10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    SomethingSimple

TimeMachine: oude back-ups opschonen om ruimte te winnen

Hallo OMT’ers,

Ik heb een 1TB externe HD die inmiddels redelijk vol staat met TM backups. Ik wil graag de ‘oudere’ backups verwijderen. Hoe doe ik dat veilig en netjes?

Groet,
    Michiel

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    johnkeates

TimeMachine is ontworpen om dat automatisch te doen, en heeft daar geen interface voor.
    Het is dus standaard niet mogelijk.

Maar misschien moet je je probleem omschrijven; wat wil je bereiken? Naast TimeMachine data ook eigen data opslaan? Dan kan je beter partitioneren.

Bijdrager
    stavos

Niet doen. Time Machine gaat zelf op de correcte en veilige manier oudere backups verwijderen wanneer dat nodig is. Als je het zelf gaat doen is er een grote kans dat je de structuur van Time Machine overhoop haalt en al je backups het niet meer doen.

Bijdrager
    SomethingSimple

Ik denk dat het een beetje te laat is om te partitioneren…:( Inmiddels heeft TimeMachine het grootste deel van de HD opgeslokt: van de 1TB is inmiddels 977,36 GB gebruikt.

Mijn gedachte is de volgende: ik wil langzaamaan migreren naar Lion. Ik heb een MBP 5,1 (2.53 GHz, Core 2 Duo, 4 GB) en toen ik vorig jaar Lion installeerde, werd de laptop zo traag, dat ik snel weer terug ging naar Snow Leopard. Ik vermoed dat dit toen kwam door oude meuk die bij een update gewoon blijft bestaan. Nu heb ik een dual boot met Snow Leopard als ‘hoofdmachine’ en Lion als tweede OS om langzamerhand alle progs weer te installeren. Het zou mooi zijn als ik dan mijn 1TB schijf zowel voor Lion als voor Snow Leopard zou kunnen gebruiken. Partitioneren is dan de beste optie, maar dat is in mijn geval wat lastig…

Bijdrager
    johnkeates

Simpelste oplossing: Koop extra 1TB schijf. De prijzen zijn al weer aan het zakken…

Minder simpele oplossing: maak de schijf kunstmatig vol, en laat timemachine steeds oude backups wissen.
    Je kan bijv. op zoek gaan naar 100mb.bin (staat op internet), en dat downloaden. Dat is een binair bestand met random data. Zet dat op je schijf, en dupliceer het tot de schijf vol is. (command+d)

Als de schijf vol is (Finder roept dan dat er niet genoeg ruimte is.. hehe), timemachine backup aanzetten (handmatig laten draaien dus), en dan komt ie vanzelf wel klagen dat de schijf vol is, en dat oude meuk weg moet. Dat laat je dan doen, en even later is magisch meer ruimte beschikbaar. Dupliceer het bestand weer tot je schijf vol is, en herhaal. Dit kan je dan doen tot dat je genoeg ruimte hebt, en daarna kan je met Schijfhulpprogramma de timemachine partitie kleiner maken. (Wel eerst 100mb.bin bestanden wissen – ik zou een map maken om daar die dupliceeractie in te doen) Niet de snelste methode, maar wel gratis en veilig.

Voorbeeld bestand:

http://85.17.128.2/100mb.bin (leaseweb)

of een van deze : http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin

Bijdrager
    SomethingSimple

Bedankt, @johnkeates! Dat klinkt als een plan! Heb maar even een 1000mb .bin bestand opgezocht, dat gaat wat sneller in eerste instantie…;)

Bijdrager
    stavos

Die methode met een 100mb.bin bestand is eigenlijk best wel een hele goede manier. Veilig, controleerbaar en je laat TM alles zelf doen zodat je de structuur niet kunt verstoren. Tip van de dag zou ik zeggen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    johnkeates op 01 februari 2012

Je kan bijv. op zoek gaan naar 100mb.bin (staat op internet), en dat downloaden. Dat is een binair bestand met random data. Zet dat op je schijf, en dupliceer het tot de schijf vol is. (command+d)

Of je opent de terminal en typt in:

dd input file =/dev/zero output file="~/Desktop/Groot Bestand" block size=1024 count=1000

gevolgd door een druk op de Return-toets. Hierdoor krijg je een bestand op je bureaublad van 1000 kilobyte, geheel gevuld met nullen — pas alleen even de 1000 aan om grotere of kleinere bestanden te maken, al naar gelang wat je nodig hebt.

Je kunt dit ook rechtstreeks naar die externe schijf laten schrijven: vervang ~/Desktop door het pad naar de harde schijf; dit is /Volumes/ gevolgd door de naam van de schijf.

Bijdrager
    Berrt

Ik weet nog een andere methode.
    Zet je oude belangrijke bestanden terug en maak een nieuwe kopie op TM.
    De bestanden worden dan pas gewist als ze weer als oudste datum op je TM staan.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.