30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

Tip: Google server i.p.v. provider-server

(Als deze tip al lang bekend is, gooi deze topic dan maar snel weer dicht):
    Ik zit bij Tele2 met mijn (vaste)internet-verbinding. Zowel gisterochtend als vandaag is op die lijn een storing. De server doet het niet, maar Google en Mail weer wèl. Kwam deze fantastische noodoplossing tegen.
    Bij server problemen:
    -Ga naar Systeemvoorkeuren/Netwerk/DNS-server
    -verander dat nummer in 8.8.8.8
    -de server werkt weer(sneller zelfs), maar dan via Google
    -na herstel bij de provider, de DNS-server weer terugzetten op het oude nummer

Bijdrager
    Domtoren

Waarom laat je ze niet gewoon beiden permanent staan? Die van je provider én als extra die van Google?

Bijdrager
    sedikit

Het nadeel van de Google-server laten staan schijnt toch te zijn, dat Google je hele surf-gedrag bijhoudt?

Bijdrager
    SunKeeper

Kan, maar dat beperkt zich echt niet alleen tot DNS-requests. Je Mac (i.i.g. de browser(s)) heeft daarvan ook een cache waar veel gebruikte adressen al in staan. Op dat moment wordt dat niet bij de DNS opgevraagd.

Google verzamelt o.a. zoektermen op IP-adres, en overige activiteiten op hun domein mits je met je Google-account bent ingelogd.

Geblokkeerd
    Bento
    sedikit op 05 februari 2014

Het nadeel van de Google-server laten staan schijnt toch te zijn, dat Google je hele surf-gedrag bijhoudt?

Heb je wat te verbergen dan?

Bijdrager
    sedikit

Ja Bento, er zijn veel dingen die een ander geen snars aangaan!

Bijdrager
    SunKeeper

*pakt uit de kast een nieuw pak aluhoedjes en zet op tafel gereed*

Jongens, even allemaal opzetten!

Bijdrager
    sedikit

Crypto SunKeeper, je “spreekt in tongen”…..

Bijdrager
    Domtoren

Dat doet Google, en dat doen heel veel anderen, je eigen provider waarschijnlijk/mogelijk ook. Als je je daar zorgen over maakt moet je andere maatregelen nemen, een anonymous proxy of een VPN service zoals hotspotshield. En installeer Ghostery, dat blokkeert heel veel trackers.

Bijdrager
    iDEOwen

De DNS instellingen wijzigen om weer een ‘werkende internetverbinding’ te krijgen heeft dus alleen zin als de storing in de DNS zit van je provider. Niet als er een lijnstoring is. Het is dus zeker een truucje wat kan werken, maar is geen magische oplossing voor de meeste internet verbindingsuitdagingen.

Bijdrager
    sedikit

@domtoren, die tips waren mij ook al bekend. Toch bedankt!
    @owentje, dat klopt. Ik schreef dan ook “De server doet het niet, maar Google en Mail weer wèl”

Lid
    lEl
    SunKeeper op 05 februari 2014

Je Mac (i.i.g. de browser(s)) heeft daarvan ook een cache waar veel gebruikte adressen al in staan.

Die cache is wel vrij beperkt en moet zich houden aan de TTL (time to live) die opgegeven is door de DNS beheerder van het domein dat je opvraagt. Vaak is deze maar enkele uren of minuten. Daarbij komt nog eens dat eens je je Mac herstart hebt, deze cache geflused is.

Verder sluit ik me wel aan bij sedikit, Google DNS servers gebruiken zou ik persoonlijk ook niet doen. Ze kunnen je profiel wel opeens heel makkelijk aanvullen met je bijkomende surfgedrag dat je hen zo meld. Dat providers dit bijhouden, is dan ook eerder uit legal-overwegingen. Ze minen die data niet om er profijt uit te halen door gepersonaliseerdere ads te tonen (wat Google’s core business wel is).

Bijdrager
    iDuck

Er zijn vele andere alternatieve DNServers. Bijvoorbeeld open DNS.

Google als DNS is dus de slechtste tip ever:P

Bijdrager
    Verdult
    lEl op 05 februari 2014
    SunKeeper op 05 februari 2014

Je Mac (i.i.g. de browser(s)) heeft daarvan ook een cache waar veel gebruikte adressen al in staan.

Die cache is wel vrij beperkt en moet zich houden aan de TTL (time to live) die opgegeven is door de DNS beheerder van het domein dat je opvraagt. Vaak is deze maar enkele uren of minuten. Daarbij komt nog eens dat eens je je Mac herstart hebt, deze cache geflused is.

Verder sluit ik me wel aan bij sedikit, Google DNS servers gebruiken zou ik persoonlijk ook niet doen. Ze kunnen je profiel wel opeens heel makkelijk aanvullen met je bijkomende surfgedrag dat je hen zo meld. Dat providers dit bijhouden, is dan ook eerder uit legal-overwegingen. Ze minen die data niet om er profijt uit te halen door gepersonaliseerdere ads te tonen (wat Google’s core business wel is).

Eens. Voor de “ik heb niks te verbergen” mensen onder ons. Nee, je hebt wel iets te verbergen.
    Google chrome stuurt bijvoorbeeld alle data via 8.8.8.8 of 4.4.4.4 (google’s servers) ongeacht of je een DNS request maakt (zelfs als je rechtstreeks een IP adres invoert stuurt google het toch nog even door naar zijn eigen server).
    Ik gebruik ook geen chrome of gmail en googles zoekmachine zo min mogelijk.

Bijdrager
    sedikit

@verdult,
    Ik had die argumenten op de Correspondent n.b. al een tijdje klaar staan voor dit soort discussies. Want ik word zo moe van dat ” Nou, ik heb niks te verbergen hoor!” Vergeten!

IK (besta niet zonder privacy)
    HEB (fouten gemaakt die anderen niet mogen weten)
    NIKS (is veilig in handen van de overheid)
    TE (vaak worden data voor andere doeleinden gebruikt)
    VERBERGEN (is de enige manier om daaraan te ontkomen)

Bijdrager
    belfortmac

@sedikit

Mensen die het hardst roepen dat ze niks te verbergen hebben, zijn meestal de gene wat dat juist wel hebben.;)

Bijdrager
    Verdult
    daalhofmac op 05 februari 2014

@sedikit

Mensen die het hardst roepen dat ze niks te verbergen hebben, zijn meestal de gene wat dat juist wel hebben.;)

Het hele punt is dat iedereen iets te verbergen heeft. En google is geen partij die ik vertrouw met mijn persoonlijke informatie.

Dus om even terug on topic te komen, ik raad iedereen af om googles DNS servers te gebruiken, het gebruik van deze servers is namelijk zeer slecht voor jouw privacy.

Bijdrager
    iDEOwen

Het gaat er bij mij ook niet om, om wat ik te verbergen heb. Informatie wat verzameld wordt kan gemanipuleerd worden en of anders geinterpreteerd worden bij verschillende instanties.

Bijdrager
    nicj56

Dit niet alleen de pagina’s die jij bezoekt.. Maar ik gebruik liever die van mijn provider… Ik weet niet wat google allemaal met die pagina aanvragen doet.

Bijdrager
    SunKeeper

Let er wel op dat zo’n beetje iedere provider tegenwoordig het netwerkverkeer sterk in de gaten houdt (en wel zeker per aansluiting waaraan dus indirect jouw gegevens zijn gekoppeld) om te controleren of er veel virussen, botnetverkeer of spamverkeer over de aansluiting loopt.
    Ze kunnen op basis daarvan ook besluiten je verbinding dicht te gooien als ze het idee hebben dat er veel abnormaal verkeer plaatsvindt.

Dat doet Google dan weer minder. Uiteindelijk maakt het vrij weinig uit welke leeuw je aanvalt, aanvallen (op de privacy) doen ze toch.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik ben het eens met anderen hier: zo weinig mogelijk van je privacy weggeven, en als LAATSTE aan Google.
    Dus dan bevreemd het me wel dat je de omleiding via de Google servers wel weer als tip geeft.
    Google zuigt grote tijd!

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,
    Je hebt helemaal gelijk. Ik kende deze noodoplossing nog niet. Vandaar de tip. In mijn topic stond niet voor niets “Kwam deze fantastische noodoplossing tegen.” en “na herstel bij de provider, de DNS-server weer terugzetten op het oude nummer“. Ik bedoelde dus dat je het Google server-nummer kunt gebruiken als je per se iets moet hebben op het internet, zonder nou meteen uitgebreid te gaan surfen. Overigens is het bekend dat de Google-server vaak sneller is dan je gebruikelijke server (in ieder geval wel bij mij)

Bijdrager
    Verdult
    sedikit op 06 februari 2014

Overigens is het bekend dat de Google-server vaak sneller is dan je gebruikelijke server (in ieder geval wel bij mij)

Als je DNS request je bottleneck qua snelheid is heb je een veel groter probleem.

Bijdrager
    sedikit

@verdult,
    In de loop der jaren heb ik de overtuiging gekregen dat het meeste van wat er over snelheid gemeld wordt, op zowel de computer als op het internet, met een grote hap zout genomen dient te worden. Meestal een subjectief oordeel. De wens de vader van de gedachte? Ook bij mij: ik heb het idee dat het met de Google server sneller gaat/ging (omdat het op het internet gemeld werd!). Ik vermoed dus dat ook ìk het me verbeeld. Ik heb geen snelheidsproblemen met mijn provider (Tele2). Maar Ik zou het eens kunnen controleren met een speedtest.

Bijdrager
    SunKeeper

Alleen zegt een speedtest nogal weinig over het feit van een snelle of langzame DNS-server.
    Speedtest meet alleen maar de maximale snelheid van dataoverdracht tussen een al verbonden server op een bepaalde andere locatie.
    DNS wordt daarin niet gebruikt, namelijk zowel de site van de speedtest, als de testserver zijn al gevonden.

Je kunt wel een pingtest uitvoeren om de kwaliteit van je verbinding ongeveer te zien. Wederom zie je daar geen resultaat wat direct met DNS te maken heeft.

Bijdrager
    sedikit

Weer wat geleerd!

Bijdrager
    Domtoren
    nicj56 op 05 februari 2014

Dit niet alleen de pagina’s die jij bezoekt.. Maar ik gebruik liever die van mijn provider… Ik weet niet wat google allemaal met die pagina aanvragen doet.

En van je eigen provider weet je dat wel?

Niet om Google te verdedigen… maar ga er maar van uit dat iedereen die informatie over jouw surfgedrag kan verzamelen dat ook doet. En echt voorkomen kun je het niet. Je kunt eventueel je eigen DNS server installeren.

Bijdrager
    Verdult
    Domtoren op 06 februari 2014
    nicj56 op 05 februari 2014

En van je eigen provider weet je dat wel?

Niet om Google te verdedigen… maar ga er maar van uit dat iedereen die informatie over jouw surfgedrag kan verzamelen dat ook doet. En echt voorkomen kun je het niet. Je kunt eventueel je eigen DNS server installeren.

Ook een eigen DNS server haalt zijn gegevens op bij een andere DNS server. hiermee verplaats je het probleem nieteens.

Bijdrager
    SunKeeper

Dus moet je het handmatig instellen, die eigen server.

Kwestie van alle IP’s testen en daar een lijstje van maken welke namen eraan vast zitten. Zijn maximaal 4.294.967.296 adressen, dus is best te doen.
    Ow ja, vergeet niet elke week bij te werken.

Bijdrager
    iep
    Bento op 05 februari 2014

Heb je wat te verbergen dan?

Misschien dat je je naast het Nederlands ook eens in wetgeving moet gaan verdiepen: de wet verplicht je dingen te verbergen, of jij dat nou wil of niet;)

Je DNS switchen van de provider naar die van Google is handig om iets te testen of om tijdelijk te gebruiken maar het is geen permanente oplossing. Geef de problematiek aan bij de provider. Doet die er te lang niets aan stop dan over naar eentje die wel z’n zaakjes voor elkaar heeft. Dan heb je ook op andere vlakken minder gezeik (in dit geval al helemaal want Tele2 staat nou niet bepaald bekend als goede provider).

iDuck op 05 februari 2014

Er zijn vele andere alternatieve DNServers. Bijvoorbeeld open DNS.

Google als DNS is dus de slechtste tip ever:P

Van alle gratis DNS diensten is dit toch wel de beste. OpenDNS is de slechtste die je kunt hebben: traag en ze vreten bizarre dingen uit met je DNS pakketjes. Je moet nog maar afvragen hoe veilig dat nog is…

Verdult op 06 februari 2014

Ook een eigen DNS server haalt zijn gegevens op bij een andere DNS server. hiermee verplaats je het probleem nieteens.

Een authorative DNS server haalt zijn gegevens toch echt bij zichzelf vandaan, uit zijn eigen config files. De caching/recursive DNS servers waar het hier om gaat doen dat ook maar alleen deels. De naam “caching” zegt het al, er wordt een cache van requests aangelegd waar vanuit veelal eerst geserveerd wordt alvorens bij andere DNS servers aan te kloppen. Het systeem is bedacht om DNS verkeer te reduceren en sneller te maken (je hoeft niet eerst allerlei DNS servers af, je kunt direct uit een cache worden bediend welke “om de hoek” zit).

Het probleem waar het hier om gaat zijn caching/recursive DNS servers waar als eerste aangeklopt wordt (door de resolver aka de client) en die niet zo responsief zijn. Die vervang je nu door anderen die wel heel erg responsief zijn. Het probleem verplaats je niet, die omzeil je met een zogenaamde workaround. Het probleem waar jij op doelt is een niet reponsieve authorative DNS server wat iets totaal anders is. Als het vervangen van de caching DNS server niks doet kan het zo’n niet responsieve authorative DNS server zijn maar het kan ook doodenvoudig je eigen verbinding zijn of een routeringsprobleem bij de provider, enz.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.