9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Sarcas

Timemachine op AFPS – Werkt niet

Het zal al wel bekend zijn, maar ik was zo suf om het niet goed uit te zoeken. Ik heb de externe schijf waarom m’n MacMini (MacOs 10.13, Early 2012, fusiondrive) zijn Timemachine backup maakt geconverteerd naar AFPS. Zoveel uur later is hij klaar, en krijg ik de mededeling:

Time Machine kan het maken van de reservekopie op ‘TijdMachine’ niet voltooien.
    De reservekopieschijf heeft niet de structuur ‘Mac OS Uitgebreid (journaled)’. Deze structuur is vereist.

Lekker dan. Had Schijhulpprogramma me niet even kunnen waarschuwen…

S.

Bijdrager
    fred44nl

hoe had Schijfhulpprogramma kunnen weten, dat je die schijf zou gaan gebruiken voor Time Machine ??

Bijdrager
    Sarcas

Ik ga er van uit dat het niet vreselijk moeilijk is om Schijfhulpprogramma een bestaande Timemachine schijf te laten herkennen.

Bijdrager
    GoeieDag

Is een tegenwoordig wel een dingetje: anderen de schuld geven van eigen falen.

Maar wat is je punt: formatteer ‘m weer naar HFS+.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Joid

Ik snap TS wel. Ik had vandaag iets soortgelijks: ik had een fijne nieuwe broek gekocht. Ik had hem al een paar uur aan toen ik nodig naar het toilet moest.

Ben ik eenmaal op de wc, schijt ik mijn hele broek vol! Blijkt dat ik anno 2017 nog steeds zelf mijn broek naar beneden moet doen…

Ik ga er van uit dat het niet vreselijk moeilijk is om een broek een bestaand toilet te laten herkennen.

Bijdrager
    Sarcas

@goeiedag
    Mijn eerste zin bevat “ik was zo suf om het niet goed uit te zoeken”. Ik geef Apple niet de schuld. Ik verzucht slechts dat het niet zo moeilijk zou zijn geweest om een gebruiker met tijdelijke verstandsverbijstering te behoeden voor zo’n suffe actie. “Weet u zeker dat u uw huidige Time Machine-schijf wilt converteren naar AFPS? Hierdoor is deze schijf niet langer bruikbaar voor Timemachine.”

@joid
    Precies! Of een bordje dat voor je neus hangt als je zit. “Weet u zeker dat u wilt defeceren met uw broek aan? Hierdoor is deze broek niet langer bruikbaar.”

Bijdrager
    GoeieDag

Sarcas, dat is nou net één van mijn ergernissen in Windows: je wilt wat doen en je mag 3x aanklikken dat je het zeker, ja, echt zeker weet voordat je van Bill wat mag doen.
    Jij wilt een schijf formatteren, waar een TM backup op staat; daar zul je best een goede reden voor hebben, anders zou je het niet doen. Je krijgt nog wel een waarschuwing dat je bij formattering alle data verliest; wat moet Apple nog meer voor je doen? Geld ook als je de schijf naar FAT of zo formatteert.

Wat ik niet snap dat formatteren naar APFS uren zou moet duren. Of komt het dat je ‘m formatteerde naar AFPS?;-)
    En heb je ‘m weer terug gebracht naar HFS+? Er is dan toch geen vuiltje aan de lucht; kun je er zo weer een TM backup op zetten?!

Bijdrager
    Ome Kor

@ Goeiedag Converteren is heel iets anders dan formatteren en als het goed is gaat er geen data verloren bij converteren. Daarom krijg je waarschijnlijk niet de melding dat je alle data verliest als je het wil doen. Hierdoor is de drempel een stuk lager om het te doen en als je niet weet dat Timemachine volumes nog niet omgezet mogen worden, dan heb je inderdaad een problem.

Wat je kunt proberen is de data met een backup programma (zodat alles gebackupt wordt inclusief links en extended attributen) naar een andere disk te backuppen en dan je schijf weer HFS+ te formatteren en dan de backup terugzetten.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt gelijk; even over het hoofd gezien. Thx.
    Nou, dan maar overnieuw beginnen met een TM backup op de HFS+ geformatteerde schijf. Zo erg is dat toch niet?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.