22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Barry Brons

Tips over beeldbewerking

Tip; Nooit meer zelf Photoshop Paden Maken/Vrijstaand maken!

Paden maken kan tegenwoordig in een online applicatie; http://www.misterclipping.com. In een soort Hema-achtige webiste kan je beelden uploaden, controleren en downloaden. De beelden worden in rap tempo (binnen 48 uur ongeacht aantal beelden) handmatig dmv de clipping path methode vrijstaand gemaakt. Via email wordt je op de hoogte gehouden van de status van jouw “job”(heel handig!).

Bijdrager
    Tomac5

Kost dat? Is het zoiets al http://www.vrijstaandmaken.nl ? Daar wordt je beeld in Nepal vrijstaand gemaakt. Of dat door arme kindertjes wordt gedaan of door die gasten die het zijn begonnen weet ik niet. Ik doe het wel lekker zelf of laat het de lythograaf doen.

Bijdrager
    Barry Brons

Vrijstaand maken.nl heeft niet zulke goede online upload mogelijkheden (email of 1 voor 1), je kan je beelden niet online controleren, en je wordt niet automatisch op de hoogte gehouden van de status van je “job”… allemeaal net even iets minder dus.

Clippen bij Misterclipping kan vanaf 3,95 per beeld. Ze werken met 4 categorieen. Als het echt heeeeel ingewikkeld is (een fiets of een denneboom) dan hanteren ze de 4e categorie van 20,-. Categorie 1=3,95, 2=6,- en 3=7,50. Het gemiddelde is ongeveer 6,- euro per beeld.

Die Lithograaf laat het -als ie slim is- door http://www.misterclipping.nl doen want daar kost het hem minder(moeite=geld).

Bijdrager
    Djmichel

Tja… het is maar wat je handig noemt. Iemand die een beetje handig is in Photoshop heeft in dezelfde tijd dat jij ge-upload hebt en je gegevens hebt ingevuld al een beetje beeld al vrijstaand gemaakt. En anders is er altijd wel iemand in de omgeving die het je in een hand omdraai kan leren. Spaar je toch mooi 6 euro per keer mee uit.;)

Bijdrager
    Barry Brons

Het wordt idd pas echt handig als je af en toe een (product) folder, catalogus, webshop oid maakt. In dat geval scheelt het je weken geestdodend werk. 1 beeldje -tenzij het een tandem is- kan je idd het snelst zelf doen (als je echt niets beters te doen hebt!).

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou, ik doe het liever zelf. Ook al zijn ze nog zo goed, mensen hebben soms specifieke
    wensen/methoden om beelden nét dat ene beetje beter te maken met maskers e.d.

Bijvoorbeeld:
    Je hebt een foto van een takje koriander… lekker veel blaadjes, dus een monnikenwerk.
    Daar wil je een schaduwtje onder, of een ander plaatje achterzetten. Dit zijn dingen die
    die sites niet kunnen weten, want je kan ze niet briefen over wat jij precies wilt gaan doen.
    Zij maken het beeld vrijstaand, en knallen het weer terug via mail/ftp.
    Erg leuk… geen 1px doezel gebruikt, niet een verloop-masker gemaakt van 1px naar
    10px doezel, want dat was net wat je nodig had (we gebruiken die techniek hier vaak).
    Kortom…. 48uur kwijt, en je bent terug bij af.

Daarnaast worden dit soort dingen van wat ik gelezen heb hier en daar, gedaan door
    de “goedkope krachten”. Mensen die “te” lange uren maken en vaak in Azie wonen;)
    Ik gun ze werk, maar ik krijg altijd een vies smaakje bij dit soort werkzaamheden.

Ik kan er naast zitten hoor, maar voor mij gaat vaak het volgende op:
    WIl je het goed hebben, dan moet je het zelf doen.

Bijdrager
    Barry Brons

MisterClipping richt zich idd alleen op paden (clipping paths) maken. Niet op Masken, featheren, extracten etc. al kan je wel gewoon per foto aangeven wat je eraan gedaan wilt hebben, welk onderdeel van de foto je uitgeknipt wil hebben etc. etc. Featheren kan trouwens prima in combinatie met een pad… als je zelf het pad maar niet hoeft te maken!

Bijdrager
    MacBeer

Wie gebruikt er tegenwoordig nog ‘clipping paths’ terwijl je in Indesign PSD-bestanden (met masker en transparantie) kan binnenhalen…?

Bijdrager
    Barry Brons

Iedereen die Misterclipping kent en veel en vaak beelden vrijstaand moet maken. Vrijstaand maken op andere manieren kost per saldo nl meer tijd en moeite.

Bijdrager
    MacBeer

Als je iets kan uitbesteden dan bespaart je het altijd tijd… maar een clipping-path is een hard masker. Wil je een zachter masker dan kan deze dienst niets voor je doen.

Bijdrager
    was frans

maar een pad als basis om iets te maskeren is nog steeds een goeie optie!

Bijdrager
    DTP2

@was frans

idd. Ik werk in de grootformaat reclamebranche en daar maken we heel vaak clipping paths, omdat je daarvandaan voor heel veel andere opties kan kiezen. Je achtergrond weg is zo definitief. Je kan je paden ook mooi naar Illustrator exporteren.

Bijdrager
    QriZ24

@ Wasfrans en DTP2

Hier nog een die altijd eerst een pad trekt en daarna finetuned met (snel)maskers etc.

Deels een gewoonte misschien, maar ik vind het sneller gaan dan welk ander gereedschap ook.

Bijdrager
    Syndic

En hier hetzelfde hoor… de basis is en blijft een pad. Meeste controle én snelheid!

Bijdrager
    JobKuipers

@ Barry Brons:

Je bent zo fanatiek in het promoten van misterclipping dat ik haast begin te geloven dat je aandelen hebt in dat project…

Bijdrager
    was frans

lijkt me duidelijk, al vanaf de eerste post trouwens

Bijdrager
    Djmichel

Ik sluit me bij Jobkuipers aan;)

Voor de rest ben ik van mening, als je wilt dat iets goed gebeurt…zul je het zelf moeten doen :P

Bijdrager
    MacBeer

Nou, ik moet zeggen dat de lithografen die werden ingeschakeld door bureau’s waar ik heb gewerkt heb erg goed waren in dit soort karweitjes. Beter dan wij…

Bijdrager
    Freek.

En sneller. Je zal maar 300 vishengels, 500 vishaakjes en 50 leefnetten vrijstaand moeten maken…
    Om een lang verhaal kort te maken: er zijn legio mogelijkheden, vele toepassingen. Variabelen die bepalen hoe je het al dan niet zelf doet. Toch?! :)

Bijdrager
    marloez
    ”Djmichel”

Tja… het is maar wat je handig noemt. Iemand die een beetje handig is in Photoshop heeft in dezelfde tijd dat jij ge-upload hebt en je gegevens hebt ingevuld al een beetje beeld al vrijstaand gemaakt. Spaar je toch mooi 6 euro per keer mee uit.;)

niet waar natuurlijk… ik kost veel duurder in ontwerpkosten (;) ) dan die 6 eurootjes hoor! haha! Dus als uitbesteden goedkoper is dan zelf doen, en de klant heeft een beperkt budget…ja, dan is het best handig! Maar ja… ik doe alles liever zelf, veel te leuk;)

Bijdrager
    Djmichel
    ”marloez”

niet waar natuurlijk… ik kost veel duurder in ontwerpkosten (;) ) dan die 6 eurootjes hoor! haha! Dus als uitbesteden goedkoper is dan zelf doen, en de klant heeft een beperkt budget…ja, dan is het best handig! Maar ja… ik doe alles liever zelf, veel te leuk;)

Zo had ik het niet eens bekeken;)

Bijdrager
    McJohn

ik vraag me af hoeveel men zou vragen om Tina Turner met haar wilde haarbos met in de achtergrond een kleurrijke struik te detoureren!:p Gek, ik wist zelfs niet dat zulke bedrijven bestonden,…stel je voor de god ganse dag detoureren,…moet erg saai worden na een poos,…

Heb ooit nog voor een tijdelijke opdracht de godganse dag Barbiepoppen en Playmobil-kranen uitgeknipt in Photoshop,… voor een Sinterklaasboekje van 150 pagina’s. Is fun voor een tijdje,…maar na een week was de lol er ook af hoor!

Ik gebruik ook meestal paden met een beetje doezelaar bij omzetten naar selectie!
    De magnetische lasso is ook handig als het ietsje vlugger moet gaan en het niet zo nauw steekt!
    Maar bij zoveel dingen hangt het af van geval tot geval wat je gebruikt!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.