13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bonestaak

timemachine opnieuw instellen

Ik heb een mac pro en een qnap nas, een schijf in de NAS is stuk gegaan. Ik wil opnieuw timemachine instellen want die stond op de oude schijf die kapot is gegaan.
    Op de nas staat TMBackup met gebruikersnaam TimeMachine wachtwoord admin

Mijn Timemachine programma op de Mac heeft nog steeds TMBackup staan, klik ik die aan moet ik even later gebruiker en wachtwoord instellen. Dan geeft het systeem aan dat er geen toegang is.
    Wil ik een andere schijf instellen (tja wat moet ik anders) dan krijg ik het menu van Timemachine en die vind geen draadloos netwerk, nee natuurlijk niet want ik heb een vaste utp verbinding.
    Hoe maak ik die Timemachine opnieuw aan?

Bijdrager
    bonestaak

Even aanvullend:
    Ik krijg een fout 89

Bijdrager
    MacAnarie

Kijk hier even. Zeer waardevolle (en lichtelijk onoverzichtelijke) site.

Bijdrager
    bonestaak

Wat ik via Qnap forum heb opgemaakt is dat meerdere mensen dit probleem hebben, bij mij was het ook al zo dat na ca 2 maanden ik weer helemaal opnieuw moest backuppen van scratch af. De sparsebundel zou zijn beschadigd (die is opnieuw gemaakt en net weeer opnieuw).
    Vervelende is dat in tegenstelling tot de MAC je op de qnap alleen de aangemaakte mappen kan zien, ik kan de sparsebundel dus ook niet wissen.

Ik heb de mogelijkheid van Rsync en Qsync maar ook hier schijn ik weer niet de mogelijkheid te hebben om die mappen zelf te plaatsen. Ik heb 2 schijven en de eerste schijf staan downloads en films en op de 2e schijf stond mijn timemachine. Zou mij niet verbazen dat die aangemaakte qsync en Rsync straks als ik bezig ben al na 1 uur vol is (en dus gewoon op schijf een zijn gezet).

Bijdrager
    TheBigZ
    walberg op 01 december 2013

Vervelende is dat je op de qnap alleen de aangemaakte mappen kan zien, ik kan de sparsebundel dus ook niet wissen.

Je kunt via ssh inloggen op je qnap om alles te wissen wat je maar wilt.
    http://wiki.qnap.com/wiki/How_to_SSH_into_your_QNAP_device

Bijdrager
    bonestaak

Die SSH heb ik in ieder geval geactiveerd, jammer genoeg kan je niet zomaar via finder effe op de qnap kijken, kennelijk kan je ssh alleen maar via de terminal gebruiken zoals
    Open Terminal and then switch to root by typing

sudo su –

and then enter your password.

The verication that has already run has marked your sparsebundle as bad, so first we need to make it look normal.

From the command line

chflags -R nouchg /Volumes/{name of your network share}/{name of}.sparsebundle

Tja dat is voor mij al te moeilijk, weet niet wat ik daar moet invullen.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou ook niet eens proberen om de sparsebundle nog te herstellen maar de hele sparsebundle compleet verwijderen, en opnieuw beginnen met het maken van een Time Machine backup op je qnap.

Bijdrager
    TheBigZ
    walberg op 01 december 2013

Kennelijk kan je ssh alleen maar via de terminal gebruiken.

Dat klopt. Je logt als het ware in op het (Linux)systeem van je qnap.

Bijdrager
    bonestaak

Volgens QNAP was er een fix, wel opgehaald maar die was eigenlijk voor 10.9 en ik heb een mac pro dus die zit nog op 10.7 kan niet hoger. Fix werkt ook niet.
    Nu kan ik ook de TMBackup niet meer in mijn Timemachine voorkeuren vinden, ik moet dus doen: stel andere schijf in, tja dan gaat hij zoeken naar een airport of wifi station, die is er niet. Ik heb alles bekabeld. Hoe hij dat dan vroeger heeft gedaan is mij een raadsel.

Bijdrager
    bonestaak

TheBigz
    Het bestand schijnt niet aanwezig te zijn op de Qnap dus ik moest toch al helemaal opnieuw beginnen, maar hoe maak ik via de terminal die sparsebundel aan. Ik kan geen linux en unix commando’s

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe heb je dat dan ooit eerder aan de praat gekregen? Kun je het niet opnieuw (op die manier) instellen?

http://www.whichnas.net/how-to/setupqnapnaswithappletimemachine

Bijdrager
    bonestaak

Voorheen was nadat ik Timemachine in Qnap had ingesteld gewoon in het scherm bij Timemachine TMBackup gewoon zichtbaar en aan te klikken.
    Nu krijg ik een leeg scherm en kan ik alleen maar kiezen voor
    Stel andere time capsule in.

Ja en dan gaat hij zoeken naar een wifi apparaat en dat is er natuurlijk niet.

Maar ik ben eens even gaan kijken of ik via Ga server via AFP verbinding kan krijgen en.. dat lukt dus ook niet, ik kan alle mappen kiezen maar de zandloper blijft eeuwig draaien.

Bij netwerken in Qnap Apple Filing protocol gekozen zone * en vink dhx2 autenciation support en dan..
    failed to apply changes.

Bijdrager
    bonestaak

En sinds vandaag werkt het zonder ingrijpen ineens weer wel.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.