4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Logan Legend

Tips voor camera van 5s

Hallo,
    Ik ben bezig met foto’s te nemen met mijn iphone 5s.
    Nou vraag ik me af of jullie tips hebben om mooie foto te maken met 5s.
    Ik wil foto nemen, zoals die in de keynote vertoond zijn.

Bijdrager
    Niels

1. Zoek een mooie locatie om te fotograferen
    2. Zoek een tijdstip uit waarop de lichtcondities ideaal zijn (je denkt toch niet dat Apple zomaar op een random tijdstip ergens een foto maakt)
    3. Zet HDR aan (niet panorama)
    4. Maak meerdere foto’s en kies de mooiste uit

Bijdrager
    MacTS

Tip: de kunst van het fotograferen staat los van het type camera. Ga dus op cursus.

Bijdrager
    Janjans

Maak telkens een serie foto’s met het doel een bepaalde techniek te oefenen en het resultaat hiervan te zien. Bijvoorbeeld belichting, scherpte diepte, compositie, iso-instellingen, flits-gebruik, sluitertijd instellingen, enz. Na iedere serie, kijk er lang naar, kijk naar de verschillen, selecteer het resultaat dat je het mooiste vind. Schut vervolgens alles door elkaar en ga weer kijken, blijf kijken en kijken en kijken, en ontwikkel zodoende je gevoel. Na dit gedaan te hebben, na iedere sessie telkens weer, ga vrij rondlopen en tracht de techniek nu meer toe te passen in een snellere en meer werkelijke situatie. Kijk hoe je smaak ontwikkelt en hoe de techniek je meer eigen wordt. Maar vergeet niet ook weer terug te gaan naar de oefening. Bekijk de oorspronkelijke foto’s weer, zoek je voorkeuren uit, vergelijk deze met voorgaande selecties, en voer de opdracht opnieuw uit en zie wat je nu anders doet en hoe je ontwikkelt. Techniek oefenen is saai soms, maar het ligt aan de basis van goede fotografie. Zonder de technische kennis en vaardigheden kom je wel een eindje, maar je loopt dan uiteindelijk toch behoorlijk snel tegen je grenzen op.

Koop een losse flitser als je echt verder wilt gaan, dat kan wellicht wel samen met een iPhone, en ontdek de mogelijkheden van het spelen met licht in combinatie met het al aanwezige licht, enz….

Ja, wellicht ja, ga op cursus, maar ik denk dat ze je bij de gemiddelde cursus niet heel erg zullen verwelkomen met een iPhone, dan verwachten ze toch vaak meer een spiegelreflex camera, dus zoek de cursus goed uit en let erop dat deze ook aandacht heeft voor fotograferen met een telefoon.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.