30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    MacAttack

Tip! Desktop in je dock

als je veel programma’s hebt openstaan en je bent aan het downloaden dan is het meestal wel lastig dat je alle vensters moet sluiten om op zoek te gaan naar die file.

Als je nu de desktop neemt uit je gebruikers map en je plaatst die in je dock, dan kan je gewoon alles op je desktop bekijken vanuit de dock zonder alt+appeltje+H moet intypen

Bijdrager
    Paine

Hoe werkt dat precies dan? Ik probeer het Bureaublad icoon uit mijn Thuis map naar de dock te slepen, maar dat werkt niet. Of moet het anders?

Bijdrager
    tiny

Nee hoor Paine, dit zou moeten lukken. Sleep je de map wel naar de rechterkant van de dock?

Bijdrager
    MacAttack

in het gedeelte naast je prullenmand. De dock bestaat uit 2 gedeeltes. Links Apllicaties, rechts mappen. De desktop moet in het rechtse gedeelte

Moderator
    Adriaan Mol

Voor de handliggende tip, maar erg handig.. ik gebruik ‘m inmiddels!

Deze had best op de voorpagina gemogen hoor MacAttack!:)

Bijdrager
    Paine

Ah ok, ik probeerde hem gewoon in het midden ergens te plaatsen. Aan de rechterkant lukt inderdaad wel. Maar ik zie eigenlijk geen nut hier in. Als ik er op klik springt de map van m’n bureaublad open, of is dat juist de bedoeling?

Bijdrager
    Josh

Zeer praktisch! Als ik diverse minifotoafbeeldingen op desktop moet zien heb ik altijd vele schermen moeten verschuiven om de juiste naam te kunnen lezen.

Bijdrager
    MacLover13

Bedankt voor de tip. Inderdaad erg handig.:mrgreen: :mrgreen:

Bijdrager
    tiny
    ”Paine”

Ah ok, ik probeerde hem gewoon in het midden ergens te plaatsen. Aan de rechterkant lukt inderdaad wel. Maar ik zie eigenlijk geen nut hier in. Als ik er op klik springt de map van m’n bureaublad open, of is dat juist de bedoeling?

Paine, het is de bedoeling dat je de muis ingedrukt houdt bovenop dit icoon. Als je hem slechts snel aanklikt dan springt de map idd open. Ongeveer een seconde ingedrukt houden, dan verschijnt hetop-up menu…

Bijdrager
    G. Melis

Is het niet gewoon handiger om op het vergrootglas in je downloadvenster (Safari) te klikken (of de knop Reveal in Finder als je Internet Explorer mocht gebruiken)? Dan komt de map met dat binnengehaalde bestand vanzelf naar voren, ook als het je desktop is.
    Gaston

Bijdrager
    tiny

Ik denk eigenlijk dat deze tip is uitgegroeid tot algemene tip: je kunt hem namelijk gebruiken met elke map. Bovendien houd ik zelf het downloadvenster van Safari redelijk schoon. Sowieso leegt hij het na elke herstart. Maar er zullen zeker mensen zijn die wat aan jouw tip hebben…

Zelf heb ik een speciale map aangemaakt met ‘Downloads’. Deze heb ik dan weer in de dock gesleept. Zo kan ik er altijd snel bij en blijft mijn desktop redelijk schoon.

Bijdrager
    michelvdb

Groots en meslepend wil ik leven…

Elke dag nog snappen gelukkig meer en meer OS X gebruikers hoe ze die ooit verfoeide Dock als centrale draaischijf kunnen gebruiken.
    Strikt genomen zijn handigheidjes als FruitMenu – dat ik zelf dolgraag gebruik- niet nodig.

Ik heb sinds iets meer dan een jaar geleden volgende mappen of aliassen rechts in de Dock zitten:
    HD
    Thuis (Home)
    Programma’s: de hoofdmap voor alle gebruikers
    Programma’s (Michel): mijn eigen programma’s die ik niet voor alle gebruikers vrij wil geven. Dit zijn er die ik eerst wil testen of hulpprogramma’s die ik als systeembeheerder gebruik.
    Mijn Afbeeldingen
    Mijn Documenten
    Mijn Bibliotheek
    Mijn Preferences
    De Downloadmap die ik op het Bureaublad heb gecreëerd
    Mijn externe HD
    Mijn iDisk
    Eén URL

Rechts klikken en je kan zo bij de bestanden.

Met Toon info kan je die iconen in een wip en een gauw aanpassen.

Bijdrager
    ElectricCat

TNX voor de tip.

Bijdrager
    MacAttack
    ”Paine”

Inderdaad geen rekening mee gehouden dat als je met de originele pro muis er op klikt dat je dan een finder venster krijgt. Als je een meerknopsmuis hebt kan je door rechts te klikken een menu uit die map toveren.

Bijdrager
    pepe

Handige Tip! Staat bij mij gelijk in de Dock….

Bijdrager
    tiny

Voor de volledigheid: je kunt het pop up menu krijgen door te klikken met de rechter muisknop of, als je die niet hebt, door control – klik. Je kunt ook gewoon klikken en de muisknop even ingedrukt houden.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Ik gebruik hiervoor het proggie “show desktop”.
    Een druk op de knop en hij haalt je hele desktop leeg.
    Handigheidje is dat t boven in de menubalk zit, vind ik eigenlijk wat makkelijker dan de dock…

Bijdrager
    Josh

Een dubbele Dock-rij wordt zolangzamerhand wel nodig: hoe meer ikonen hoe kleiner de ikoontjes!

Bijdrager
    MacAttack
    ”Josh”

Een dubbele Dock-rij wordt zolangzamerhand wel nodig: hoe meer ikonen hoe kleiner de ikoontjes!

reorganisatie van je dock zal je bedoelen :P

Bijdrager
    pepe

Een dock onder, boven en aan de zijkanten… een heel raamwerk… Aaaaah windows…… :?

Bijdrager
    tiny
    ”Josh”

Michel v.d. B heeft hier een leuke oplossing voor. Lees zijn reactie maar ff…

Bijdrager
    verbeek.h

Handig! Overigens gebruik ik al sinds OS 7 dergelijke trucjes. Mappen vol met aliassen van bijv. programma?s werden toen in het applemenu geplaatst, nu is de dock ervoor in de plaats gekomen. Qua functionaliteit hetzelfde.

Als je een paar centen aan shareware uit wilt geven moet je eens dock extender proberen. Buiten genoemde handigheden kun je zelfs van dock wisselen (een stuk of tien verschillende docks die je zelf kunt samenstellen, geloof ik). Maar nu ga ik verder en verder van het topic af…

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Launchbar is ook een goed alternatief.
    Eventjes appeltje+spatie, tik de programma naam en voila, daar komt je programma aan:)

Bijdrager
    Murfel
    ”MacAttack”

Inderdaad geen rekening mee gehouden dat als je met de originele pro muis er op klikt dat je dan een finder venster krijgt. Als je een meerknopsmuis hebt kan je door rechts te klikken een menu uit die map toveren.

dan moet ie gewoon ctrl klikken hé :lol:

Bijdrager
    Beathoven

Windows heeft dit al jááren:D

:P;)

Bijdrager
    MacAttack
    ”Beathoven”

een dock? :?

Bijdrager
    verbeek.h
    ”MacAttack”
    ”Beathoven”

een dock? :?

Nee. ‘k Denk ’n controlknop.
    Had Apple overigens ook al vanaf ’t begin. Al voor de Apple-toets.

Bijdrager
    Syndic
    ”michelvdb”

Ik heb sinds iets meer dan een jaar geleden volgende mappen of aliassen rechts in de Dock zitten:

Eén URL

Welke?:P

Bijdrager
    michelvdb

Deze.:P Welke anders? hihi.

Bijdrager
    Gijs

Wat ik mis in deze discussie is een uitleg. Ik denk namelijk dat Apple niet vergeten is een desktop-knop in te bouwen. Het was de bedoeling dat je niet meer zoveel zooi op je desktop zet, maar dat de/het Dock die funtie zou overnemen. Want daar kun je natuurlijk altijd bij. Ik vrees alleen dat die opzet niet gelukt is en dat de meeste gebruikers nog steeds hun desktop vol kwakken met mappen en aliassen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.