13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Tip: Zo open je externe brander met eject-knop toestenbord

Lang gezocht en eindelijk gevonden, een manier om je externe brander te linken aan de eject-knop op het toetsenbord:

How To: Eject External CD/DVD Drive with Eject Button

Het enige nadeel van deze methode is dat er een kleine vertraging zit in het openen van de disclade.

Je kunt de disclade van de externe brander ook openen met een zelfverzonnen toetsencombinatie (bijvoorbeeld Command + O. Dit kan met behulp van Ardiem. Die plugin zorgt er wel voor dat de disclade snel wordt geopend. Let er wel op dat je Ardiem activeert: Systeemvoorkeuren > Accounts > Inloggen. Doe je dit niet, dan moet je Ardiem handmatig opstarten telkens nadat je bent uitgelogd en ingelogd.
    Met dank aan unSOUND en Mackerjack voor de Ardiem-tips

Bijdrager
    sedikit

Mooie oplossing. Maar ik gebruik al jaren het programmaatje DiscEject als er af&toe een cd/dvd vast zit. Zet je DiscEject standaard in je dock, dan opent je externe brander zich ook, met één muisclick en zonder vertraging.
    DiscEject: http://www.macupdate.com/app/mac/33099/disceject

Bijdrager
    macfocus

Uh, probeer voor de gein eens:

Alt-Eject

Dit opent je secundaire optische drive.
    Werkt tenminste met Leopard op mijn oude G4 MDD met 2 drives.

Hoe minder tooltjes hoe beter ; )

Bijdrager
    shakey

@ macfocus:

Alt-Eject werkt niet op mijn iMac aluminium (Snow Leopard)

Moderator
    unSOUND

Alt eject werkt niet met externe drives, alleen met interne.

Bijdrager
    iep

En officieel is het option-eject ook nog (mocht iemand zich afvragen waarom je dat nergens in de shortcut lijstjes tegenkomt…).

Moderator
    unSOUND

Hangt van je ramplank af… Bij mij staat er op het ene toetsenbord “Alt”, en het symbool voor Alt, op de andere staat “Option” en “Alt”. Wat nog vreemder is, is dat men in de menubalken de Alt / Option toets aangeeft met het symbool, maar dat symbool vervolgens niet meer op het toetsenbord drukt.

Bijdrager
    macfocus

Dat van intern extern wist ik niet zeker, nu dus wel. :slaand:
    Op mijn Ramplank staat 2 x ALT + alt symbool.

Maar officieel is het idd de OPTION toets.

Bijdrager
    iep

unSOUND: hangt dus helemaal niet van je ramplank af, dat is gewoon hoe het in de documentatie staat. Daarom ook de betiteling “officieel”. Als je het wil opsnorren zul je ook alleen die optie tegenkomen. Dat de volksmond het alt noemt komt omdat ze dat rare teken wat er vaak opstaat niet uit kunnen spreken of herkennen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is dan ook geen “Alt-symbool” maar het symbool dat Apple gebruikt voor Option — wat je onder andere kunt zien als je in de Tekenweergave kijkt:

(Eigenlijk is het een symbool voor een schakelaar, wat de verklaring is voor het gebruik op de Option-toets: je schakelt ermee tussen twee mogelijkheden voor een andere toets o.i.d.)

Moderator
    unSOUND
    iep op 09 september 2011

Dat de volksmond het alt noemt komt omdat ze dat rare teken wat er vaak opstaat niet uit kunnen spreken.

Zou kunnen. Bij mij komt het in ieder geval gewoon doordat het letterlijk zo op die toets staat…

Bijdrager
    iep

Ik heb hier beide: alt en daaronder het tekentje van option. Ik snap ook niet waarom Apple niet gewoon met iedere layout er option op zet, dat voorkomt enorm veel verwarring met wat ze in de documentatie schrijven.

Bijdrager
    shakey

Ardiem werkt niet meer sinds ik ben overgestapt van Snow Leopard naar Mavericks. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een nieuwe oplossing. Die heb ik gevonden:

Tip: Zo open je externe brander met eject-knop toestenbord

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.