One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Tip: Draaihoek vinden in Illustrator

Tip: Draaihoek vinden in Illustrator

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 20 november 2017 #

Eén van de (vele) onhandigheden in Adobe Illustrator vind ik dat de hoek waaronder objecten gedraaid zijn, niet onthouden lijkt te worden: zet een vierkant neer, roteer het, en de rotatiehoek wordt gelijk daarna al weergegeven als 0°. (Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld InDesign.) Het wordt zo héél moeilijk om naderhand te achterhalen hoe schuin een object nu eigenlijk staat, bijvoorbeeld wanneer je er iets evenwijdig aan wilt plaatsen of het ding onder een bepaalde hoek wilt zetten.

Het blijkt dat dat tóch mogelijk is, maar alleen op een manier die je eigenlijk alleen maar toevallig kunt ontdekken, als je het mij vraagt. Met dank aan ene 123WorkingGuy op de forums van Adobe:

Profielfoto van feek

feek op 20 november 2017 #

Staat toch ook onder Window > Properties

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 20 november 2017 #

Kijk hoe dat werkt in echte software.

https://www.sketchapp.com/docs/shapes/transform/

Profielfoto van feek

feek op 20 november 2017 #

Zo werkt het ook in Ai hoor;)

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 21 november 2017 #

Dat is in AI niet bepaald een ‘toevallige’ ontdekking nee. .;)

Jakko Westerbeke op 21 november 2017 #

feek op 20 november 2017

Staat toch ook onder Window > Properties

KarelWillem op 21 november 2017

Dat is in AI niet bepaald een ‘toevallige’ ontdekking nee. .;)

In CC gelden bovenstaande dingen misschien, maar niet in CS6:

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 21 november 2017 #

Mijn voorbeeld is ‘toevallig’ uit CS6.

Profielfoto van feek

feek op 21 november 2017 #

Laat eens een plaatje zien van de selectie van “Selection Tool (V)”.

Zou kunnen zijn dat je een “Reset Boundingbox” hebt gedaan, waardoor idd de hoek op 0 graden staat.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 21 november 2017 #

Bovendien is het risico dat, als je het rotate icoontje vastpakt, het object alsnog per ongelijk ietsje roteert, nadrukkelijk aanwezig.

En voor wat betreft CS6: Daar werkt geen enkele methode (dus ook die van 123WorkingBoy niet) om de rotatiehoek achteraf te achterhalen. Dus je moet gewoon eerst updaten naar CC en dan werkt het info-venster ook gewoon prima.

(en dan te bedenken dat ik al 3x “draaiboek” ipv “draaihoek” lees in de titel :-P )

Jakko Westerbeke op 21 november 2017 #

KarelWillem op 21 november 2017

Mijn voorbeeld is ‘toevallig’ uit CS6.

Dat van mij ook, dus ergens doen we allebei wat anders.

feek op 21 november 2017

Laat eens een plaatje zien van de selectie van “Selection Tool (V)”.

Ik neem aan dat je wilt kunnen zien dat er niet per ongeluk een rechtopstaand kader om m’n gedraaide object staat? Dat is in m’n schermafbeelding hierboven al te zien, maar ik zal hem even voor je herhalen:

feek op 21 november 2017

Zou kunnen zijn dat je een “Reset Boundingbox” hebt gedaan, waardoor idd de hoek op 0 graden staat.

Wie, ik of KarelWillem? Ik vermoed dat je het aan mij vraagt, en nee, dat heb ik niet gedaan want ik wist niet eens dat die optie in Illustrator zit (ik moest het helpmenu gebruiken om hem überhaupt te vinden). Zodra ik iets teken en het draai, staat de draaihoek op nul — en als je de thread leest waarin ik deze tip gevonden heb, zul je zien dat ik niet bepaald de enige ben bij wie dit gebeurt.

Night op 21 november 2017

Bovendien is het risico dat, als je het rotate icoontje vastpakt, het object alsnog per ongelijk ietsje roteert, nadrukkelijk aanwezig.

Klopt, dat had ik ook al bedacht, maar in de praktijk blijkt dat mee te vallen (voor mij tenminste — als je trillende handen hebt wordt het misschien moeilijker:) ). En denk je dat het het object gedraaid hebt, dan is ⌘Z altijd een oplossing.

Night op 21 november 2017

En voor wat betreft CS6: Daar werkt geen enkele methode (dus ook die van 123WorkingBoy niet) om de rotatiehoek achteraf te achterhalen.

Heb jij dan een derde versie van CS6, naast die van KarelWillem waarin je de hoek gewoon af kunt lezen, en die van mij waarin de genoemde methode wel werkt?:)

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 21 november 2017 #

Ik denk het, want ik zie op geen enkel scherm de rotatiehoek, noch kan ik het rotatie-icoontje selecteren, met shift of rechtermuisknop benaderen.

Ik heb 16.0.0 (dus eigenlijk nooit geüpdatet). En bij de het indrukken van de shift-toets krijg ik alleen ‘Toggle selection’ onderin het venster. Ik heb ook geen ‘Properties’ menu.

(en ik heb écht van alles geprobeerd)

Profielfoto van mackerjack

mackerjack op 22 november 2017 #

misschien staat er in de voorkeuren iets waardoor het automatisch weer op 0 gezet wordt?
kan het niet nakijken want ik heb CC.

Jakko Westerbeke op 22 november 2017 #

Niet voor zover ik kan zien, en afgaande op dat andere mensen ditzelfde probleem hebben zou dat dan toch een optie moeten zijn die standaard uitstaat — maar aannemelijker vind ik dat het iets is dat gewoon niet in Illustrator zit tot een bepaalde versie.

Over dit topic

Gestart op 20 november 2017 door Jakko Westerbeke

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?