16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    sybian

tips voor 3D programma

Wat is nu een niet al te moeilijk onder-de-knie-krijgend 3D programma, waarmee ik mijn meubelontwerpen aardig kan presenteren (filmpje?),
    én tegelijkertijd snel werkbare technische tekeningen kan generen waarmee ik de timmermannen kan plezieren.
    Zoals ik er nu over denk geef ik de voorkeur aan blokkendoos 3D programma’s boven 3D-geklei.
    Bovendien zou het fijn zijn als het programma ook nog enigszins betaalbaar was.

Momenteel maak in de TT’s in Illustrator/CADtools (slaat natuurlijk nergens op…maar het gaat), en heb in een ver verleden met StrataStudioPro gewerkt. Iemand ervaring met VectorWorks bijvoorbeeld.

[size=7:be42672cc5]of zou dit meer iets zijn voor een Poll[/size:be42672cc5]

Bijdrager
    MacGyver

Ben ik ook wel benieuwd naar. Bij mijn opleiding gebruiken ze Sollid Works. Een programma welke alleen maar op de PC draait. Ik zoek eigenlijk nog steeds een programma voor de mac dat dat kan vervangen.

Vector Works ziet er vrij aardig uit, als ik zo naar die website kijk.

Bijdrager
    Wulfey

Probeer eens carara studio, niet te moeilijk en veel mogelijk met filmpjes.
    Zowel blokkendoos als kleien.
    Echt een goede instapper voor wie niet meteen zich aan Maya wil wagen.

Anoniem

Voor 3D (meubel)ontwerpen is het architectuur tekenprogramma Sketchup echt perfect. Erg makkelijk om mee te werken.
    3D presentaties zijn als mov te exporteren, bestanden kunnen o.a. opgeslagen worden als Autocadbestand.
    Kijk op de User Forum/user gallery pagina voor voorbeelden.
    Een demo van Sketchup kun je downloaden.
    http://www.sketchup.com/

Bijdrager
    Wulfey

En hier de link naar de huidige eigenaar: http://www.eovia.com
    Veel plezier ermee!

Bijdrager
    Laagwater

Sketchup raad ik je ook aan. Heel simpel te leren. Groot plezier om mee te werken. Ze hebben tientallen tutorials op hun website staan waardoor je in een paar uur tijd al tekeningen kunt maken.

Bijdrager
    seroj

Ik werk met verctorworks en voor blokkendoos 3d met cinema 4D
    vooral met illustrator 10 kan je makkelijk bestanden import/export met vectorworks en cinema via de dxf en dwg bestanden.

Bijdrager
    dimelot

Ik vind Cinema4d ook wel lekker werken, simpel en eenvoudig te leren. En daarbij hebben ze ook een uitstekend forum.
    Link naar forum

Bijdrager
    ossccar

Ik werk met vectorworks 10.5 en dat werkt prima voor mij, renderen doe ik met artlantis…. makkelijk te leren. Goed genoeg voor 3d werk en voor timmerman gelukkig makende tekeningen

http://www.thefirmjob.nl

Bijdrager
    arneblk

Ik heb de hoop maar opgegeven dat er ooit een mac versie komt van 3D Studio max:oops:

Bijdrager
    sybian

Wat ik belangrijk vind is:
    Belangrijk:
    – de mogelijkheid om aannemelijke (hout, metaal, glas) structuren te laten zien
    – een makkelijke en intuïtieve manier van werken
    – een exacte maatvoering kunnen gebruiken, waarmee ik met de TT’s timmerlieden (en CC-bedrijven) aan het werk kan zetten.
    Minder belangrijk, maar toch:
    – duidelijke tutorials (ook voor leken) en fori (liefst nederlandstalig)
    – prijs
    Minder belangrijk:
    – mogelijkheid om zowel bestanden naar CC’s te versturen (dxf, dwg), eenvoudig als werkbare technische tekeningen te printen (Illustrator), als leuke plaatjes in Photoshop te kunnen bewerken.
    Niet belangrijk:
    – 3D kleien

Even resumeren wat er reeds is gepost:

VectorWorks’Goed genoeg voor 3d werk en voor timmerman gelukkig makende tekeningen’
    eenvoud aanleren: werkt prima voor mij, makkelijk te leren
    beter in: 3d kleien/blokkendoos
    prettig werkbaar: ?
    TT (techn. tekening) werkbaarheid: ?
    presentabel (filmpjes, materiaalstructuur aangeven): ?
    implementabiliteit (illustrator/photoshop): ?
    prijs: ?
    tutorials/forums:erg prettig voor een leek

Carara Studio ‘goede iinstapper’
    eenvoud aanleren: niet te moeilijk
    beter in: 3d kleien/blokkendoos: beide
    presentabel (filmpjes, materiaalstructuur aangeven): veel filmmogelijkheid, strak! fotorealistisch
    prijs: $400
    tutorials/forums:
    En wat is het verschil met 2x duurdere Amapi eigenlijk, die op dezelfde site staat?

Sketchup ‘echt perfect voor 3D (meubel)ontwerpen’
    eenvoud aanleren: erg makkelijk
    presentabel (filmpjes, materiaalstructuur aangeven): materiaalstructuur ziet er niet geweldig uit, schetsachtig – niet fotorealistisch
    prijs: $475
    tutorials/forums: tutorials online op hun site

Cinema 4D
    eenvoud aanleren: lekker werken, simpel en eenvoudig
    implementabiliteit (illustrator/photoshop): vooral met illustrator makkelijk bestanden import/export met vectorworks en cinema (dxf, dwg)
    tutorials/forums: uitstekend forum

waar blijven de meningen over
    Ashlar Vellum – Cobalt
    hierover werd ik getipt door een kennis – dit programma schijnt wel duur te zijn .
    eenvoud aanleren: ?
    prettig werkbaar: goed?
    prijs: $2500-3000
    tutorials/forums:?

StrataStudio
    werkt hier niemand meer mee?

FormZ

en dan is er natuurlijk nog
    MAYA
    eenvoud aanleren: ?
    tutorials/forums:?

Sketch lijkt me vrij simpel, maar blijft dat ook qua presenteerbaarheid, hoe zit het met TT’s?
    Carrara ziet er vet uit, maar lijkt me erg moeilijk
    VectorWorks lijkt redelijk aan te leren, maar zie nog geen gelikte plaatjes ontstaan.
    Cinema 4D kan volgens mij veel te veel, en is daarmee voor mij veel te ingewikkeld… denk ik.

Iemand die dit nog wil completeren?

[size=2:2b501d3667]jezus, wat een bericht[/size:2b501d3667]

Bijdrager
    moodjoo

Je hebt ook nog ArchiCAD van het Hongaarse Graphisoft. Is wel meer architectuur software, maar is ook perfect geschikt voor kleinere 3D ontwerpen. Het principe is, zoals bij Vectorworks dacht ik, dat je in 2D tekent en daarbij direct je hoogtes e.d. ingeeft. Dat resulteert dan in een onmiddelijke 3D situatie.
    ArchiCAD werkt ook met GDL waarmee je standaard voorwerpen kan maken voor hergebruik, maar met veranderende parameters.
    ArchiCAD werkt normaal gezien ook naadloos samen met Art-Lantis, maar ArchiCAD heeft ook zelf een rendermogelijkheid aan boord. Importeren en exporteren in dwg/dxf is ook geen probleem.

Het grootste nadeel is de prijs, een licentie kost net geen 2000 euro, upgrade kost de helft ongeveer.

Anoniem

De exacte maatvoering is volgens mij bij Sketchup geen probleem, keuze is tussen:
    Architectural (0″ – 1/64″)
    Decimal (0 – 0.000000 mm) (ofin inches, feet, centimeters, meters)
    Engineering (0′ – 0.000000′)
    Aan te geven in de tekening met de gebruikelijke lijnen, pijlen etc. Radius etc.

Fotorealistisch renderen is niet mogelijk met Sketchup, het blijven lijntekeningen, wat ik de charme er van vind. Via export naar een renderprogramma kun je wel mooie fotorealistisch beeld krijgen.
    Uitvoer van bestanden mogelijk naar photoshop, autocad, als vector etc.
    Materiaal structuur kan beter, misschien in een komende versie verbeterd?

Werkbaarheid is erg goed. Snel te leren.

Bijdrager
    B3dd

Hee sybian kijk hier maar ff

Home

Cinema4d, Lightwave, Electric image, Maya zijn allemaal apps die 3d filmpjes
    kunnen maken, en goed zijn in mensfiguren kleien. (NURBS Moddeling)
    Meestal is de render engine erg goed van deze apps. (en dat duurt) gelukkig is er Xgrid. Al gebruikers ervaringen met renderen?
    Wat ik denk is dat je op een gegeven moment met je blokken doos moddelling vast komt te zitten en toch ergens een mooie curve in wilt hebben. zo heb ik ooit in strata een iMac proberen te moddelen, en het zag er niet uit.

ja mensen met formZ ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen

bovendien zijn er nog meer mac 3d apps maar kan er even niet op komen.
    word vervolgd

Bijdrager
    nightf3v3r

Ik werk met Strata Pro. Ik vind het niet moeilijk en veel mogelijkheden betreft structuren e.d. Niet echt heel sterk op het gebied van “organsich” modelleren.
    Veel mensen die met Strata werken doen dat in combi met het freeware programma “wings3D” http://www.wings3d.com/ een polygon mesh modeler. Ik heb ook Lightwave, maar dit is een zeer proffesioneel en uitgebreid programma. De manual is een technisch droog drama. Daar moet je echt met leerboeken/dvd’s aan de slag. Maar het is wel een fantastisch programma waarmee je heel erg proffesionele dingen kunt maken. Alle waar naar zijn geld.

Bijdrager
    sybian

Bedankt iedereen!

Inmiddels moet ik zeggen dat SketchUp inderdaad supermakkelijk en intuïtief is! Ideaal voor snelle 3D schetsen, maar absoluut niet een high-end app.
    VectorWorks is wel aardig aan te leren en voor precisie-tekenwerk goed te gebruiken.

De tutorials op ABE Liverpool zijn geweldig!

@ nightf3v3r – Strata heb ik vroeger gebruikt, beviel mij zeer matig i.v.m. het invoeren van maten en het onthouden hiervan. Maar dat kan inmiddels in nieuwere versies wel verbeterd zijn.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.