11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    OMT-fan

Timemachine van externe schijf

Heb een SSD (240Gb) met al de programma’s in de iMac zitten.
    Alle data bewaar ik op een, via USB aangesloten, exterene schijf.
    Als ik TM gebruik maakt hij een kopie van de SSD (programma’s).
    Hoe kan ik het zo krijgen dat hij ook de externe HD meeneemt bij het backuppen?
    In de keuze “opties” staat de externe schijf wel aangegeven als “uitsluiten” maar die kan ik niet wegklikken.

Bijdrager
    janbertwedman

TM moet een eigen externe hdd hebben.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, de vraag is dus wat je TM harddisk is?

Heb je een extra harde schijf (of een Time Capsule) voor die backup (buiten de SSD en de externe HD voor de data) waarop je de TM backup uitvoert?

Dus:
    SSD (intern)
    HDD (extern voor data)
    HDD – of Time Capsule (voor Time Machine)

Als de TM een eigen harddisk heeft voor de backups, worden standaard alle aan de Mac aangesloten HDD’s meegenomen in de backup.

In mijn geval heb ik die dus allemaal uitgesloten van de backup, zie voorbeeld:

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb het als volgt aangesloten:

Ik heb op de iMac de TM schijf als “backup” schijf geselecteerd.
    En nu wil ik dus én de SSD én de DATA schijf op de TM schijf backuppen.

Bijdrager
    marcanon

via Timemachine voorkeuren en dan opties kiezen. dan kun je zoals KarelWillem aangeeft aangeven wat hij NIET mee moet nemen in de back-up. Anders neemt TM alles gewoon mee is mijn ervaring. Ook externe HD die aangesloten zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat gebeurt normaal vanzelf.

Als hij bij jou in de lijst staat van schijven die niet worden gebackupt, dan zou aanklikken en op de klikken voldoende moeten zijn om dat weer te activeren.

Die lijst bij Opties moet dus leeg zijn, voor wat betreft aangesloten schijven.

Bijdrager
    OMT-fan

de DATA schijf staat er wel, maar “grijs” dus niet aanklikbaar om te verwijderen.

Bijdrager
    KarelWillem

Oké. Dat is vreemd.

Misschien is dit een optie:
    – Sluit je iMac af
    – Ontkoppel de externe harddisk
    – Start opnieuw op
    – Open Time Machine voorkeuren

Staat de externe harddisk er nu nog in?

Bijdrager
    fixar

Ik ben benieuwd hoe de externe HD die als Data-Schijf gebruikt wordt geformateerd is….

Als deze niet in Mac OS Uitgebreid (of dergelijke) is geformateerd, maar bijvoorbeeld als Fat,exFat of NTFS dan zal TimeMachine daar geen backup van kunnen maken.

In dat geval is de oplossing om dit wél voor elkaar te krijgen:
    • Alle data van de Dataschijf veiligstellen op een andere schijf (op de mac, of tijdelijk op de ™-schijf
    • Na controle of alle data veilig is gesteld kun je de Dataschijf met het Schijfhulpprogramma wissen en inrichten als Mac OS uitgebreid schijf.
    • Vervolgens kun je alle data weer terug kopieren naar de Data-schijf

Bijdrager
    KarelWillem

Als deze niet in Mac OS Uitgebreid … is geformatteerd … … zal TimeMachine daar geen backup van kunnen maken.

Ja, dat kan ook maar zo het geval zijn. Goede gedachte.

Bijdrager
    GoeieDag
    KarelWillem op 13 december 2016

Als de TM een eigen harddisk heeft voor de backups, worden standaard alle aan de Mac aangesloten HDD’s meegenomen in de backup.

Dat klopt niet.
    Standaard worden alle externe volumes uitgesloten van de TM backup. Maar je kun die uitsluiting ongedaan maken in de systeemvoorkeuren van TM, en dan worden die volumes (HD’s, usb stick’s) wél meegnomen in de TM backup.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.