19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    jeeovee

Tips fotografie mbt autoraces

Binnenkort ga ik met een aantal anderen een beetje crossen op een circuit en wil ik graag een aantal mooie plaatjes proberen te schieten.
    Echter heb ik nog niet echt ervaring met het fotograferen van “snelle onderwerpen”. Dus ben ik op zoek naar een aantal handige tips. (Uiteraard zijn ook inkoppertjes als: “veel oefenen langs de snelweg” welkom)

Ben in bezit van NikonD70s, 18-70 ED DX en nikkor 70-300 ED.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    MicMac

D.m.v. panning techniek krijg je een mooi snelheids effect(wazige achtergrond). Panning =meetrekken..dit vereist wel enige oefening.

Bijdrager
    jeeovee

hmm, dan is een statiefje dus ook wel aan te raden?

Bijdrager
    HSL

een 1poots statief is wellicht handig.

Bijdrager
    marloez

even verplaatst naar beeldbewerking:)
    beter op zn plaats daar…

Moderator
    unSOUND

Het meebewegen is inderdaad van groot belang, en het is belangrijk dat je tijdens, en na het indrukken van de ontspanknop nog mee blijft draaien.

Een volle lensopening ( dus een laag F-getal ) zorgt er voor dat je een snellere sluitertijd kan halen, maar verkleint ook je scherptediepte. Bij een te laag F-getal kan het dus gebeuren dat je niet de hele auto van voor tot achter scherp hebt… probeer dus een balans te vinden tussen je diafragma en sluitertijd.

Een snelle sluitertijd zorgt er voor dat de auto scherper en minder bewogen in beeld staat. Maar hoe sneller je sluitertijd, hoe stiller ook de velgen van de auto staan, en dat kan een deel van de spanning en sensatie weer uit een foto halen…

De autofocus kan niet altijd de auto bijhouden, zeker niet als hij redelijk recht op je af komt. Stel in zulke gevallen bijvoorbeeld vast scherp op het stuk afvalt waar je hem wilt gaan schieten.

Probeer een plekje te bemachtigen vlak voor een scherpe bocht. De auto’s moeten daar immers altijd afremmen, en dat is veel makkelijker foto’s maken dan halverwege een recht stuk waar ze op topsnelheid gaan.

Bijdrager
    Deskman

Lijkt me typisch iets voor Anna of Stefan…

:P

Anna alhier
    Stefan alhier

Verder is het een kwestie van veel ervaring bij welke combinatie van snelheid en brandpuntsafstand je het gewenste effect krijgt. Ik moet je zeggen dat 95% van de autofoto’s die je langs ziet komen nogal ‘statisch’ zijn, ondanks het meetrekeffect.

Binnenbochten zijn mooi met een groothoek te schieten.

Bijdrager
    Freek.

Ah, je bent me voor. Wou ‘m net op ’t vriendje van An wijzen 8)

Bijdrager
    Paul en Tess
    ”unSOUND”

De autofocus kan niet altijd de auto bijhouden, zeker niet als hij redelijk recht op je af komt. Stel in zulke gevallen bijvoorbeeld vast scherp op het stuk afvalt waar je hem wilt gaan schieten.

Hij heeft een D70. Daarmee kan je varianten in autofocus instellen. De dynamische is voor snel bewegende onderwerpen goed te gebruiken.

Moderator
    unSOUND
    ”Paul

Hij heeft een D70. Daarmee kan je varianten in autofocus instellen. De dynamische is voor snel bewegende onderwerpen goed te gebruiken.

Ik heb dezelfde D70, en mijn ervaring is dat ook die niet snel genoeg is bij autoraces… hoewel het ook voor een deel afhangt van hoe snel je lens scherp stelt.

Bijdrager
    jeeovee

Wauw, wat een snelle reacties waarvoor dank. Ik vrees dat het toch wat lastiger wordt dan ik dacht maar ach, oefening baart kunst;-) Die Stefan heeft inderdaad mooi foto’s!

Bijdrager
    vogel

Misschien een domme vraag, maar hoe kijk je precies als je de camera meebeweegt? Het scherm is niet altijd lekker zichtbaar, zeker niet als je vol in de zon zit en de normale zoeker lijkt me erg klein om al die snelle auto’s door te volgen.

Moderator
    unSOUND

Ikzelf kijk altijd door de zoeker… gaat mij prima af…

Bijdrager
    MicMac
    ”vogel”

Misschien een domme vraag, maar hoe kijk je precies als je de camera meebeweegt? Het scherm is niet altijd lekker zichtbaar, zeker niet als je vol in de zon zit en de normale zoeker lijkt me erg klein om al die snelle auto’s door te volgen.

Door de zoeker zoals unSOUND al zei, en een paar keer “droog” oefenen scheelt vaak ook al. Dit is zoals al eerder vermeld is, echt iets wat je vaak moet oefenen.

Bijdrager
    B-Mac

Oefenen, oefenen, oefenen… én een snelle lens (USM bij Canon’s) helpt ook.

Zet je camera eens in de “sport”-stand en zet de autofocus van je lens aan. Moet helemaal goed komen!

Bijdrager
    Deskman

Ehm… Als je je camera al het werk laat doen dan moet je er wel zeker van zijn dat je er op kunt vertrouwen. Zet dus niet blind alles in de auto-stand (lol)

Mooie foto’s van Frits van Eldik om de kunst af te kijken (hij heeft er ook een leuk forum achter hangen…)

Bijdrager
    beammeup
    ”B-Mac”

Oefenen, oefenen, oefenen… én een snelle lens (USM bij Canon’s) helpt ook.

Zet je camera eens in de “sport”-stand en zet de autofocus van je lens aan. Moet helemaal goed komen!

Je camera in de ‘sport’ stand,… Hahahahahahaha!

:P

Bijdrager
    Freek.
    ”beammeup”

Je camera in de ‘sport’ stand,… Hahaha

En je trainingspak er bij aan natuurlijk :o

Bijdrager
    MicMac
    ”FreekMac”
    ”beammeup”

Je camera in de ‘sport’ stand,… Hahaha

En je trainingspak er bij aan natuurlijk :o

..op een camping? :P

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.