17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Nanno

tips voor 20 uur HDV monteren

Hallo,

Ik ga een project monteren van 20 uur HDV. Hele klus.
    Mijn laciedisk heeft nog bijna 400 gig vrij. Heeft iemand ervaring met de montage van
    zoveel materiaal? Gaat mijn harde schijf dat trekken? Of moet ik het materiaal op mijn interne harde schijf plaatsen?

Tips voor zulke grote projecten?

Thanx en groet,

Nanno

Bijdrager
    joram

Volgens mij moet dat wel te doen zijn… weet alleen niet of 400gb genoeg
    is voor 20 uur DV film:) Maar dat zul je zelf denk ik wel weten, hehe.

Bijdrager
    benj1989

dubbel bericht, mag verwijderd worden

Bijdrager
    benj1989

Ik veronderstel dat je final cut hebt:

HDV neemt extreem veel plaats in,
    met final cut kan je wel inporteren in lagere kwaliteit en tijdens het exporteren naarbv dvd kwaliteit kan hij dan opniew het videomateriaal van je camera aflezen.
    Kijk eens in de handleiding van final cut om te weten hoe dat juist werkt
    Als je HDV in volle kwaliteit op je hd zet denk ik niet dat je 20u op je hd krijgt. Kijk eens in de handleiding van final cut, er staat daar een mooi tabelletje

Bijdrager
    awi

voor een “prikkie” koop je er nog wat fire wire schijven bij

Bijdrager
    kevkoptel

Ik denk dat je waarschijnlijk net gaat toekomen alhoewel er waarschijnlijk ook wel wat gerendert zal moeten worden. Het zal zoiezo nipt worden.

Maarja als er plaats te weinig is idd gewoon schijfje bijkopen. Opslag kost echt niet veel meer.

Bijdrager
    mrmaarten

Je kunt beter van te voren bekijken wel materiaal je echt nodig hebt, want je moet toch weten welke stukken je wilt gebruiken wil je kunnen monteren. Maar goed er van uitgaande dat je de hele 20 uur nodig hebt: in final cut kun je op lage resolutie inladen en dan als je project af is alleen die stukken terug inladen die gebruikt zijn.
    Je moet dan wel je tapes een naam geven en die invoeren bij het (batch) capturen, zodat FCP later weet van welke tape hij iets af moet halen (en jij weet welke tape dat is).

Het werkt ook lekkerder om met lage res materiaal te monteren want dan kan FCP sneller renderen etc. Want HDV is erg processor intensief: het is een streaming codec waardoor tussenliggende frames gerendered moeten worden door FCP. Dus ook bij gewoon knippen moet FCP rekenen.

Qua grootte moet je geloof ik net uit (je het ergens een widget voor het uitrekenen hoeveel ruimte video inneemt) maar je moet altijd meer hebben voor renders etc.

Ik zou wel van te voren even proberen hoe alles werkt met een (korte) proefmontage zodat je later als je grote project af is niet voor verrassingen komt te staan.

Hier staat het proces beschreven voor FCP 4 (ik weet niet of dat veranderd is):
    http://www.kenstone.net/fcp_homepage/FCP_4_trim_dang_it.html

Hier nog een artikel over monteren met HDV:
    http://www.kenstone.net/fcp_homepage/beyond_dv_nattress.html

en

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/hdvxdv_wright.html

en

http://digitalvideoediting.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=33410

Hier zijn een hoop algemene artikelen:
    http://www.kenstone.net/fcp_homepage/fcp_homepage_index.html

Bijdrager
    nicolasvantomme

HDV is in capaciteit identiek aan DV of DVCAM, 1 uur HDV is ong 13GB. Wat voor 20 uur materiaal dus ong 260 gb vrije ruimte vereist. Eén nadeel van HDV is dat het meer kracht van je computer vraagt bij berekening van kleurcorrecties, transities of effx… door de 3 maal hogere resolutie (1440×1080)
    Maar als je de laatste Mac Pro hebt zal je daar niks van merken…

Bijdrager
    anoniem

Belangrijke vraag: hoe lang moet je film worden? Behalve het feit dat 20 uur film veel schijfruimte inneemt, wordt je volgens mij helemaal gek als je dat materiaal tijdens de montage moet doorlopen op zoek naar shots. Ik zou van tevoren eens alle fragmenten bekijken en dan pas inladen wat je zeker gaat gebruiken. Dat scheelt je in de montage handenvol tijd.

Bijdrager
    postman

tip:

schrijf eerst op welke shots je wilt hebben, in welke volgorde e.d. Is even werk maar scheelt uiteindelijk tijd.
    capture vervolgens met in en out points alleen het materiaal in wat je nodig denk te hebben. Hou in je achterhoofd dat je altijd later nog meer kunt capturen.
    Op lage kwaliteit capturen raad ik je niet aan, ivm minimale controle over kleur, focus en belichting. Het is m.i alleen een optie als je echt weinig schijfruimte hebt. (op laptops bijvoorbeeld)

Bijdrager
    hobbes2210

Heel leuk om alle reacties te lezen:-)

Een advies: Know your material!!!!!
    20 uur is erg veel. Klinkt als dat er zonder script gewerkt is, of een documentaire gemaakt gaat worden van heeeel veeeel materiaal.

Maar niet getreurd, het is mogelijk.

Ik zou de tips van de posters hierboven volgen.
    eerst je materiaal scannen (loggen).
    Foute scenes gelijk verwijderen (of niet eens loggen)
    En dan met een zo lean mogelijke hoeveelheid source materiaal beginnen.
    400 gB lijkt veel, maar zal bij zo’n project waarschijnlijk net genoeg zijn.

Deel je project op in hoofdstukken en werk aan de hoofdstukken separaat. Ik neem aan dat het een documentaire van een uur moet worden…. Een project van een uur wordt al heel snel erg onoverzichtelijk.

Veel succes en ik wens je erg veel (edit-) tijd toe

Bijdrager
    MacBlade

En het is te hopen dat zo goed als alles in één keer is gefilmd want als het allemaal losse shots zijn (camera uit en aan) worden daarvan bij het capturen allemaal losse clipjes van gemaakt, een soort start/stop zoals bij DV, alleen deze kun je niet uitzetten.
    Dit kan je wel omzeilen maar dan moet je capturen met een caputure-card (kona, blackmagic) als ik het goed heb begrepen.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer
    ”benj1989″

Ik veronderstel dat je final cut hebt:

HDV neemt extreem veel plaats in,

Dat is niet zo het ± 13Gb per uur. Zelfde data rate als DV/DVCAM wel extreem processor intensief

Bijdrager
    Nanno

thanx allemaal.

Het wordt een docu van ongeveer 40 minuten. We hebben een paar dagen proef gedraaid, dus die beelden hoef ik idd niet in te laden (wel verleidelijk). De kleurcorrecties laat ik door een derde partij uitvoeren, dus daar heb ik niet zoveel renderlast van.

Wat betreft de grootte van de bestanden: ik ben er nog niet over uit. 13 gig per uur klopt. Maar hangt het niet ook af van de codec? Ik zag laatst de Apple intermediate codec. Die nam meer mb per seconde in dan 3,3..wie weet hier meer van?

Bijdrager
    inberlin

ik zou dan toch voor de h264 codec gaan. Dan heb je de beste kwaliteit/kwantiteit verhouding.
    Kun je direct vanuit FCP uitdraaien

Bijdrager
    Outragemac
    ”inberlin”

ik zou dan toch voor de h264 codec gaan. Dan heb je de beste kwaliteit/kwantiteit verhouding.
    Kun je direct vanuit FCP uitdraaien

Achteraf kun je het in bijna ieder formaat uitspugen. Maar daarmee is het “probleem” van 20 uur HDV ergens kwijt moeten niet opgelost.

Bijdrager
    Annunaki

Hallo,

Ik had laatste een 6 tal tapes ( 60 a 90 minuten ) van op een trouwpartij in HDV 1080i50. Ik vermoed dat het zowat rond de 6 a 7 uur video materiaal was. Toen het project af was deed ik een backup en ik had zo’n 150 – 200 Gb aan data.

Er is trouwens een widget van Digital Heaven waarmee je de nodige schijfruimte kan berekenen aan de hand van de Codec. 40 uur HDV 1080i50 materiaal komt volgens die widget neer op 445 Gb. Dat is dus enkel om het materiaal te importeren he.

Hier heb je nog een link naar de <a href=”http://www.digital-heaven.co.uk/videospace/index.php”>Video Space Widget</a>

Groeten,

Stefaan

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.