10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jos Smeets

Tip: update Windows 10 vanuit Parallels

Ik werk zeer tevreden met Parallels voor de Mac en Windows 7. Ik moet voor het onderwijs met WiSa werken en dat draait helaas niet op Mac platform. Uit nieuwsgierigheid wilde ik ook wel een “gratis update” naar Windows 10, zoals Microsoft suggereert. De update loopt dus altijd vast en lukt niet. na heel wat pogingen wilde ik het bijna opgeven totdat ik er achter kwam om via Slim.nl een gratis licentie nummer aan te vragen en dan nog eens proberen. Je kunt dan de update los apart als harddisk downloaden op je bureaublad. Als je hierna Parallels opstart, dan detecteert die meteen de update disk, die als een soort Image te voorschijn komt en krijg je de vraag om Windows 10 als aparte computer te installeren. Dat werkt dus perfect met dat grote voordeel, dat je nadien kan blijven kiezen of je nu met Windows 7 werkt of met Windows 10 of met Chrome (gratis). Helaas werkt Parallels alleen maar op een computer, dus heb ik nog een versie erbij mogen kopen. Educatief kost dat natuurlijk weer wat minder.

Bijdrager
    jackybe67

Jos,

blijk lekker op 7. Windows 10 voegt alleen maar onduidelijkheid toe.

Bijdrager
    poing

Ik draai Parallels 11.1.1 met windows 10 op mijn mac mini late 2014El Capitan en dat werkt perfect.

Bijdrager
    Jos Smeets

Als je meteen start met Windows 10 is er ook geen enkel probleem, dat gaat prima. Maar als je eerst 7 hebt en erna wilt updaten naar 10, dan pas komt het probleem. Dus heb ik inderdaad ook maar 10 meteen geïnstalleerd en ja dat werkt perfect.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik kan alleen maar zeggen uit ervaring: die Windows 10 is een echte draak. De updates duren veel te lang. Waar het bij MacOS in een mum van tijd in orde is, duurt het bij Windows 10 een uur of langer. Dat is absoluut onaanvaardbaar. En ik had nog één Parallels Windows 7 bestand en dat wordt helemaal niet meer upgedated. Ik heb eigenlijk alleen maar veel goesting om die rommel van mijn Mac te verwijderen. Spijtig dat ik al die Parallels updates en Windoze veel te duur betaald heb.(n):twisted:

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat die updates lang duren na een nieuwe installatie is logisch. Windows kent eigenlijk geen combo updates zoals we die in OS X kennen, en updatete alles op veel meer modulaire wijze dan OS X dat doet. Gevolg is dat je in plaats van één updatepakketje een paar honderd hebt, dus vaak ook dependencies hebben. Je installatiemedia update natuurlijk niet, dus die is een paar dagen na release van het OS al hopeloos veroudert. Dus ja, dan krijg je in een keer een hap updates binnen. Je had dat alles kunnen omzeilen door Windows tijdens de installatie een nieuwe ESD te laten downloaden.

Persoonlijk ben ik zelf erg blij met Windows 10 i.c.m. Parallels 11. Alles draait vlot en in tegenstelling tot VMWare Fusion nog geen crashes van de VM ervaren (Fusion zal ondertussen wel zijn geüpdatet).

Bijdrager
    Franky Mac

@Mac Hammer Fan

Het klopt inderdaad dat sommige systemen met Windows 7 (en Vista) niet meer willen updaten. Ik had er ook last van met mijn bootcamp installatie. Zelfs de computer een hele dag aan laten staan hielp niet. Uiteindelijk heb ik het hierdoor weer aan de praat gekregen.
    https://support.microsoft.com/en-us/kb/3200747

Ik heb dit ook moeten toepassen om het updaten bij de PC van mijn vader en die van een collega weer aan de gang te krijgen.

Microsoft heeft Windows Update Service gewijzigd en blijkbaar geen detectie voor computers die nog met een verouderde Update Service proberen te updaten. Foutje of bewust om mensen zover te krijgen dat ze updaten naar Windows 10? Voor mij één van de redenen om vooral dat laatste niet te doen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heel veel dank, Franky Mac. Dat bleek een gouden tip, die ik erg waardeer.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Waffle, die update waarover ik sprak was maar een kleintje (ik update immers wekelijks) en dat duurde al een uur.
    En vandaag drie crashes van Parallells gehad bij het updaten van windows 7.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Vandaag weer een update van Windoze 10 aan het doen, nog geen week later en na anderhalf uur nog steeds het scherm: “Windows vooorbereiden, schakel de computer niet uit”. Windows 7 lukt gelukkig nog beter maar daar had ik wel meerdere crashes.
    Ongelooflijk.:twisted: (n)(n)(n)
    EDIT 1
    Na twee uur start hij op en zegt dat er problemen gevonden zijn om de update uit te voeren.
    Ik probeer opnieuw en nu blijft hij hangen bij 55% bij het voorbereiden van de update.
    MacOS is zoveel beter!
    EDIT 2
    Na drie uur en nog twee crashes staat hij er eindelijk op.
    Ik ben helemaal niet tevreden van Parallels 11. De virtual machines starten trager op dan bij de vorige versie en het programma is de laatste tijd ook erg onstabiel. Om van de bedenkelijke traagheid van de video maar te zwijgen. Ik heb een nVidia Geforce 980 die in bootcamp beduidend sneller zou moeten zijn.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.