11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iMad

TIP: MacPro Herstel schijf via install DVD 10.5. geleverd bij aankoop

Deze week 2 MacPro’s geprobeerd de schijven te controleren en te repareren via Schijfhulpprogramma op de Mac.
    Beide hadden dezelfde error, na de update 10.6.6 en kon ik niet repareren.

Ik kon het alleen repareren vanaf de install DVD.
    Beide systemen hebben een Apple Led Cinema Display 27 inch.
    Aangesloten op een videokaart met Mini DisplayPort.
    Beide personen hadden geen Snow Leopard DVD, nergens te vinden.

Wel hadden ze de originele install DVD’s die erbij zitten als je een Mac systeem koopt.

Probleem op beide systemen met het opstarten van die DVD, beide systemen Kernel fout.
    Logisch want de drivers voor de video kaart staan niet op de 10.5. install DVD’s.

Beide kon ik gelukkig oplossen;
    1. Het ene systeem had de oude videokaart er ook nog in. De nieuwe eruit en opnieuw opstarten en klaar.
    2. De andere had net een Mac Book Air 11 inch gekocht, zit het besturing systeem op een usb stick bij, er in opstarten en klaar.

DUS BEWAAR DIE SNOW LEOPARD DVD GOED!!!!!!

Bijdrager
    Wiki Post

Moderator
    unSOUND

Is deze post niet gewoon een update van jouw eerdere topic hierover ?

Schijfbevoegdheden veranderd na update Mac OS

Bijdrager
    broodplank
    iMad op 20 januari 2011

Deze week 2 MacPro\’s geprobeerd de schijven te controleren en te repareren via Schijfhulpprogramma op de Mac.

Beide hadden dezelfde error, na de update 10.6.6 en kon ik niet repareren.

Ik kon het alleen repareren vanaf de install DVD.

Beide systemen hebben een Apple Led Cinema Display 27 inch.

Aangesloten op een videokaart met Mini DisplayPort.

Beide personen hadden geen Snow Leopard DVD, nergens te vinden.

Wel hadden ze de originele install DVD\’s die erbij zitten als je een Mac systeem koopt.

Probleem op beide systemen met het opstarten van die DVD, beide systemen Kernel fout.

Logisch want de drivers voor de video kaart staan niet op de 10.5. install DVD\’s.

Beide kon ik gelukkig oplossen;

1. Het ene systeem had de oude videokaart er ook nog in. De nieuwe eruit en opnieuw opstarten en klaar.

2. De andere had net een Mac Book Air 11 inch gekocht, zit het besturing systeem op een usb stick bij, er in opstarten en klaar.

DUS BEWAAR DIE SNOW LEOPARD DVD GOED!!!!!!

Ik snap alleen niet wat wij met de dikgedrukte info moeten?

Bijdrager
    iMad

Het is een Tip, waarvan ik denk wel handig is voor andere MacPro gebruikers.

Of het nu te maken heeft met mijn vorige topic, in zekere zin wel.

Het gaat me hier niet om de discussie betreffend Controle Schijfbevoegdheden en Controle schijf.
    Maar dat ik tot nu toe sinds de update 10.6.6 uit is meerdere mensen heb kunnen helpen, door simpel weg de Schijf te controleren en te laten repareren en ze behoed voor grotere problemen in de toekomst.

Bijdrager
    iep

Een tip die feitelijk neer komt op “bewaar de installatie discs” lijkt mij nou niet bepaald een tip maar gewoon een schot voor open doel (en niet alleen voor Mac gebruikers). Helaas zijn er nog altijd mensen die het voor elkaar weten te krijgen om die dingen zoek te maken (“ow niet belangrijk kan weg”). Heb je die lui daar ook op gewezen? Verder is je verhaal gewoon vrij standaard troubleshooting werk.

Bij het installeren van een update zoals 10.6.6 zal de updater al de bevoegdheden gaan controleren en indien nodig herstellen. Daarbij gaat het alleen om de bevoegdheden die bekend zijn (dus absoluut niet alle bevoegdheden van alle mappen en bestanden!). Het is dan ook nogal logisch dat het nadien nog eens controleren/herstellen van de bevoegdheden het probleem niet oplost.

Als het bij een update verkeerd gaat kun je beter eerst eens de combo update draaien en kijken wat dat geeft. De update die je via software update binnenhaalt is een op maat gemaakte versie. Tijdens het draaien van de software update wordt er gekeken naar wat nodig is voor je systeem. Het kan zijn dat het daar de mist in gaat, het kan zijn dat er tijdens het downloaden iets niet goed gaat en het kan zijn dat er tijdens de installatie wat de mist in gaat. Waar het precies mis gaat is vaak niet te achterhalen. De combo updater is gewoon de volledige update die je middels de sha hash kunt controleren of hij goed is gedownload, kan het alleen nog mis gaan bij de installatie wat je weer in de log kunt zien. Het gebruik van de combo updater lijkt mij een betere tip eerlijk gezegd.

Bijdrager
    iMad

Iep waarom je reageert met of een tip een tip is of een schot voor open doel snap ik niet.
    Lijkt mij ook niet belangrijk.

Dat je aangeeft dat het verhaal vrij standaard troubleshooting werk is ook overbodig.

Eigenlijk de enige belangrijke informatie die je geeft is het verhaal betreffend de Combo Update.
    Ik heb het nog niet op die manier geprobeerd en zal het eens proberen als iemand een probleem heeft.

Maar in deze gevallen ging het niet om de Schijfbevoegdheden, maar om de schijf en of volume die niet kon worden hersteld via het Schijfhulpprogramma op de Mac computer.
    Waar dan ook aangegeven wordt dit te doen vanaf de install DVD.

Ik denk dus dat de Combo Update het probleem niet kan verhelpen.

Moderator
    unSOUND

Het gaat er om dat jij iets als het bewaren van de installatie DVD’s “ineens” ziet als een ontdekking die een eigen topic verdiend, terwijl we in zo goed als ieder topic over problemen met OS X halen we aan dat herstellen vanaf de DVD soms beter werkt dan vanaf de interne HDD. Dat je die dus moet bewaren is behoorlijk voor de hand liggend…

Bijdrager
    iMad

Unsound als je het hele verhaal leest en ongetwijfeld heb je dat gedaan, dan gaat hier niet alleen om, dat ze de DVD moeten bewaren.
    Probeer duidelijk te maken dat mensen met een MacPro en videokaart met een Mini DisplayPort en een Apple Led Cinema Display 27 inch het boven genoemde probleem tegen kunnen komen.

Oke de laatste zin DUS BEWAAR DIE SNOW LEOPARD DVD GOED!!!!!! kan je als tip opvatten, maar dan ben je net als Iep aan het mierenn**ken en mensen aan het afzeiken.

Denk je nu echt dat het mensen het interesseert of jij het wel of niet goed vind, dat dit een apart topic moet zijn.

Moderator
    unSOUND

Dat het zo op mij over kwam heeft ook te maken met de naam van het topic, want die neigt ook naar die kant…

Maar wat jij beschrijft heeft niks te maken met de hardware of de drivers. Dat het niet werkt met de Leopard DVD komt gewoon omdat je geen Leopard meer draait maar Snow Leopard. Je moet binnen dezelfde versie van OS X zitten. Met een Panther DVD kun je ook geen Tiger installatie repareren bijvoorbeeld.

Bijdrager
    iep
    iMad op 21 januari 2011

Dat je aangeeft dat het verhaal vrij standaard troubleshooting werk is ook overbodig.

Dat idee kreeg ik dus ook bij je topic start: beetje overbodig topic dit met informatie die eigenlijk vrij vanzelfsprekend is. De rest is meer een verhaal die in het topic van wat je vandaag meegemaakt hebt thuis hoort, niet echt iets voor een apart topic. Als je het nou niet op had kunnen lossen dan had je voer voor een nieuw topic gehad. Echter, het topic is nu wel iets levendiger en zinvoller geworden dus het gaat al langzaam de goede richting op;)

Maar in deze gevallen ging het niet om de Schijfbevoegdheden, maar om de schijf en of volume die niet kon worden hersteld via het Schijfhulpprogramma op de Mac computer.

Ah, dat heeft inderdaad wel eens zin om dat te doen maar alleen als je problemen met de schijf denkt te hebben. Bij een kernel panic (dat zal je denk ik bedoelen) of een verkeerde update zal het probleem waarschijnlijk elders liggen (geheugen die niet jofel is of update die verkeerd is gegaan en die je dan even opnieuw moet doen met die combo updater).

Waar dan ook aangegeven wordt dit te doen vanaf de install DVD.

Dat kan maar je kunt ook proberen of je in single user mode kunt opstarten en daar met fsck nog wat kunt verrichten. Het installeren van iets als AppleJack vooraf schijnt ook aardig handig zijn omdat je dan in die single user mode nog allerlei tools hebt om de boel te maken. Probleem is alleen wel dat je in beide gevallen moet weten wat je doet (eigenlijk geldt dat ook wel voor het gehele verhaal). Zo niet dan is de install dvd inderdaad de meest handige.

Ik denk dus dat de Combo Update het probleem niet kan verhelpen.

Waarom niet?

iMad op 21 januari 2011

Probeer duidelijk te maken dat mensen met een MacPro en videokaart met een Mini DisplayPort en een Apple Led Cinema Display 27 inch het boven genoemde probleem tegen kunnen komen.

Dat is ook min of meer al breed bekend. De nieuwste hardware wordt alleen ondersteund door de huidige of de aangepaste huidige versie van OS X. Daardoor is het altijd aan te raden om de installatie dvd’s die bij je Mac zaten te gebruiken, dan weet je zeker dat je iets werkends hebt.

Wat heel die videokaart en scherm nou precies in het verhaal voor betekenis hebben is me nog onduidelijk. Hoe bedoel je dat nou precies? Ik heb het idee dat je aan de hand van die combinatie probeert duidelijk te maken om welke Mac Pro type het gaat. Zo ja dan kun je dat beter aan de hand van wat anders doen, bijv. uit welk jaar hij stamt. Er zijn inmiddels al aardig wat iteraties van de Mac Pro die over een videokaart met mini displayport beschikken, dan is een jaartal handiger.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.