk voor je zaken. Daarom neem ik er wel eens voor kortere tijd ergens zo’n uithelp baantje bij in een drukkerij ofzo. Af en toe weer eens een tijdje flink ouwehoeren met collega’s is ook wel leuk.

Bijdrager
    pepe

En ook iets waar je mee moet leren leven: een onregelmatig inkomen. Ik heb bijna een half jaar lang maar de helft van het benodigde werk weten in te halen. Zeeên van tijd over, maar niet leuk als je bij je ouders langs moet om een aanspraak te doen op hun spaargeld. Daarentegen afgelopen maand weer keihard moeten werken (want je kunt geen nee zeggen als je geen geld meer hebt). Gevolg: om 7 uur opstaan en om 12 uur (of later) je bed zien, om 7 uur opstaan, etc. En in het weekend kan je het wel vergeten om de verloren tijd met je kinderen op te halen, want het enige wat je dan wil is slapen… Dat zijn zware tijden, ook voor de partner.

Dit gebeurt natuurlijk niet elke maand, maar je ontkomt er aan (vaak in een wat minder extreme vorm).

Belangrijk is om een financiële buffer in het begin op te bouwen. Liever het eerste jaar op een houtje bijten en dan ontdekken dat je alles goed voor elkaar hebt, dan ruim leven en dan een iets hogere belastingaanslag te krijgen dan je had verwacht…

Bijdrager
    Chartreuse
    ”pepe”

Liever het eerste jaar op een houtje bijten en dan ontdekken dat je alles goed voor elkaar hebt, dan ruim leven en dan een iets hogere belastingaanslag te krijgen dan je had verwacht…

Het verstandigste is om gewoon van alles wat aan omzet binnenkomt een derde tot de helft weg te zetten voor de belasting, dan kunnen ze je nooit verrassen. En ondertussen vang je er zelf nog een heel klein beetje rente op.

Dit klinkt toch allemaal niet te negatief, hè? Want zoals Sas hierboven ook al zei, het freelancebestaan heeft ook heel veel leuke kanten.

Bijdrager
    vogel
    ”TiTaaaThijs”

Sinds wanneer betaalt Payroll jou uit, voordat ze het geld van de opdrachtgever binnen hebben?
    Verloningskantoren zijn op zich geweldig en ook handig voor diegenen met een VAR WUO, maar geen garantie dat je op tijd je geld binnen hebt. Zij zijn immers ook afhankelijk van derden voor een goede cashflow.
    Verder zijn alle tips al gegeven, die er maar te geven zijn. Mijn regel 1: weet zeker dat je tegen alle verrassingen kan, die je gaat tegenkomen.

Bijdrager
    RJM

Ben zelf freelancer (weliswaar op een heel ander gebied- communicatie enzo) en in het begin
    is het best heel eng. Krijg je genoeg werk, wordt ik niet ziek etc. Aan de andere kant: de vrijheid maakt dat je vrolijker en rustiger door het leven gaat. Ik werk me de pl**ris, maar een lol dat ik heb!
    En niet in de freelancer-valkuil trappen (laat ik deze klus nog maar ff meepakken, want je weet nooit hoe de toekomst er uit ziet…). Dan blijf je bezig.
    Werk voor je plezier, dan komt het geld vanzelf. Succes!

Bijdrager
    MacBeer

Probeer ook selectief te zijn. Veel beginnend ontwerpers staan in het begin vaak voor de keuze om wel of niet werk aan te nemen waarvan je al meteen weet dat het niets gaat worden. De klant doet moeilijk, wil perse dingen zien waarvan jij weet dat ze niet werken etc.
    Heb het lef dit af te wijzen. Jouw naam staat op het werk en klanten besluiten een beroep op jou te doen op basis van je gepubliceerde werk. Maak jij in opdracht troep dan trek je mensen aan die troep willen.
    Dit is moeilijk omdat er tóch brood op de plank moet komen, maar realiseer je dat klanten jou kiezen op basis van je gepubliceerde werk.

Bijdrager
    beammeup

Maak vooral ook goede afspraken met klanten met betrekking tot betalingen. Zeg gewoon, ik heb een klein %^&-zaakje en wil daarom graag dat de facturen binnen 14 dagen betaalt worden.

Ga vooral, in het verlengde van wat MacBjorn zegt, niet marchanderen met prijzen. Iets is waard wat het waard is. En later een hogere prijs rekenen aan dezelfde klant omdat je het dan wel druk hebt wekt geen vertrouwen.

Denk goed na over ‘wat’ je wilt zijn voor opdrachtgevers. Een snel, handig adres, (waar niets mis mee is.) of een lange termijn partner.

Ik werk nu ruim 1 jaar voor mezelf en mag zeggen dat ik in de speciefieke markten van mijn klanten voor de belangrijkste opdrachtgevers werk. Vastgoed, Koffie/espresomachines, Fotografie, Buiten communicatie, Uiterlijke verzorging.

Mijn werkweken beslaan snel 60 uur of meer, over soms 7 dagen.
    Zonder klagen.

Succes!

Bijdrager
    Chartreuse

Espressomachines, Beam, dat had ik nu nooit gedacht!;-)

”beammeup”

Mijn werkweken beslaan snel 60 uur of meer, over soms 7 dagen.
    Zonder klagen.

Dat aantal uren haal ik volgens mij niet, maar ik werk wel bijna elke dag (weekends zeggen me wat dat betreft weinig). En dan niet zozeer omdat het per se moet, maar omdat ik gewoon verschrikkelijk veel lol in mijn werk heb. Sterker nog, als ik om de een of andere reden een paar dagen niet kan werken, word ik chagrijnig.

Bijdrager
    vogel
    ”beammeup”

Ga vooral, in het verlengde van wat MacBjorn zegt, niet marchanderen met prijzen. Iets is waard wat het waard is. En later een hogere prijs rekenen aan dezelfde klant omdat je het dan wel druk hebt wekt geen vertrouwen.

En noem de prijs zonder enige twijfel of aarzeling en zonder meteen te “maren”. Verken dus ook onder je concurrenten wat hun prijs is (ken de markt). Aan de reactie van de klant/opdrachtgever merk je snel genoeg of te hoog/te laag/prima is.
    Te hoog vind ik nooit zo erg. Daar valt altijd nog over te onderhandelen of het loopt stuk. Das meestal gewoon een teken dat de klant/opdrachtgever niet voor kwaliteit gaat, maar voor het spotkoopje. Ik ken de prijzen op mijn vakgebied, kom nou…
    Te laag vind ik kut, want dan was er meer uit te halen en dat gevoel is frustrerend. Onder de prijs je werk afleveren voelt letterlijk goedkoop.

Bijdrager
    MacBeer

Weekenden zijn bij mij ook niet anders dan de rest van de week. Enige uitzondering is dat ik op zaterdag en zondag de wekker uitzet.

Bijdrager
    rss

Is binnen, zal het vanmiddag eens door lezen….

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.