5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    jamesblub

Timemachinebestanden wijzigen.

Ik heb een oude Timemachine kopie van een vorige mac en wil dat deze bestanden ‘gewoon’ kunnen worden gebruikt en behandeld zodat ik ze kan kopieĆ«ren of ergens neerzetten of verwijderen enz.

Ik heb eerst de inhoud vd Timemachineschijf met Superduper gekopieerd naar een andere externe schijf.
    Vervolgens bij info alle gebruikers lees & schrijfrechten gegeven en op ‘pas toe op alle ingesloten delen’ geklikt.

Bevoegdheden herstellen kan volgens mij alleen op de interne schijf?

Helaas zegt ‘ie nu nog steeds als ik iets probeer: “De bewerking kan niet worden voltooid, omdat reservekopie-onderdelen niet kunnen worden gewijzigd.”

Hoe los ik dit op?

Bijdrager
    lord anubis

je zal dit moeten doen via de terminal.

kijk even naar ‘tmutil restore [-v] src … dst’
    echter denk ik dat alleen werkt als het op zijn originele tm plek zou staan.

andere mogelijkheid is de ACL volledig verwijderen en dan de ACL weer toevoegen voor de gewenste gebruikers.

Even googlen.

Had dit ook moeten doen voor iemand. Niet moeilijk maar wel even goed plannen.

Als ik me goed herinner is de TimeM instellingen als Item 0 in de ACL. Oke, hoeft niet per se zo zijn.

Als je bv ‘chmod -R -a# 0 /files’
    uitvoert haalt het je eerste ACL regel ( 0 ), waarschijnlijk je TM acl weg.

Doe je het nog een keer of het staat niet als regel 0 dan haal je een volgende eerste regel ( 0 ) weg. Regels schuiven op.

Daarom haal ik gewoon of alle ACL’s weg met ‘chmod -R -N /Je-Files’
    en zet later de juiste ACL in de eerste folder en laat de inherited settings hun werk doen.

Je kan de ACl zien met
    ls -alse

wel eerst naar de folder gaan met ‘cd path’

je kan ook de specifieke TM regel weg halen.

Zoek (en lees!) even op

ls man page
    cd man page
    chmod man page
    tmutil man page

he tis een tijd terug dus vertrouw even niet op mijn type werk, maar het zal je wel in de juiste richting duwen.

Bijdrager
    tinus_omt

Als je met de hand in de bestanden gaat rommelen krijg je problemen. Als je de reservekopie niet meer nodig hebt kun je beter de partitie opnieuw formatteren en hem als nieuw gebruiken. Als je de kopie nog wel nodig hebt kun je er beter van af blijven.

Bijdrager
    jamesblub

@tinus_omt en als ik een paar specifieke bestanden eruit wil halen en op een door mij aangewezen plek op mijn macbook wil zetten?

Bijdrager
    fred44nl

kennelijk heerst ook hier het misverstand over een archief en een backup.
    rommelen in een TM-backup moet je inderdaad niet doen.
    maar het gaat dan wel over het aanbrengen van wijzigingen.
    een bestand er uit kopieƫren kan best wel.
    doe ik ook wel eens:)
    maar verwijder geen bestanden handmatig uit een bestaande backup, dan vraag je om moeilijkheden.
    als dat dan toch moet, doe ook dat dan via TM.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.