15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    BlackMAC

Timemachine maar gedeeltelijk terugzetten

Ben van plan om mijn Imac opnieuw te installeren omdat het gewoon niet meer zo lekker loopt.
    Nu wil ik alles wat op mijn harde schijf staat gewoon wissen.
    Kan ik ook bepaalde delen van mijn backup via timemachine terugzetten?
    Sommige progamma’s en bestanden hoeven voor mij er niet meer op nl.
    Of heeft iemand een betere tip.

Bijdrager
    Pieterr

Ja, dat kan. Een Time Machine backup is gewoon een complete backup van je schijf (tenzij je zelf bewust mappen hebt uitgesloten voor het maken van een backup, bv een downloadfolder).

Bijdrager
    Dr. Maddox

Neem van mij aan: NIET DOEN!!

Ik heb er ooit mijn vingers aan gebrand. Het is echt een ramp om handmatig al je bibliotheken en rechten terug te zetten naar een goed functionerend systeem. Trust me!

Bijdrager
    BlackMAC

Hoe bedoel je met rechten @Dr.Maddox.
    Dus het is beter gewoon het hele systeem zo terug te zetten?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dat sommige systeembestanden (en programma mappen) de oude gebruikers ID hebben (account rechten). Zie dat maar eens terug te zetten zonder de account waar je eerst op werkte. Ik zeg dat het beter is om Timemachine het werk te laten doen.

Maar wie ben ik!?!;)

Volgens mij is het minder werk om je oude configuratie op te schonen dan handmatig een nieuwe te maken met oude bestanden.

Bijdrager
    Pieterr

Ik zeg niet dat je een schone installatie moet doen, maar als je een schone installatie hebt gedaan:

– installeer extra programma’s opnieuw vanaf de originele DMG (bv de hele iLife meuk)
    – haal alleen je gebruikersdata (muziek, foto’s, emails, contacten etc.) terug van je (Time Machine) backup

Dan vermijd je ook de problemen die Dr.Maddox noemt met (handmatig) terugzetten van systeembestanden etc.

Bijdrager
    Hansi2124
    BlackMAC op 24 augustus 2010

Ben van plan om mijn Imac opnieuw te installeren omdat het gewoon niet meer zo lekker loopt.

Je bent sneller klaar als je de programma’s die je niet gebruikt verwijdert uit je Programmamap.
    Als je Mac dan nog sloom is, heeft het een andere oorzaak……

Bijdrager
    kj.web
    Hansi2124 op 24 augustus 2010
    BlackMAC op 24 augustus 2010

Je bent sneller klaar als je de programma\’s die je niet gebruikt verwijdert uit je Programmamap.
    Als je Mac dan nog sloom is, heeft het een andere oorzaak……

Nee hoor, ooit gehoord van Startup programma’s;) ?. je zult ze moeten uninstallen op een of andere manier

Bijdrager
    Hansi2124

Startup programma’s bepaal je zelf welke dat zijn. Degene die een uninstaller hebben kan je daarmee verwijderen. Andere programma’s zal je dat dan op handmatige wijze moeten doen. Maar dat zullen er doorgaans geen tientallen zijn.
    Dus de tijd die je daaraan kwijt bent is stukken minder dan een systeem vers installeren en alle programma’s die je nodig hebt opnieuw installeren.
    Maar ieder mag dat gelukkig voor zichzelf uitmaken;-)

Bijdrager
    BlackMAC

het is nu eenmaal 4 a 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een clean install deed.
    Of moet ik de laatste upgrade naar snowleopard ook meetellen!?
    Denk dat het wel goed is om even een grote schoonmaak te houden, na al die verdwaalde progamma’s in de jaren.
    Ik stel dat elke jaar weer uit..
    Ben inderdaad nu ook bezig om wat overbodige bestanden en progamma’s te verwijderen met appzapper.
    En inderdaad bij startup progammas staan er een aantal bij dat ik niet wist dat het aan stond.
    Ik ben nu even bezig voor de grote schoonmaak, maar goed dat is na de jaren ook wel mijn eigen schuld.

Bedankt voor jullie tips, ik hoor er graag meer…

Bijdrager
    Hansi2124

Eerste grote tip: Doe niets met appzapper!
    Tik het maar eens in in het zoekveld van de Community……..

Bijdrager
    Pieterr

Ik doe een clean install als er een nieuwe versie van OS X uitkomt. Dat is dus zo eens in de anderhalf à twee jaar. Ik herinstalleer alleen de programma’s die ik dan nog steeds gebruik.

Bijdrager
    BlackMAC

gebruik appzapper niet zo lang, had het al een keer gedownload een tijd geleden.
    Ik gebruik het niet zo vaak en tot nu nog geen merkbare problemen gegeven.
    Maar ja, ik gooi niet zo vaak wat weg blijkt weer ..;-)
    Morgen ga ik mijn belangrijkste bestanden maar op een dvd zetten voor de zekerheid voordat ik eind van de week de clean install doe.

Bijdrager
    Ganymedus

Als je een schone installatie doet, en daarna de benodigde programma’s iLife iWorks etc. krijg je het meeste terug als je je gebruiker terugzet. Behalve dan je iTunes library (en de daarbij behorende aankopen), iets waar ik nog mee aan het stoeien ben.

Bijdrager
    Kleintje

Okay. Paniek! Heb jaren lang een back-up gemaakt via TC. Gelukkig vlak voor verkoop oude Mac een G Drive gekocht en via Super Duper een complete back up gemaakt.

Nu heb ik in TM ingesteld dat hij back-ups draaide van meerdere schijven. En bij diverse tests werkte dat goed (foto verwijderen en dan weer terug vinden).

Nu dus nieuwe Mac gekocht en via Migratie Assistent alles terug gezet. Dat blijkt dus maar deels te werken want ik heb alle instellingen terug maar geen kopie van mijn oude Mac (ander buroblad) maar nog erger… Ik zie mijn foto’s en muziek nergens.

Oh…en in een opruimbui de powersuply van de G-Drive weggegooid…:-( (net nieuw).

Dus toch wel een beetje paniek hierzo.

Of…moet ik dit doen? http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/nl/15638.html

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.