25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    shakey

Tip: Zo open je externe brander met eject-knop toestenbord

Wil je je externe brander linken aan de eject-knop op je toetsenbord? Op mijn iMac (Mavericks, 10.9), werkte dit prima:

In Apple’s Automator selecteer een Service document (tandwiel icoontje). Bij “Service receives selected” (deze vind je bovenin het scherm) kies “no input”. Sleep “Run Shell Script” (deze vind je in de verticale tabel) naar het hoofdvenster. Vervang het woord “cat” door “drutil eject -drive external”. Sla de workflow op met de naam “Eject External Disc” of een andere naam naar keuze.

Om de brander te kunnen sluiten via je toetsenbord, creëer een nieuwe workflow. Selecteer weer een “Service” document. Kies weer “no input” bij “Service receives selected”. Sleep weer “Run Sell Script” naar het hoofdvenster. Dit keer echter vervang je het woord “cat” door “drutil tray close”. Sla de workflow op met de naam “Close Tray” of een andere naam naar keuze.

Ga nu naar System Preferences en open het Keyboard preference pane. Ga naar: Toetscombinaties > Voorzieningen (Shortcuts > Services). Klik op de eerste voorziening (service) die hebt gecreëerd, “Eject External Disc”. Bij “kies toetsen” (“add shortcut”) druk op de eject-knop van je toetsenbord. Er verschijnt dan vanzelf een toetscombinatie. Voor de tweede service, “Close tray”) voer een zelfverzonnen toetscombinatie in, bijvoorbeeld Command + D.

Bijdrager
    shakey

Voor wie moeite heeft met Automator, nog makkelijker is het DiscEject te installeren en naar je Dock te slepen. Klik je op het DiscEject icoontje dan schiet meteen de lade van de brander open.

Bijdrager
    shakey

Voordat ik overstapte van Snow Leopard naar Mavericks gebruikte ik Ardiem.

Was hartstikke handig, omdat ik met dezelfde toetscombinatie (in mijn geval: Command + O) mijn brander kon openen en sluiten.

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom Ardiem niet meer werkt sinds ik ben overgestapt van Snow Leopard naar Mavericks. Ik las ergens dat Ardiem alleen werkt op PowerPC Macs, maar dat is niet waar. Ardiem heeft hiervoor altijd prima gedraaid op mijn Intel Mac.

Bijdrager
    Jupilerke13

Ik las ergens dat Ardiem alleen werkt op PowerPC Macs, maar dat is niet waar. Ardiem heeft hiervoor altijd prima gedraaid op mijn Intel Mac.

Dat zou kunnen komen doordat in Snow Leopard nog Rosetta was ingebouwd. Dat zorgt ervoor dat programma’s die geschreven zijn voor alleen de PowerPC architectuur, toch kunnen draaien op Intel processoren. Sinds Lion zit Rosetta niet meer ingebouwd. Daarom kun je vanaf Lion alleen nog maar programma’s gebruiken die of universeel geschreven zijn (PowerPC én Intel) of alleen voor Intel.

Bijdrager
    shakey

Jupilerke13,
    Dat verklaart een hoop. Dank je!

Bijdrager
    Willemien

Je kan ook een eject-knop in de menubalk stoppen: Eject toevoegen aan de Mac OS X menubalk

Bijdrager
    shakey

@willemien,
    Ook een goede tip. Dank je!

Las ook iets over Menu Butler. Daarmee zou je ongeveer hetzelfde kunnen. Heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Bijdrager
    Willemien

Ik probeer nu een voorziening te maken waarmee ik het laatje open en dicht kan doen maar het lukt niet om de ejecttoets toe te kennen. Hoe doe ik dat?

Bijdrager
    shakey

Willemien,
    Het laatje open en dicht doen van de externe brander kan toch via de door jou genoemde tip Eject toevoegen aan de Mac OS X menubalk?
    Of bedoel je dat je met de fysieke toets, die op het toetsenbord, de eject-toets, het laatje open en dicht wilt kunnen doen? Met de methode die ik hierboven beschreef (Automator en Keyboard preferences) kun je het laatje alleen open krijgen via de eject-toets op het toetsenbord. Om de la te kunnen sluiten moet je een toetsencombinatie instellen.

Bijdrager
    Willemien

Ik bedoel de fysieke toets, ik kan Command-I of F6 toekennen maar niet de eject-toets.
    Ik heb al een AppleScript dat het laatje open en dicht doet maar dat werkt (nog) niet in een voorziening.

Bijdrager
    shakey

Willemien, Je kunt de fysieke eject-toets toekennen via de door mij hierboven beschreven methode. Werkt prima.

Bijdrager
    Willemien

Ik kan de toets niet toekennen, dat wordt niet geaccepteerd. Als ik eject typ dan gebeurt er niks.

Een service is in het Nederlands een voorziening.

Bijdrager
    shakey

Willemien, Je moet niet ‘eject’ typen. Bij “kies toetsen” (“add shortcut”) moet je de fysieke eject-toets indrukken. Er verschijnt dan vanzelf een toetscombinatie die verwijst naar de eject-toets.

En als het goed is, heb je via AppleScript al een voorziening (service) gecreëerd? Ik weet niet welke naam je die hebt gegeven? Die zou voor je moeten klaar staan bij de voorzieningen (services) in de Keyboard Preferences.
    In die voorziening moet je “kies toetsen” selecteren en vervolgens dus de fysieke eject-toets indrukken.

Bijdrager
    Willemien

Ik bedoel dat ik fysiek de eject-toets indruk. Ik kan ook niet page-up toekennen of de functietoetsen waar plaatjes bij staan, de functietoetsen zelf met fn wel. Ik gebruik een Apple-toetsenbord wat in 2007 bij mijn iMac zat. Misschien mag het niet meer in Yosemite of heb ik iets gedaan waardoor het niet meer werkt.

Ik heb met automator een voorziening gemaakt met een stap “Voer AppleScript uit” maar ik doe iets in mijn AppleScript wat niet in een voorziening werkt. In de documentatie werd er al voor gewaarschuwd. Het leek me wel leuk maar ik kan geen truc vinden om het toch te laten werken. Ik doe de lade wel op een andere manier open.

Bijdrager
    shakey

Willemien,
    Je zou het kunnen proberen met Automator, zoals hierboven door mij beschreven. Bij mij werkte dit. Maar inderdaad, ik heb Mavericks. Hoop dat het ook werkt in Yosemite.

Bijdrager
    Willemien

Zoals jij het beschrijft werkt het wel maar ik wilde met één toets open en dicht doen.

Bijdrager
    shakey

Ah, nu begrijp ik je. Nee, dat is mij inderdaad ook niet gelukt. Het lijkt er op dat je dezelfde toets voor twee verschillende acties (laatje open, laatje dicht) kunt instellen.

Bijdrager
    shakey

Ah, nu begrijp ik je. Nee, dat is mij inderdaad ook niet gelukt. Het lijkt er op dat je dezelfde toets NIET voor twee verschillende acties (laatje open, laatje dicht) kunt instellen.

Bijdrager
    Willemien

Ik wilde één service maken die het laatje open doet als het dicht is en andersom. Dit lukt niet met een AppleScript-stap in Automator en dat was min of meer te verwachten. Ik probeerde de eject-toets aan één service toe te kennen maar dat werkt niet bij mij. De eject-toets zit ook niet op de toetsenbordweergave. Hij zit toch echt op mijn toetsenbord en ik zet mijn Mac er altijd mee uit of in slaapstand dus hij werkt wel.

Op mijn oude iMac met 10.6.8 is het precies hetzelfde.

Bijdrager
    iep

De F12 toets op niet-Apple toetsenborden wordt over het algemeen als eject toets gezien. En dat is soms erg vervelend maar daar hebben we dan weer wel een oplossing voor: NoEjectDelay. Met Karabiner (van dezelfde maker) kun je dan weer uitgebreide aanpassingen doen aan wat welke toets kan doen. Zo zou je bijv. het omgekeerde van NoEjectDelay kunnen doen: een toets toewijzen als dedicated eject knop.

Bijdrager
    shakey

@iep,
    Eigenlijk zijn Karabiner en NoEjectDelay toch overbodig? Je kunt precies hetzelfde bereiken via Apple’s Automator. Zie bovenaan.

Bijdrager
    wouter57

Pfff misschien toch handiger om dat knopke te gaan gebruiken op de externe brander die bij mij recht voor mijn neus staat.

Bijdrager
    shakey

@wouter57,
    Niet alle externe branders hebben zo’n knopje.

Bijdrager
    iep
    shakey op 03 december 2014

@iep,
    Eigenlijk zijn Karabiner en NoEjectDelay toch overbodig? Je kunt precies hetzelfde bereiken via Apple’s Automator. Zie bovenaan.

In dit geval wel maar deze apps kunnen meer dan Automator en AppleScript je kunnen bieden.

Bijdrager
    shakey

@ Willemien,

Dat is ook wat. Sinds ik jouw tip heb opgevolgd eject-knop toegevoegen aan menubalk kan ik niet langer mijn externe DVD/CD-drive openen via de eject-knop op mijn toetsenbord.

Ik had de eject-knop op mijn toetsenbord gelinkt aan de externe drive via bovenstaande methode.

Ik heb inmiddels het eject-symbooltje uit de menubalk verwijderd. Maar de eject-knop op mijn toetsenbord blijft dienst weigeren.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.