22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    conzumer

Tips graag voor een 19″ TFT scherrempie

Is er een acceptabel* 19″ scherm te krijgen voor grafisch werk, prijs zo rond de 300 pleuros inc.?

*(Met acceptabel bedoel ik ± gelijk aan het scherm van m’n powerbook, qua helderheid/contrast/resolutie.)

Wat moet ik vooral niet aanschaffen?

Sleutelbeheerder
    Night

Wat je vooral niet moet aanschaffen is het woordenboek der Nederlandse taal:-P

Inactief
    Anoniem

Voor “pleuros” koop je sowieso geen scherm denk ik:?

Ontopic:
    Je zou eens naar Dell schermen kunnen kijken, heb net een 20″ breedbeeld en dat is echt een heerlijk scherm, en redelijk betaalbaar (€550,-).

Bijdrager
    Nikita

Ik heb een Acer AL1916W 19″ breedbeeldscherm, en kan zeggen dat ‘ie zeer bevalt.
    Helderheid van maximaal 300 cd/m2 en een resolutie van 1440 bij 900, dus gelijk aan een 17″ iMac of 15″ MBP als ik me niet vergis. Kostte bij Informatique 269 euro. Geen DVI weliswaar, maar het beeld is zeer goed (zou niet weten hoe DVI verschilt van het ‘oude’ VGA qua kwaliteit…).
    Als je een versie zoekt met DVI, ze schijnen te bestaan. Anders van een ander merk, maar dan ga je al heel snel richting de 300 euro of meer…

Inactief
    Anoniem

Ik merk wel degelijk verschil tussen DVI en VGA, zeker met het werken in bijvoorbeeld Illustrator of InDesign.
    Het beeld doet scherper en helderder aan, en het kijkt gewoon veel lekkerder, als je het kan betalen om een DVI versie te kopen (als je computer het ook aankan) zou ik dat zeker doen.

Bijdrager
    conzumer

hatsikiedee, hold your horses: DVI VGA?

=Digitaal/Analoog?

Bijdrager
    JobKuipers

Ik zou voor deze Eizo gaan. Voor die prijs (€525,- ex bij X-Alt) echt een top monitor.

Groet,
    Job

Bijdrager
    awi

volgens mij kost

”JobKuipers”

deze Eizo

rond de 4200 Euro ex BTW

Bijdrager
    boerke

Om gelijk ff in te haken….wat is de opinie/mening/ervaring met de samsung 19″ breedbeeld tv_annex monitor.
    Samsung SyncMaster 940 MW

Dit lijkt me op zichzelf een aantrekkelijk apparaat. en ik zoek nog zo-iets

dubbele-funktie (TV en monitor)
    dvi/vga in
    resolutie 1440 x 900
    prijs, vanaf zo’n 380 euro….. (weinig meer dan 19″ monitoren)

http://www.kieskeurig.nl/product/FDA2A05D4A322DE7C12570C20031D3B1.htm

Bijdrager
    JazzEye
    ”awi”

volgens mij kost

”JobKuipers”

deze Eizo

rond de 4200 Euro ex BTW

de link op de X-Alt site klopt niet; voor €525 heb je deze:
    http://www.eizo.be/lcddisplays.html?&user_products%5Buid%5D=118&cHash=b207cfc444

Bijdrager
    computer space

:cry: Zag er wel vet uit die Eizo voor 550 euro!

Bijdrager
    Nikita
    ”conzumer”

hatsikiedee, hold your horses: DVI VGA?

=Digitaal/Analoog?

DVI is inderdaad digitaal en VGA is de ‘oude’ standaard. Veel gewone pc’s gebruiken die aansluiting overigens ook nog. Een Mac mini heeft een DVI poort en de PowerBooks ook vanaf de 1 Ghz dacht ik. Hangt dus van je systeem af welke aansluiting je het beste kan gebruiken.

Bijdrager
    Sbojevets

Als het kan…..neem een DVI en voor € 399.- heb je een leuke Benq 20″ DVI:

http://www.euromaxi.nl/external.asp?nr=14940

En 19″ is nog goedkoper natuurlijk! Die Samsung 19″ breedbeeld lijkt me ook wel ok! En de prijs van een Acer 19″ breedbeeld is ook niet slecht. Maar Benq maakt ook wel mooie schermen.

Lastige keuze. Ik zou ook alle opties eens ergens gaan bekijken als het kan!

Succes!

Bijdrager
    Meccs

Als ik mij niet vergis is de maximale resolutie van 19″ schermen gelijk aan die van 17″ schermen. Dus heb je een relatief lage maximale resolutie op een groot scherm = mindere beeldkwaliteit?

Bijdrager
    Schimmeltje

Ik ben zelf verliefd geworden op deze. €300

Bijdrager
    computer space
    ”Meccs”

Als ik mij niet vergis is de maximale resolutie van 19″ schermen gelijk aan die van 17″ schermen. Dus heb je een relatief lage maximale resolutie op een groot scherm = mindere beeldkwaliteit?

Die pixels op de 17inch zijn heel mini. 1280×1024 op 19 inch vind ik best. Maar er is ook 19 inch met 1200×1600. Dus die keuze heb je ook. Voordeel van grotere pixels: meer helderheid en betere kijkhoek.

Bijdrager
    Nikita

Als je naar megapixels gaat kijken heeft een ‘standaard’ 19″ Breedbeeld met een resolutie van 1440 bij 900 minder pixels dan 1280 bij 1024. Maar toch vind ik breedbeeld prettiger werken. En inderdaad, een 17″ TFT scherm met 1280 is inderdaad nogal aan de kleine kant.

Bijdrager
    Festinger

@ martiniman:

Voordeel van grotere pixels: meer helderheid en betere kijkhoek.

Zo leer ik nog eens wat, want hier had ik niet aangedacht.

Ik had altijd gedacht, hoe kleiner de pixels, hoe beter. Alle tekst (bijvoorbeeld) wordt dan toch minder rafelig zou ik zeggen. Hoe meer pixels om een letter uit op te bouwen hoe mooier.
    Daarbij is er bij meer pixels ook de mogelijkheid om meer informatie op het scherm kwijt te kunnen. Bij gelijke beeld diagonaal wordt de tekst dan misschien wel kleiner, maar je hebt dan in ieder geval die keuze.
    Op de 1024×786 van mijn 12″ iBook is het wat schipperen met ruimte op het scherm.

Mijn ideale scherm voor erbij zou zijn: 19″, en iets van 3000 bij 4000 pixels (je moet ruim denken vind ik), en oh ja, voor zo’n 300 euro natuurlijk:P . Maar dat bestaat geloof ik nog niet.

Maar goed als meer kleinere pixels inderdaad nadelig zijn voor de lichtopbrengst, dan moet ik mijn ideale scherm opnieuw ontwerpen.

Interessante draad dit, al was de start een beetje raar. Mijn 17″ 1024×1280 is zo goed als defect (hapert & steeds meer zieke pixels:( ), en ben dus ook op zoek naar n nieuwe.

Bijdrager
    Sbojevets

Die Benq voor bij de Mac mini is erg mooi (zie laatste post van pagina 1) en goed van beeld!
    Ik zag hem op de Mac Expo en ik zou er bijna een Mac mini voor kopen! Al blijft een Cinema/mini combi altijd het mooiste natuurlijk.

Bijdrager
    conzumer

Bedankt voor de info tot zover.

Ik kwam er op omdat ik dacht ‘even’ een schermpje te kopen, maar er bleek zoveel aanbod (€250-€339) te zijn met zoveel kleine details:

Brightness: varierend tussen 250 en 300
    Contrast: 500:1 t/m 700:1
    Response tijd: tussen de 8 en 12
    Resolutie: alle modellen die ik gezien heb zijn 1280×1024
    DVI/VGA…

• Wat zijn nu dingen die er echt toe doen? Hoe ‘meer’ van alle specs hoe beter?

• Hoe zit het eigenlijk met de Hertzen? Ik heb nog een 20″ Apple Multiple Scan beeldbuisgeval, een enorme kachel (als je het koud hebt, zet je dat ding even aan), maar met dat ding was ook: hoe meer Hertzen hoe minder trillingen, en dus lekker rustig voor je ogen.
    Werkt dat met TFT niet net zo? Ik zie n.l. bij de goedkopere modellen minder hertzen dan bij de duurdere.
    • DreamLab: ik ga nu even die Benq checken.

Bijdrager
    Nikita
    ”conzumer”

Bedankt voor de info tot zover.

Ik kwam er op omdat ik dacht ‘even’ een schermpje te kopen, maar er bleek zoveel aanbod (€250-€339) te zijn met zoveel kleine details:

Brightness: varierend tussen 250 en 300 [ 250 is eigenlijk genoeg. Ik heb zelf eentje die maximaal 300 aankan en dat doet ’s avonds pijn aan m’n ogen zo fel is het ]

Contrast: 500:1 t/m 700:1 [ Contrast schijnt aan te geven hoeveel tinten er per kleur worden weergegeven dus daar is wel hoe hoger het getal hoe beter lijkt mij? ]

Response tijd: tussen de 8 en 12 [ Alleen als je een die-hard gamer bent schijn je wat te hebben aan een response tijd van minder dan 12 ms… De mijne heeft volgens mij 8 en dat bevalt goed. Maar ik had hiervoor een monitor die had 16 en ik merk eigelijk geen verschil:? ]

Resolutie: alle modellen die ik gezien heb zijn 1280×1024 [ Persoonlijk vind ik breedbeeld prettiger werken, maar ieder z’n zin natuurlijk:) ]

DVI/VGA… [ Als het in je budget ligt, DVI ]

• Wat zijn nu dingen die er echt toe doen? Hoe ‘meer’ van alle specs hoe beter? [ Zie boven:wink: ]

• Hoe zit het eigenlijk met de Hertzen? Ik heb nog een 20″ Apple Multiple Scan beeldbuisgeval, een enorme kachel (als je het koud hebt, zet je dat ding even aan), maar met dat ding was ook: hoe meer Hertzen hoe minder trillingen, en dus lekker rustig voor je ogen.
    Werkt dat met TFT niet net zo? Ik zie n.l. bij de goedkopere modellen minder hertzen dan bij de duurdere.
    [ Met een TFT is 60 Hz al rustig, sommige bij 75 Hz maar in elk geval niet zo hoog als bij CRT’s ]

Bijdrager
    conzumer

Even om af te sluiten:

http://www.mediamarkt.nl/1/producten_trends/zowerkthet/pdf/zwh_tft.pdf

alles over TFT schermen…:)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.