30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    0_0_0_0

Bestanden uit TimeMachine niet meer toegankelijk

Het is me al eerder overkomen. Toen had ik Timemachine ingesteld om alles te updaten naar mijn Synology NAS.
    Toen ik op een gegeven moment iets wilde ‘terughalen’ bleek alles weg te zijn. Al mijn Timemachine backups van meer dan een half jaar waren niet meer benaderbaar.
    Samen met hulp van een Apple medewerker hebben we alles goed bekeken. Het stond er nog op maar was niet meer benaderbaar omdat Apple Macbook er een ander usercode aan had gehangen. Die was niet meer terug te halen.

Omdat de medewerkster van Apple niet wild enthousiast was over Synology en daar min of meer de oorzaak van het probleem neerlegde, heb ik besloten een aparte SDD schijf te kopen en die middels usb aan het netbook te koppelen.
    Ook dat is een tijd goed gegaan. Totdat ik dit weekend besloot om de HDD van mijn netbook eens geheel leeg te vegen en alles opnieuw te installeren.
    Heel fijn…ik ben dus weer alles kwijt. Ruim acht maanden aan backups zijn ineens verdwenen van mijn Timemachine harde schijf.
    Wat er dus weer mis is gegaan weet ik niet maar ik weet wel dat ik op Timemachine niet kan vertrouwen.

Nu was mijn vertrouwen na mijn vorige ervaring al niet meer zo groot dus echt belangrijke bestanden heb ik altijd handmatig in een ander backup gezet.
    Ondanks dat. Baal ik wel heel erg. Voor mij geen Timemachine meer maar weer alles gewoon handmatig overzetten.

Waarom schrijf ik dit hier? Om anderen er voor te waarschuwen dat het ook zo maar mis kan gaan omdat na een herinstallatie het Macbook er heel anders uit kan zien. En dus ook met andere backup codes kan gaan werken.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Pete.Z.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Night. Reden: Excuses, i heb over Netbook heen gelezen; dacht dat er Macbook stond. Inmiddels titel aangepast
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Night. Reden: Titel op verzoek aangepast

Bijdrager
    Q-collective

Eén backup is géén backup, luidt het IT-gezegde.

Dit is een nuttig stuk over het maken van meerdere backups en waarom dat belangrijk is. Voor een off site backup heb ik goede ervaringen met CrashPlan, maar er zijn meerdere. Bedenk dat het belangrijk is dat je data eerst lokaal wordt versleuteld voordat het op andermans PC (“de cloud” dus) terecht komt.

Bijdrager
    marcelnijman

Totdat ik dit weekend besloot om de HDD van mijn netbook eens geheel leeg te vegen en alles opnieuw te installeren.

Dat meen je niet. Spring jij eerst uit een vliegtuig en ga je dan kijken of je je parachute bij je hebt?

Voordat je je HDD veegt maak je een dubbele backup, die je vervolgens beide controleert.

Sowieso is het goed om af en toe een bestandje terug te halen van een backup, gewoon om te zien of dat goed gaat. Je moet niet wachten tot je disk crasht om dan eens te gaan kijken of de backups eigenlijk wel gelukt zijn.

Bijdrager
    Milez

Ik heb ook wel eens problemen gehad met Time Machine waardoor ik alle backups kwijt was. Dat gebeurde gelukkig telkens op een moment dat ik ze eigenlijk niet nodig had. Bovendien maak ik ook een wekelijkse backup met CCC. En ik heb ook het een en ander in de wolkjes natuurlijk.

Bijdrager
    0_0_0_0

Ik wil even reageren op marcelnijman,

Dit is niet de eerste keer dat ik een laptop volledig schoon veeg. Ik heb als volgt gehandeld;

1. Backup gemaakt van het gehele systeem. (Timemachine)
    2. Belangrijkste bestanden op tweede backup schijf geplaatst
    3. HDD Schoongeveegd.
    4. MacOs Sierra opnieuw geïnstalleerd.
    5. Een van de derde partij apps (Filemaker) doet het niet. Reden??? Niet op kunnen lossen.
    6. Opnieuw geïnstalleerd. Ditmaal vanaf Timemachine. (Afgelopen jaar nooit problemen mee gehad.)
    7. Ditmaal werkt derde partij app weer niet.
    8. Weer alles verwijderd (hdd schoongeveegd).
    9. Gekozen voor installatie vanaf internet (Apple). Hoe raar? El Capitan wordt geïnstalleerd. Daar heb ik geen problemen mee. Dus goed.
    10. De derde partij app (Filemaker) kan ik nu wel installeren en alles werkt weer zoals het hoort.
    11. Direct backup gemaakt op Timemachine.

Later wil ik een bestand van Timemachine afhalen en constateer dat ik die niet meer aan kan. Wel de meest recente backup.
    De bestanden staan nog wel op Timemachine maar ik kan ze niet meer uitlezen. Precies een herhaling van het eerdere Synology verhaal.
    Het macbook gebruikt ineens een andere usercode en dus kan ik de oude bestanden niet meer uitlezen.

Voor de duidelijkheid. Er is niets gecrasht. Tot enkele dagen geleden heb ik gewoon bestandjes terug kunnen halen van Timemachine.

Dus sorry, marcelnijman. Ik had echt wel een parachute meegenomen.:) Daarvoor heb ik al teveel ervaring op dit gebied.

Toen destijds de Applemedewerker meekeek via Teamviewer vond zij het ook heel raar omdat de bestanden er wel nog wel op stonden maar wij ze niet meer aankonden.

Wat gaat er mis?? Ik weet het niet. Ik kan het nog eens proberen door weer alles schoon te vegen. Misschien dat ik dan opeens weer MacOsSierra terug krijg. Ik ga er even over nadenken.

Moderator
    Night

Ik vermoed dat je een complete installatie hebt gedaan en dus ook een username en password hebt ‘aangemaakt’. Het maakt helaas niet uit of dit dezelfden zijn als bij de voorgaande installaties, maar TM maakt daarin wel onderscheid.

De juiste manier van handelen zou zijn geweest: Tijdens de her-installatie – als erom gevraagd wordt – je TM backup terugzetten. Zo wordt ook heel je user-account 1 op 1 terug gezet (incl. alle passwords etc.) en kun je ook gebruik blijven maken van je TM backups.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    0_0_0_0

Dit lijkt heel erg logisch.
    Dit is ook het enige wat ik kan bedenken. Ik heb geen veranderingen aangebracht in mijn inloggegevens in welke vorm dan ook.
    En ik heb een volledig nieuwe installatie gedaan.

De reden dat ik het netbook heb schoongeveegd is dat ik van eventuele onnodig geïnstalleerde rotzooi af wil. Het netbook was ook wat trager. Helaas is het er niet sneller op geworden.

Omdat ik van onnodig geïnstalleerde rotzooi af wilde heb ik niet de keuze gemaakt om vanaf TM een herinstallatie uit te voeren. Bang dat er iets ‘mee zou gaan’ wat ik eigenlijk kwijt wilde.

Maar dat betekent dat als ik weer opnieuw zou installeren er weer een nieuwe usercode zal worden aangemaakt. En dat zal nooit de ‘verloren gegane’ usercode zijn.
    Het is dus een kwestie van accepteren dat het zo is.

Iedereen bedankt voor jullie reacties. Erg fijn dat jullie zo meedenken. Dat gebeurt helaas niet op alle fora zo.

Moderator
    Night

Graag gedaan, en als toevoeging: Je kunt bij het terugzetten van een TM backup natuurlijk ook nog een grove selectie maken van hetgeen je wel en niet wil terugzetten. Voor achteraf verwijderen van programma’s (en minder zichtbare gedeelten daarvan) kun je ook nog gebruik maken van één van de vele uninstall apps die ook dieper gelegen zooi van geïnstalleerde programma’s verwijderen bij de-installatie, zoals app Uninstall of AppCleaner.

Bijdrager
    0_0_0_0

Ik weet dat dit soort app’s bestaan maar zoek me altijd suf naar de juiste. Ik heb er ooit een geïnstalleerd (weet even de naam niet meer) en ik had meer last van die app dan van hetgeen er eigenlijk afgegooid had moeten worden.

Ik heb pas sinds twee jaar Apple spul (macbookair en iphone 5S) maar moet nog heel veel leren. Ben er over het algemeen wel heel erg tevreden over.
    Jouw tips, Night, bewaar ik zeker. Dank je wel.

Geblokkeerd
    SusanUSA

https://discussions.apple.com/thread/4412975?tstart=0

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  SusanUSA.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  SusanUSA.

Bijdrager
    0_0_0_0

Ze heeft inderdaad richting een Timecapsule gesproken maar daar kijk ik wel doorheen.8-)
    Ik gebruik al bijna 6 jaar een Synology NAS naar tevredenheid. Ik vind ze alleen wat traag maar heb nog nooit een probleem gehad.

Bijdrager
    GoeieDag

Nu verzanden jullie in geklets.
    TM is een vrij ingewikkeld backup systeem (het is niet zomaar wat bestanden kopiëren), en daarom stelt Apple eisen aan het doel-volume.
    En die zijn als volgt:

• An external USB, Thunderbolt, or FireWire drive connected to your Mac
    • An AirPort Time Capsule’s built-in drive (any model)
    • An external USB drive connected to an AirPort Time Capsule (any model) or AirPort Extreme (802.11ac model only)
    • Network volumes connected using Apple File Protocol (AFP). Both your Mac and the networked backup disk should have OS X v10.5.6 or later.

Een (Synology) wordt dus niet ondersteund, dus kun je Apple daarin niks verwijten. Dan moet je bij Synology zijn, die bieden desondanks deze optie aan. Dan zijn zij verantwoordelijk voor de implementatie.

Dit draadje is getiteld: ‘Timemachine onbetrouwbaar’. Onzin. Ik ken veel gebruikers die TM gebruiken, en nooit problemen hebben. Hier ook: ik beheer een aantal Mac’s, die op drie manieren (usb HD direct, TC en AE met usb HD) die al vanaf het allereerste begin een TM backup wegschrijven, en nooit of nauwelijks problemen geven of hebben gegeven. Maar wel veel vreugde hebben gebracht bij andere problemen!

Als ik jouw verhaal zo lees, bezie jij (TS) elke computer als een WIndows machine. Maar je zit niet op een Windows machine.
    Om te beginnen heeft Apple al nooit een ‘netbook’ gemaakt. Bij ‘punt 3. HDD Schoongeveegd’ vraag ik me af hoe, want een nieuwe installatie is géén ‘schone’ installatie. ‘Punt 9. Hoe raar?’ is niet raar; het is één van de -mooie- opties: Installeer het macOS dat bij de Mac werd geleverd opnieuw, of de versie die er het dichtste bij zit en die nog beschikbaar is.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  GoeieDag.

Moderator
    Night

In ieder geval adviseer ik altijd mensen, die een NAS gebruiken voor incremental backups, om CCC te gebruiken. Deze kun je op nagenoeg dezelfde manier instellen als TM, maar mist alleen het mooie Back in time en direct backup (je moet zelf een backup-interval instellen). De overeenkomst is dat oudere versies van bestanden bewaard blijven tot het ontbreekt aan schijfruimte. Ook de minimale vrije schijfruimte kan je instellen. Voordeel is dat je het target-volume ook bootable kan maken. Daarnaast biedt CCC meer professionele opties, zoals (mail)berichtgeving bij al dan niet geslaagde backups, power management, consecutive backups, after-backup tasks en shell scripts.

Geblokkeerd
    SusanUSA

https://discussions.apple.com/thread/1763074?tstart=0

Moderator
    Night

Ik zal de titel even aanpassen.

Het probleem zal hem wel liggen in het feit dat het OS van de NAS alsmede de formattering van de NAS disk zelf voor Apple geen 100% garantie geven voor een succesvolle backup, hoewel gebruikers tevreden zijn met <100% (en het – naast dat het soms NIET werkt – voor velen gewoon WEL werkt).

Bijdrager
    0_0_0_0

Nou wordt het helemaal te gek!!
    Omdat GoeieDag niet goed kan lezen en niet weet wat een netbook is, ontstaat er hier een discussie over of een Synology NAS en wordt de titel van mijn topic daarop aangepast.
    Ik heb geen problemen met een Synology Nas en ik gebruik mijn Synology NAS NIET als backupschijf via Timemachine!
    Dat staat eerder ook nergens geschreven.
    Ik gebruik Timemachine al ruim een jaar op een- door Apple aangeraden netwerkschijf- en daar is niets mis mee.

Dat een herinstallatie een andere installatie oplevert dan die op het Macbook staat is wel raar. Je zou de huidige (vernieuwde) installatie verwachten. Dat staat ook aangegeven als je voor herinstallatie kiest. Dus Apple geeft dat zelf aan maar er gebeurt iets anders. Mag ik dat raar vinden?

En als dan, misschien daardoor, de usercode wordt veranderd waardoor ik geen eerdere backups meer aankan dan vind ik dat onbetrouwbaar. Daarbij heeft de topictitel ook iets met journalistiek te maken. Maar dat zal voor sommige reageerders te moeilijk worden.

En tot slot, GoeieDag, ik verwijt Apple niets ten aanzien van Synology. De Apple medewerker zelf verwijt Synology.

Als je wilt reageren zou het beter zijn om eerst goed te lezen, dan proberen te begrijpen wat er staat, dan maak je de keuze of je wel of niet wilt reageren en dan probeer je iets verstandigs te schrijven zoals Night heeft gedaan. Dat komt beter over dan je CV te publiceren.

Mijn vraag was al lang beantwoord, Night, maar door dit soort reacties krijgt het topic een heel andere wending. Dat is niet erg maar het is mijn topic en als de titel aangepast moet worden, zou het fijn zijn als ik daarover zou worden ingelicht en daar inspraak op heb. Daarmee voorkom je dat je door die aanpassing het hele verhaal een andere wending geeft alleen omdat enkele reageerders dat willen.

Timemachine is een systeem voor het verzorgen van backups en als daar, zonder een goede reden, verandering inkomt waardoor data niet meer bereikbaar is, dan is dat in mijn ogen onbetrouwbaar.

Bijdrager
    0_0_0_0

Beste moderator,

Zoals je hierboven kunt proeven ben ik heel erg boos. Dat mensen dom reageren hoort bij een topic maar dat de moderator zich laat verleiden tot een aanpassing vind ik in dit verhaal te gek.

Ik ben er ook direct klaar mee.

Ik wil je vriendelijk maar ook zeer dringend verzoeken mijn account met onmiddellijke ingang volledig te verwijderen.

Bedankt aan diegene die mij hebben geprobeerd te helpen. Ik heb dat zeer gewaardeerd en voelde zelf even een warm bad.
    Jammer dat het zo snel is afgekoeld.

Met vriendelijke groet, Rini

Bijdrager
    GoeieDag

Elk bad koelt op een gegeven moment af, dus om daar nou zo pathetisch over te doen?
    En volgens mij wordt je hier goed geholpen, vanuit verschillende invalshoeken. Ik geef je bv een aantal links waarin relevante informatie staat.
    Maar ik geloof dat je selectief geholpen wilt worden *knipmes*

Bijdrager
    GoeieDag
    SusanUSA op 07 juni 2017

Dus op de netwerkschijf waar TM naar wegschrijft moet OSX draaien?

Dat is in ieder geval wat Apple schrijft in de door mij gegeven link. Moeten we het mee doen, denk ik. Zeg het maar…

Edit: op de NL versie zijn ze wat dat betreft duidelijker:
    • Time Capsule of macOS Server op uw netwerk

Geblokkeerd
    SusanUSA

Onzinnige reactie verwijderd door moderator

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Night.

Bijdrager
    0_0_0_0

Vanavond Macbook opnieuw geïnstalleerd.
    Tijdens installatie een code veranderd.
    Ik kan nu de oude bestanden weer aan via Timemachine. Inmiddels dus precies achterhaald hoe het werkt.

Moderator
    Night

Blij voor je dat je het hebt kunnen oplossen. (y) Misschien is het interessant nog even te vermelden welke code je hebt veranderd en wat je precies hebt achterhaald m.b.t. de werking van TimeMachine. Daarmee zou je andere bezoekers bij voorbaat kunnen helpen die wellicht met hetzelfde probleem (komen te) zitten.

Bijdrager
    0_0_0_0

Een Macbook is een netbook. Dat omschrijft Apple zelf ook.
    Dat is namelijk hetzelfde.

Dus, Night, je kunt wel heel hatelijk weer in de titel zitten knoeien maar je zou ook de moeite kunnen nemen om een keer te leren lezen.

Bijdrager
    recoiller

Ik ben benieuwd waar Apple de Macbook omschrijft als een netbook. Zover ik weet is de netbook juist de PC tegenhanger van Apple producten. Destijds was er de iBook (van Internet Book), de PC merken kwamen toen met de netbook (van interNET Book) om geen conflict met de naam te hebben..

Maar dat ter zijde.

Wat TM betreft is het inderdaad een complex systeem dat voor veel gebruikers erg eenvoudig lijkt. Het is niet foul-proof en ook niet faul-proof. Ik kan me de frustrate van rinusstp voorstellen en in zijn verhaal zitten wel een aantal punten waar Apple mogelijk verbeteringen door zou kunnen voeren.

Zelf heb ik in het verleden grote problemen gehad met LaCie systemen en TimeMachine. Ook hier legt Apple dankbaar de bal bij de andere partij wat ik op zich ook wel begrijp. Tegenwoordig gebruik ik en al mijn klanten Synology. Dat is voor mij tot nu toe nog de meest betrouwbare oplossing gebleken hoewel ik ook bij de Synology niet blind vaar op ‘resultaten uit het verleden’. TimeCapsules schijnen onderdelen te hebben die na een aantal jaren ‘op’ raken waardoor ze ‘uit de lucht vallen’. Ik ben dus ook geen grote fan van TimeCapsules.
    Bij Synology is er wel een grote range aan opties en zeker de snellere systemen worden vrij snel vrij kostbaar.

Ten slotte proef ik bij rinusstp een beetje een dubbel belang. Ik wil ook wel eens met een compleet schone schijf beginnen, maar dan weet je vooraf dat je vanalles opnieuw zult moeten installeren. Wil je dat niet dan kun je verder met een (vuile) TM backup. Maar dan heb je juist al die zooi waar je van af wilde ook weer terug. De combinatie hiertussen is er volgens mij nog niet helemaal. Dat zou overigens wel mooi zijn.

Bijdrager
    0_0_0_0

Ondanks dat Timemachine met Synology NAS goed werkt heb ik toch gekozen voor een externe ssd disk.
    Daar schrijf ik op dit moment de backups naartoe.

Ik maak geen gebruik van Timecapsules. Simpelweg omdat ik die te duur vind. Daar heb ik dus geen ervaring mee.
    Het is waar. Ik zou graag eens met een compleet schone schijf willen beginnen en omdat er zo nu en dan rare dingen gebeuren en ik het idee heb dat er iets is geïnstalleerd of is binnengedrongen wat niet op mijn Macbook thuis hoort.

Toen ik nog van Windows gebruik maakte wiste isk alles van de hdd en installeerde het stuurprogramma weer opnieuw. Dan draaide alles weer even lekker.
    En tegen alles opnieuw installeren heb ik geen bezwaar. Er staat bijna niets op mijn Macbook wat niet uit de store komt dus dat is zo gebeurt.

Dat ik Macbookair een netbook noem is een prikkel. Was benieuwd of de moderator dat ook veranderd.

Macbook is een ultrabook. Dat wist ik al.

Bijdrager
    KarelWillem

Ach, noem het beestje gewoon bij de naam; MacBook Air (met drie hoofdletters dus), dan hoeft niemand te discussiëren over de definitie van een Ultrabook/Netbook/Laptop/etc.

Bijdrager
    recoiller

Mijn meest negatieve ervaring met Timemachine is dat het lijkt of je niet aan data-mangement hoeft te doen. Ik zie vaak gebruikers die een terabyte in hun computer hebben zitten en deze ook 80% vol hebben staan. Als je dan een keer een backup terug wil zetten ben je soms dagen bezig. Met een kabel gaat het natuurlijk sneller maar ook dan ben je meestal nog niet binnen een dag klaar.
    De beste oplossing is zover ik nu kan beoordelen om de backup direct aan te sluiten met een extrerne SSD zoals rinusstp ook doet. Daar zit een groot snelheid voordeel aan en het lijkt tot nu toe het meest stabiel.
    Ik denk dat zowaar iedereen die veroordeeld is tot USB-C een voordeel heeft omdat ze toch al een converter of dongel moeten inpluggen. Dan kun je daar ook meteen een schijf aan hangen. Misschien is dat wel het eerste voordeel dat ik persoonlijk zie aan USB-C.

Bijdrager
    Stirf

Ik zie vaak gebruikers die een terabyte in hun computer hebben zitten en deze ook 80% vol hebben staan. Als je dan een keer een backup terug wil zetten ben je soms dagen bezig.

Om vervolgens te gaan klagen dat TM zo’n traag rot programma is:-P

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Stirf.

Bijdrager
    vuurvreter
    rinustp op 07 juni 2017

zou het fijn zijn als ik daarover zou worden ingelicht

Dat staat toch onder je start topic?

Iets met lezen:wink:

rinustp op 07 juni 2017

Omdat GoeieDag niet goed kan lezen

Pot verwijt de ketel?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  vuurvreter.

Moderator
    Night

Definitie van een Netbook:

Een netbook is een categorie van kleine, lichte en goedkope laptops die geschikt zijn voor algemeen gebruik en om toegang te krijgen tot internetapplicaties. Een netbook kan worden gezien als een zware pda die pc-programma’s kan draaien; of als een zeer lichte laptop, met een klein scherm, zonder optische schijf en met weinig processorkracht.

Bron: Wikipedia

Een MacBook is
    1) niet goedkoop
    2) niet speciaal ontworpen om met internetapplicaties te werken
    3) niet gespeend van processorkracht
    4) geen uit de kluiten gewassen PDA
    5) niet specifiek ontworpen om PC programma’s te draaien.

De term netbook lijkt me dan ook niet van toepassing op een MacBook en het lijkt me dan ook sterk dat Apple zijn producten in deze categorie zou willen plaatsen, dan wel als zodanig wil omschrijven. Wat Apple denk ik met de poging om in de kleine, lichte MacBook Air een volwaardige computer te proppen wél wil bereiken, is een deel van de netbook-markt afsnoepen.

En omdat je het zo vriendelijk vraagt, zal ik nog één keer de topic titel aanpassen, zodat deze zowel de lading dekt, als voor de meeste forumbezoekers duidelijk is én naar je zin is.

Kunnen we dan nu verder on-topic blijven?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Night.
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.