10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    RMSwebster

Tips Gezocht voor ultieme Snelheid van de Mac

Hallo allen,

Na veel gebruikt van google, kom ik er nog steeds niet achter.

Ik heb een iMac 27″ 3,4 Ghz i7 met 16 GB werkgeheugen 2 TB harde schijf en binnenkort wordt er in het dvd drive slot
    een OZC vertex III SSD Drive gezet.

Op het internet zijn er veel dingen te vinden over het gebruik van tweaks, om bepaalde dingen in RAMdisks te laden.
    Tweaks om de SSD schijf beter te laten werken enz.

Maar ik vind het meeste onduidelijk en er zijn veel topics die elkaar ook weer tegenspreken.

Ik zou heel blij zijn met jullie reacties en tips!

Bijdrager
    McLoe

Ligt er een beetje aan voor welke programma’s je snelheidswinst zoekt. Voor fotografen: kijk eens op http://macperformanceguide.com. Een Ram-disk is niet (meer) van deze tijd; OS-X beheert je caches en geheugen veel efficiënter.

Bijdrager
    Hansi2124

Hoe snel wil je dat je Mac gaat? Ik heb nog nooit gehoord dat Maccers hun computer aanpassen om deze nog sneller te laten gaan. In ieder geval niet met nieuwe machines……

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wilde ik ook net zeggen.
    Hoe snel wil je dat hij gaat? Ik heb ook een iMac, maar dan van 2010 @2,8GHz / 8GB (geen SSD) en dat is ook al geen trage.
    En eigenlijk geef je zelf het antwoordt al:

er zijn veel topics die elkaar ook weer tegenspreken

Kortom: triviaal…

Bijdrager
    RMSwebster

McLoe
    Ligt er een beetje aan voor welke programma’s je snelheidswinst zoekt. Voor fotografen: kijk eens op http://macperformanceguide.com. Een Ram-disk is niet (meer) van deze tijd; OS-X beheert je caches en geheugen veel efficiënter.

Oke ik geloof dat mac osx een goed geheugen management heeft, maar als ik hier kijk dan heb ik nog zo een 12 GB ram over en safari maakt dan caches aan op de HDD (net zoals waarschijnlijk veel andere programma’s) ook mac osx laad volgens mij dingen van de HDD.
    Ik wil dat dus eigenlijk een beetje voorkomen (ook met in het achterhoofd de SSD die gelimiteerde schrijfcyclussen heeft)

@hansi2124:

Nou eigenlijk is het een verhaal van “omdat het kan” de iMac is natuurlijk al erg snel maar Apple is een grote hobby van mij, ik werk al heel lang met Mac’s en weet er (denk ik zelf) behoorlijk wat van af maar dit is weer een nieuw hoofdstuk waar ik nog niet in thuis ben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    McLoe op 18 juni 2011

Een Ram-disk is niet (meer) van deze tijd; OS-X beheert je caches en geheugen veel efficiënter.

Daar maak je ook geen RAM disk voor.
    Een RAM disk is een stukje geheugen dat zich gedraagt als een ge-mount schijfvolume. De performance is vergelijkbaar met dat van een SSD, met dit verschil dat na een herstart de RAM disk weg is en dus veelal tijdelijk bedoelt is. Dat heeft dus niets met geheugenbeheer te maken.

Bijdrager
    McLoe

Voordat die SSD de geest geeft, heb je je iMac allang vervangen. Maar goed, met Espérance DV (freeware) kan je experimenteren met een ramdisk.

Bijdrager
    Maverick9898
    RMSwebster op 18 juni 2011

Oke ik geloof dat mac osx een goed geheugen management heeft, maar als ik hier kijk dan heb ik nog zo een 12 GB ram over en safari maakt dan caches aan op de HDD (net zoals waarschijnlijk veel andere programma\’s) ook mac osx laad volgens mij dingen van de HDD.

.

Misschien had je dan niet zoveel RAM-geheugen moeten kopen;). Als je zo’n computer koopt en hij haalt niet het maximale eruit ligt het aan jouw gebruik, niet aan de computer;). Wil je meer uit halen, moet je er meer mee doen:P.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is niet zo moeilijk: Photoshop + een mega panorama foto doen het al goed.:wink:

Moderator
    unSOUND
    RMSwebster op 18 juni 2011

Oke ik geloof dat mac osx een goed geheugen management heeft, maar als ik hier kijk dan heb ik nog zo een 12 GB ram over en safari maakt dan caches aan op de HDD (net zoals waarschijnlijk veel andere programma\’s) ook mac osx laad volgens mij dingen van de HDD.
    Ik wil dat dus eigenlijk een beetje voorkomen.

Als OS X iets doet, heeft OS X daar een goede reden voor. Er worden alleen maar zaken naar de HD geschreven die bij een reboot bewaard moeten blijven. Dat dus gaan veranderen, of gaan uitbesteden aan Ram disks, werk je jezelf op de lange termijn alleen maar tegen.

Snelheid is subjectief.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.