26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    steene

tips om dit ontwerp strakker te maken?

hallo, ik moet een poster ontwerpen voor een jeugdbeweging, ik studeer grafische vormgeving.
    Ben met dit wat aan het prutsen. Het moet opvallen, het moet interessant zijn voor kleintjes van het eerste leerjaar tot het 6 middelbaar, en het moet min of meer modern ogen:D
    Maar ik heb het gevoel dat het nog niet af is. Wat denken jullie?

Bijdrager
    Kleintje

Ik studeer geen grafische vormgeving maar het eerste wat mij binnen schiet is South Parc.

Ten tweede vind ik de letters wat rommelig geplaats. Maar nogmaals. Ik ben geen expert. Meer een voorbijganger…..:D

Bijdrager
    QriZ24

De kleuren zijn echt enorm suf, probeer eens wat echte felle vrolijke kleuren erin de bonjouren daar wordt het een stuk frisser van

Bijdrager
    ROCKSTAR

zet in het vervolg zo’n ontwerpen gewoon in ‘het-grote-work-in-progress…”-topic, anders kan iedereen hier telkens een nieuwe openen..

on-topic: ik zou nu wat met de elementen beginnen spelen, dingen scalen (en overdrijf er echt in, kunnen vette dingen uitkomen), verplaatsen enz.. maar vooral da scalen dan:)

Bijdrager
    DEform

Ik ben geen graficus, het is zelfs een van m’n
    slechtste kanten.
    Maar als 21 jarige op zoek naar een feestje, zou
    ik niet naar die fuif komen!

Het lijkt echt op een south-park reunie :)

Zet er eens wat bier op, en wat vrolijke kleuren!

Bijdrager
    steene
    ”DEform”

Ik ben geen graficus, het is zelfs een van m’n
    slechtste kanten.
    Maar als 21 jarige op zoek naar een feestje, zou
    ik niet naar die fuif komen!

Het lijkt echt op een south-park reunie :)

Zet er eens wat bier op, en wat vrolijke kleuren!

Jongens toch doe dan ook eens de moeite om mijn post te LEZEN…
    DIT GAAT NU TOCH NIET OM EEN FUIF…
    De kleuren zijn behoorlijk fel maar het is een screenshot van mijn scherm.
    En de helderheid van mijn scherm staat minimaal… Wil je felle kleuren zien…
    dat kan.

JE ziet de afbeelding maar je leest niet waarover het gaat en toch ga je reageren…S T R A K

Bijdrager
    Xenophon

Hou je er als student grafische vormgeving er ook rekening mee dat de kleuren op je scherm niet hetzelfde zijn als in druk?

Met name oranje tinten/ felle kleuren zijn enorm lastig in druk. Ik zou nog eens goed kijken naar de leesbaarheid van het geheel en het algemeen beeld. Het is op het eerste gezicht een goede start, maar de verhoudingen kloppen niet lekker, en er is geen ‘eye-catcher’.

Hou je er ook rekening mee dat je het goede formaat pakt, en afloop meegeeft?

Bijdrager
    steene

Hier een screenshot met scherm helderheid op normaal…

DIT IS GEEN FUIF POSTER MAAR VOOR KINDEREN BEDOELD!!!
    Onder het motto werk voor je publiek…

PS. KRITIEK IS LEUK ALS IK ER WAT MEE BEN… ZET ER BIER OP DAT LIJKT GEWOON NERGENS OP…

Bijdrager
    scab

Mooie achtergrond en tekst is ok alleen de wolken en mannetjes zitten hiermee niet in één lijn. Dikkere lijnen (lijndikte KSA) zorgt al voor meer eenheid en aan je website te zien kan je beter tekenen dan dat je nu hebt gedaan. De naam Torhout mag tussen de ‘T’ en de ‘o’ ook nog wel iets worden afgespatieerd net als bij jaar tussen de ‘J’ en de ‘A’.

Bijdrager
    Freek.

Ik ben niet thuis in het Belgische onderwijs én ik ben geen vormgever. Toch is het voor het beoordelen en geven van tips belangrijk over welke leeftijdsgroep je het hebt. Mss kun je dat even aangeven.

Daarnaast kan ik alvast opmerken dat kleuren en densiteit wel degelijk in éen keer vanaf je beeldscherm (in combinatie met meten = weten) een referentie moeten geven van wat je aan het doen bent. De helderheid van de monitor aanpassen tbv een beter screenshot is niet de beste oplossing. In dit geval wil ik je toch alvast wijzen op het belang van wat basis kleurmanagement dingen. Je monitor calibreren en met profielen werken. Zolang je in Photoshop met beeld werkt kan dat het beste in RGB. Kies een goede kleurruimte (AdobeRGB of een ECI-RGB) en stel Photoshop goed in.

Succes! :D

PS: typen met CAPS staat gelijk aan schreeuwen. En dat komt niet vriendelijk over. Al ben je het met de manier van reageren niet eens, toch liever niet doen.

Bijdrager
    MacMartino

Ach, ik vind m eigenlijk wel geinig.
    Misschien de poppetjes iets groter en de lijntjes van hun iets dikker.
    De poster hoeft niet een actie o.i.d. te communiceren volgens mij,
    dus meer een algemeen beeld, oftwel leuk plaatje. En dat is best
    een leuk plaatje voor het doel denk ik. Maar goed zoveel mensen,
    zoveel meningen:
    Het beste is om onder de doelgroep een paar testjes te doen,
    op dit forum is iedereen ouder en iedereen weet het beter.

Zo ook: ga je het ontwerp drukken in full colour? Ik zou dan RGB lekker
    snel verlaten en in Photoshop en Illustrator in CMYK werken. Krijg je later
    geen grote verrassingen met de afdruk. (In profielen kan je altijd nog duiken
    al doen wij er hier de laatste 15 jaar nooit wat mee:)
    Wel ff de monitor goed afstellen, een goede standaard is de standaard oplossing in Apple om je monitor te calibreren (als je een LCD hebt).

Succes!

Bijdrager
    Freek.
    ”MacMartino”

Zo ook: ga je het ontwerp drukken in full colour? Ik zou dan RGB lekker
    snel verlaten en in Photoshop en Illustrator in CMYK werken. Krijg je later
    geen grote verrassingen met de afdruk. (In profielen kan je altijd nog duiken
    al doen wij er hier de laatste 15 jaar nooit wat mee:)
    Wel ff de monitor goed afstellen, een goede standaard is de standaard oplossing in Apple om je monitor te calibreren (als je een LCD hebt).

Hè nee toch… Omdat je de laatste 15 jaar geen fatsoenlijk kleurmanagement hebt gedaan moet een ander het ook maar niet doen. Tsjéés, de tijd is niet stil blijven staan zeg. Ik probeer nog wat tips mee geven hoe dat anno nu werkt maar het mag zomaar de container in.
    Ga je het laten plotten? Ach jammer, nu staat het net in CMYK voor rotatieoffset. Geeft niet hoor, de plotter pakt wel een ander profieltje. Ow? Ook nog fotoafrdukken? Ach ja, het vaklab maakt er wel AdobeRGB van.
    Hèhè, dat lucht op… Ik ben weer rustig hoor :lol:

Met goed kleurmanagement zal zelfs een beginner meer resultaat halen uit het beeld dan zonder. Met kleurmanagement zal ook juist het RGB beeld géén grote verrassingen opleveren in druk. Ieder z’n meug maar roepen dat je je beeld in Photoshop beter in CMYK kunt bewerken en profielen net zo goed niet kunt gebruiken is aperte nonsens. Wellicht werkt dat in een bepaalde workflow en mss is die gebaseert op jarenlange kennis en ervaring. Maar om iemand (zeker geen student grafische vormgeving) dat nou als standaard workflow te adviseren lijkt me kort door de bocht.

:roll:

Bijdrager
    MacBeer

De kleuren die gaan problemen opleveren. Ze zijn wat té fel. Ook met het drukken van de poster ga je waarschijnlijk problemen krijgen.

Overall maakt de poster een suffe indruk. Niet spannend. De compositie is ruk. Je begint bovenaan met lezen van het beeld. Wolkjes en sterretjes, tekstregel daaronder en helemaal onderaan twee mannetjes. Het beeld is totaal niet spannend en dat moet toch anders kunnen.

Wees niet te snel tevreden. Maak veel schetsen van de compositie. Niet op je scherm maar met een fineliner in schetsjes die niet groter als 10 centimeter zijn. Op die manier kan je heel rap een boel variaties maken.
    Ik zou als ik jou was helemaal opnieuw beginnen. Dat ster-effect is leuk maar ik krijg nu de indruk dat je dat hebt gedaan om de boel dynamischer te maken. Dat dynamische moet eigenlijk komen vanuit de compositie. Speel met de typografie, zet de koptekst eens heel groot in het vlak, ruimte genoeg!

Ik ben een groot fan van de posters van smpl8. Kijk eens hoe zij omgaat met compositie.

Bijdrager
    ptol

Ik zou in ieder geval die wolken en die poppetjes flink groter maken, dan krijgt het geheel al een stuk meer smoel.

Bijdrager
    klaus

Ik zou idd vooral aan de compositie werken zoals meerdere malen aangehaald hierboven.

Maare, je schermhelderheid aanpassen en dan een screenshot nemen? Wat maakt dat uit? Als ik een zwart doek over m’n scherm hang, dan heb ik toch ook geen volledig zwarte screenshot:-)

Exporteer dat gewoon naar een jpg/png/tiff.

Bijdrager
    QriZ24

Een ander probleem met het ontwerp is de Sunburst; een leuk effect, maar nu laat je dat de kar trekken en daar win je het helaas niet mee.

Ik zou ook de poppetjes een dikkere outline geven het is immers een affiche/poster.

Probeer inderdaad aan de compositie te werken en laat de sunburst meer naar de achtergrond.

De kleuren zijn nog steeds vrij suf, moet een beetje aan Windows 98 denken… trek het echt meer naar het felle toe, daar wordt het zoveel frisser van

Succes, hoop dat je wat hebt aan de opbouwende kritiek van iedereen.

Bijdrager
    steene

ik moet er ook bijvertellen dat er nog heel wat tekst bij moet komen te staan.
    Die opmerking van de lijndiktes vind ik volledig terecht en zal ik onmiddelijk aanpassen.
    en ook zal ik de compositie eens herbekijken maar dan moet ik eerst de tekst er volledig inplaatsen.
    Want dat speelt dan ook weer mee.
    Ik ben persoonlijk tevreden van de kleuren. En ik werk hier op een gecalibreerd scherm.
    Kleurprofielen van ECI. Dus dingen horen in orde te zijn.

En de helderheid aanpassen van je scherm maakt wel degelijk invloed als je een screenshot maakt.
    Akkoord gewoon exporteren naar jpg of zo maar dan zat ik met het feit dat er zoveel naast mijn pagina stond dat ook mee geexporteerd zou worden.

De voorbeelden die je aanhaalt zijn mooi maar zijn compleet iets anders dan wat ik nu aan het doen ben. En ik heb de kleuren eens geprobeerd bij de vriendelijke meneer die ze plot. En ze komen er uit zoals ik het verwachtte… ik heb daar geen klachten over, eigenlijk.

Alvast allemaal bedankt voor de tips. Ik laat hier nog wel eens zien wat het eindresultaat is geworden. Ps. ik leer elke dag bij:D

en sorry voor de caps van de vorige keer..; :innocent:

Bijdrager
    hansenonline

ik zou de sunburst lager zetten, door het gras zie ik nu twee horizonnen.

Bijdrager
    steene

die achtergrond staat achter de letters KSA en de kleuren zijn de kleuren van ksa (van de burst)
    Dus blijft die wel staan vrees ik. maar ik kan wel met een overgang werken maar gradients zullen dat niet oplossen denk ik.

Bijdrager
    McJohn

heb niet alles gelezen,..dus als je dingen leest van me die al gezegd zijn,..m’n excuus:

Ik zou de sunburst gewoon centreren en dan de tekst ook centreren! Dan staat alles mooi centraal en heb je nog ruimte onderaan! Alles hoort dan wat bij elkaar ook! Je kan natuurlijk ook de snuburst wat naar boven schuiven zodat je een soort van “zon-die-door-wolken-schijnt” effectje krijgt! De tekst mag je gerust wat opdikken met omtreklijnen! De bedoeling is dat de mensen/kinderen het meteen zien hé!

Btw,..nog een tip: probeer bij voorkeur geen standaard brushes te gebruiken die in illustrator zitten! Je gaat des te trotser zijn op je werkje als het eenmaal gedrukt is!

Bijdrager
    behappy

Okay klein tipje

Het affiche moet over het algemeen een stuk spannender worden, dit is al te bereiken door de poppetjes groter te maken, de horizon van blauw-oranje een stuk lager zetten dan creer je meer lucht.

De typografie kan ook echt anders, porbeer wat aandacht te trekken naar 1 onderdeel, doordat nu alles redelijk groot is weet je gewoon niet waar je als eerste naar moet kijken.

Voeg nog wat extra elementen toe wat kinderen van die leeftijd interessant vinden en dat een aantal keer herhalen in verschillende groottes.

Ook zou ik de sunburst in het oranje een stuk minder doen zodat ie in het blauw meer naar voren komt.
    Misschien moet er een extra dikke outline om de poppetjes heen, dat maakt ze al een stuk spannender.
    Ook de outline om de teksten kan anders, daar kan je ook mee stoeien.

zo… ik vind het altijd erg moeilijk om commentaar te geven, het liefste pak ik je illustrator document en ga hem zelf aanpassen, maar daar leer je weer niks van. Als je nog meer tips wil hebben hoor ik het wel.

suc6
    behappy

Bijdrager
    @iMen

hij ziet er echt heel leuk uit, maar ik denk dat ie er beter uitziet als je Torhout uit het oranje zet, of op het randje van het oranje:)

Bijdrager
    i3enhur

Waarom zou je geen ‘gemengde technieken’ gebruiken? Kijk bijvoorbeeld eens naar een hoogresolutiefoto van gras ( http://sxc.hu heeft vast wel wat ). Iets meer collage?

Bijdrager
    mcx

Ik denk dat kinderen niet weten wat KSA betekend

Bijdrager
    steene

Deze affiche is reeds gedrukt. Met hier en daar wat aanpassingen gemaakt op basis van jullie tips.
    De kinderen weten maar al te goed wat dat betekend… ZE zitten namelijk in die jeugdbeweging!!!

Bijdrager
    QriZ24

We willen het eindresultaat natuurljik wel zien!;)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.