30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:

Bijdrager
    MacBeer

Tips voor een portfolio website

Studenten die werken aan een online portfolio van hun werk zouden eens moeten hoe deze jongen het aanpakt… :wink:

Misschien is het een idee om hier wat tips neer te zetten voor de nieuwe lichting creatieven? Waar moet je zoal op letten als je een portfolio online zet? Is vorm belangrijker dan navigatie? Welke informatie moet erin staan etc.?

Bijdrager
    freshface

Nice, filmpje.

Wat moet er in staan:
    Je werk
    Je CV
    Een contact adres

Vormgeving en navigatie zijn ook zeer belangrijk, je krijgt maar 1 keer een eerste indruk.
    Ook op het internet.

Bijdrager
    behappy

Wel een erg komisch filmpje

ik zelf kan dat beter niet doen, hihi

Ik vind overzichtelijkheid ook erg belangrijk, oftewel de navigatie. Vormgeving is uiteraard wel belangrijk maar minder belangrijk dan het werk dat je wil laten zien.

ik hou altijd van niet te veel poespas, als ik op een knop druk wil ik iets kunnen zien en niet een minuut lang vage intro’s bekijken voordat ik daadwerkelijk datgene te zien krijg

Bijdrager
    MacBeer

Zorg ervoor dat je werk snel en gemakkelijk toegankelijk is. Ga geen doolhofnavigatie verzinnen. Hoe strak dit ook eruit mag zien, je jaagt mensen weg. Bij voorkeur maak je meteen al bij binnenkomst duidelijk hoe je werkt door werk te laten zien.

Bijdrager
    behappy

Ik ben ook wel benieuwd hoe andere vormgevers hun werk tonen.

maken ze foto’s van het gedrukte werk, (vrijstaand of niet)

Of maken ze pdfs van hun werk, of slaan ze op voor web.

Persoonlijk ben ik altijd voor foto’s dan ziet het er echter uit, alleen is het dan wel moeilijk om het werk goed te beoordelen qua kleur.

suggesties of voorbeelden iemand?

ben namelijk nu druk bezig met mijn eigen portfolio

Bijdrager
    freshface

Neem foto’s met een leuke ondergrond vb: parket.

Bijdrager
    behappy

Ik heb het een tijd op een mooie oude houten tafel gedaan, gaf hetzelfde effect, alleen heb ik altijd problemen gehad met belichting!, en ben ik dus echt uren bezig in photoshop om het wat op te krikken

Bijdrager
    MacBeer

Ik ben ook druk bezig met updaten van mijn portfoliosite. Ook ben ik druk bezig met acquisitie plegen.

Het is wel een goed idee om je werk te tonen in gedrukte vorm. Opdrachtgevers moeten ook kunnen zien hoe je werk eruit ziet wanneer het is gedrukt. Je zou dus zowel een ‘platte’ weergave kunnen maken en daarnaast een foto maken van het werk in gedrukte vorm.

Zelf toon ik mijn werk tot dusver in 2 fases. De toeschouwer ziet eerst een illustratie in vrij compacte vorm, maar groot genoeg om te beoordelen. Daarnaast schrijf ik wat over de context waarin het beld is gemaakt. Wil de toeschouwer een meer gedetailleerd beeld dan is een vergroting mogelijk. Maar ook niet t├ę groot vanwege diefstal. Pas hiermee op, als je je werk groot op het internet plaatst dan is het aantrekkelijker om te jatten.
    Als ik genoeg gepubliceerd wek heb dan zal ik dit ook fotograferen en tonen op de site.

Bijdrager
    behappy

haha, ik ben ook al druk bezig met acquisitie, maar ja wie niet eigenlijk.

Daarbij is je portfolio toch echt wel belangrijk. Ik ben ook voor om je werk niet te groot te presenteren. Als ze het groter willen zien kunnen ze een afspraak maken.

Ik vind het wel een goed idee om het allebei te tonen ‘plat’ en ‘foto’

En ik vind het ook altijd belangrijk om extra informatie erbij te geven, misschien iets over de opdrachtgever of iets dergelijks

Bijdrager
    MacBeer

Je zou interessante opdrachten eruit kunnen laten springen door ze te verpakken in een ‘case’. Beschrijf de opdracht van briefing tot oplevering van het drukwerk. Ga vooral in op de manier waarop je de briefing hebt ge├»nterpreteerd en beschrijf het creatieve proces.

Bijdrager
    behappy

maar ook weer niet te lang!

Bijdrager
    PICAPICA

MMmmm…
    Acquisitie… dit woord had ik nog nooit gehoord. Van het werkwoord acquireren!:? Klinkt wel degelijk.

Mijn ervaring is dat een persoonlijk gesprek toch veel meer indruk maakt dan een website. Of beter, een website kan een goede start zijn…

”konijn”

Neem foto’s mey een leuke ondergrond vb: parket.

Moest hier nog een vette knipoog bij?
    Ik zou toch gaan voor een neutrale achtergrond. (zie bvb bij mijn biografie)

Hier en daar een foto van drukwerk kan wel mooi zijn. Maar een combinatie van beide blijft toch moeilijk…

Bijdrager
    behappy
    ”PICAPICA”

MMmmm…
    Moest hier nog een vette knipoog bij?
    Ik zou toch gaan voor een neutrale achtergrond.

toch vind ik het ook mooi op een houten achtergrond het geeft wel gelijk een mooie en warme sfeer

Bijdrager
    MacBeer

Tja, dat is wel zo voor dit beeld, maar is dat nog steeds zo als het op jouw site geplaatst wordt?

Bijdrager
    danielpunt

Hee goed topic, ben toevallig vorige week begonnen met mijn portfolio;)

Bijdrager
    behappy
    ”MacBjorn”

Tja, dat is wel zo voor dit beeld, maar is dat nog steeds zo als het op jouw site geplaatst wordt?

je hebt gelijk dat hangt helemaal af van de site op zich. Maar ik gaf dit ook als voorbeeld dat je best je werk op een drukke ondergrond kan leggen. Naar aanleiding van wat PICPICA zei.

Bijdrager
    bdnzo

haha de eeuwige ik ben bezig met mijn portfolio. ik ook namelijk :D
    en de regels die jullie zeggen daar ben ik het wel deels mee eens. verschilt per persoon en zijn instelling. een illustrator heeft geen verhalen nodig, een reclameman waarschijnlijk wel. lastig maar een goede site is een goede site en het voorbeeld met die jongen zag er netjes uit, maar hij kan hopleijk beter werk maken dan rappen en dat was juist net niet goed te zien. jammer.

Bijdrager
    danielpunt

Had vorig jaar ook rond kerst mn eerste ontwerp gemaakt. En nu staat er nog niets online:P
    Ben niet erg snel tevreden.

Bijdrager
    PICAPICA
    ”behappy”
    ”MacBjorn”

je hebt gelijk dat hangt helemaal af van de site op zich. Maar ik gaf dit ook als voorbeeld dat je best je werk op een drukke ondergrond kan leggen. Naar aanleiding van wat PICPICA zei.

Dat was dus ook wat ik wou zeggen. Al die verschillende ‘sfeer’ achtergronden zullen je enkel afleiden van hetgeen je wil laten zien. En het wordt een rommeltje.

”behappy”

Ik heb het een tijd op een mooie oude houten tafel gedaan, gaf hetzelfde effect, alleen heb ik altijd problemen gehad met belichting!, en ben ik dus echt uren bezig in photoshop om het wat op te krikken

Je kan een gemakkelijke opstelling maken met twee halogeenspots, die je elk op 45┬░ van je object plaatst. Fototoestel op statief. Je meet je licht voor iedere lamp apart zodat deze dezelfde intensiteit hebben. Nadien meet je je licht voor de hele opstelling. Vergeet wel geen blauwfilter te gebruiken, anders zijn je beelden geel!

Bijdrager
    tennapel

Advocaat van de duivel:

Probleem van die portfolio’s van creativelingen is dat ze allemaal denken dat ze God’s Gift To Business zijn en allemaal ‘anders’ willen zijn.

Terwijl je als opdrachtgever maar drie dingen wilt weten:
    – Kan mevrouw of mijnheer het kunstje dat ik zoek?
    – Zie ik duidelijke voorbeelden van dat kunstje? Geen dooie links, heldere voorbeelden of foto’s
    – Kan de creatievling een beetje helder in normale mensentaal communiceren, of krijg ik bergen vaag gezwam om m’n oren dat ongetwijfeld interessant is voor crea’s, maar waar ik niet op zit te wachten. Mijn klanten willen namelijk ook geen gezwam.

Dan pas stel je je de vraag:
    – Vind ik het werk mooi
    – Kan ik direct bellen of mailen en krijg ik dan ook snel antwoord.

Het is verbazingwekkend hoeveel creatieve bureau’s portfolio sites voor hun eigen referentiegroep maken en hoe weinig er voor de klant gemaakt wordt.

Nee, ik ben geen creatieveling. Ja, ik ben potentieel opdrachtgever. Dat filmpje is leuk enzo, maar zie ik niet als een portfolio site maar als een sollicitatiefilm van een student richting een creatief bureau.

Bijdrager
    iMud

Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik krijg vaak positieve reacties op mijn portfolio

Ik vind dat de vorm van je portfolio de inhoud niet moet overstemmen. HHSS Hou het simpel stomkop.
    En een beetje nadenken over navigatie kan ook geen kwaad. Soms zie je sites met 5 dingen, maar dan een navigatie met 3 categorie├źn en subniveaus en staat overal ‘under construction’.

Denk ook aan de bezoekers van je site die misschien niet veel tijd hebben en snel even een beeld willen krijgen.

Bijdrager
    Syndic

Na alle bovenstaande argumenten kan ik toch wel constateren dat mijn portfolio aardig in elkaar zit 8)

[size=9:19af29b2ce]*maar dat had ik al een aantal keren gehoord*[/size:19af29b2ce]

Bijdrager
    diotav

Misschien wel leuk inderdaad om je portfolio-website te posten hier! Die van Syndic ziet er in iedergeval al erg goed uit….

:)

Bijdrager
    MacBeer

Tennapel komt met een paar hele goede argumenten. In feite moet een opdrachtgever snel kunnen zien of jij het kunstje kan doen waar hij/zij naar op zoek is.
    Of jij de geschikte persoon bent hangt af van je werk en niet van de site, maar als jij je werk slecht presenteert zal de potenti├źle opdrachtgever snel wegklikken voordat deze ook maar ├ę├ęn blik op je werk heeft kunnen werpen.

offtopic: Syndic, wat een ├╝ber coole IE ass kicking smiley in je onderschrift :lol:

Bijdrager
    behappy

ik vind de sites van imud en syndic erg mooi om te zien en helder ook

zijn ook twee mooie vergelijkingen, flash of puur html

Ik ben zelf altijd meer flashgebruiker geweest, maar als ik zo die site van syndic zie dan ga ik me denk ik ook meer verdiepen in css en html.

heb ik er gelijk weer een uitdaging bij

Bijdrager
    diotav
    ”behappy”

ik vind de sites van imud en syndic erg mooi om te zien en helder ook

zijn ook twee mooie vergelijkingen, flash of puur html

Ik ben zelf altijd meer flashgebruiker geweest, maar als ik zo die site van syndic zie dan ga ik me denk ik ook meer verdiepen in css en html.

heb ik er gelijk weer een uitdaging bij

Inderdaad … ik ben geen flash-kenner maar merk steeds vaker dat mensen Flash links laten liggen en zich verdiepen in CSS/HTML. Zelf moet ik me ook nog verdiepen in CSS/HTML en PHP zou ook wel leuk zijn. Tips zijn trouwens welkom … maar daar ging dit draadje niet over!

:P

Bijdrager
    MacBeer

Flash of HTML/CSS is een keuze die je maakt. De ene techniek heeft weer dingen die de andere niet heeft. Welke keuze voor jou het beste is weet je pas nadat je heel goed hebt nagedacht over de vorm waarin je je werk wil presenteren. Als je meteen al start met: ‘Ik wil een flash-site maken die er zo en zo uitziet…’ dan ben je mijn inziens niet goed bezig.

Je maakt een strategie en aan de hand van die strategie kies je de techniek die daar het beste bij past.

Bijdrager
    PICAPICA

Misschien iets anders, maar wat ik als storend ervaar in een portfolio is telkens wanneer je een plaatje wil bekijken er een pop up venster open gaat, dat je vervolgens weer moet sluiten om verder te kijken. Of na een tijdje staan er wel 20 vensters open… zoals bvb hier

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb daar totaal geen moeite mee. Op mijn site hanteer ik eenzelfde opzet. Een reden hiervoor is dat ik hierdoor kan meten welke afbeeldingen het meeste worden opgevraagd. Hierdoor ben ik verplicht om een html-pagina in een pop-up te laten verschijnen omdat de rest van de site in Flash is gedaan.

Als je als gebruiker de vensters niet dicht klikt dan kun je daar de bouwer/eingenaar niet de schuld van geven. Wel vind ik dat je zeer zorgvuldig moet omgaan met pop-ups.

Bijdrager
    PICAPICA

Je begrijpt me verkeerd, op jouw site kan ik de afbeeldingen perfect vooraf bekijken, en als ik een groter beeld wil bekijken dan kan dat ook, door op het vergrootglas te klikken. Daar heb ik geen probleem mee.

Bij de site die ik als voorbeeld gaf zie je eerst een detail, en moet je klikken om het hele beeld te zien. En telkens weer sluiten… , het is gewoon geen aangename manier om een portfolio door te nemen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.