21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    sielien

timemachine kan geen reservekopie maken

Na een herinstallatie van lion heeft de timemachine twee dagen goed gewerkt. Maar geeft nu aan geen reservenkopien te kunnen maken. Vervelend is dat je er niet achter komt wat de reden is.
    Wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Bijdrager
    KarelWillem

Oh ja, je Time Machine.

De vraag was; wat zie je als je op dat rode ‘i’-tje klikt?

Krijg je geen uitleg dan?

Gratis weg te geven.

Bijdrager
    iMad

Als je het Airport programma van Apple gebruikt, ziet die je TimeCapsule wel?
    Zo niet even loskoppelen van het stroom en dan weer aansluiten.

Bijdrager
    sielien

dit is wat ik zie als ik achter de rode i kijk.

airport ken ik (nog) niet.

Bijdrager
    tinus_omt

Als de disk direct op je Mac is aangesloten kun je proberen met de Disk Utility de schijf te controleren op fouten.

Bijdrager
    iMad

Ga naar de map Programma’s / Hulp Programma’s en klik op Airport Configuratie Programma.

Bijdrager
    Haike
    sielien op 13 februari 2012

dit is wat ik zie als ik achter de rode i kijk.

Dat scherm heb ik ook gehad. Uiteindelijk kreeg ik het alleen maar opgelost door de back-up schijf te wissen, en opnieuw te formatteren. Toen ik hem weer aansloot vroeg timemachine onmiddellijk of ik deze schijf als back-up wilde gebruiken. Het antwoord was natuurlijk ja. Hij staat dan weliswaar de eerste keer weer lang te stampen, maar het functioneerde daarna wel weer.

Bijdrager
    sielien

@Haike, dit heb ik aleens gedaan. Ik had bij toeval stroomstoring. En warempel de ti ema hine ging een ba kup maken. De. Olgende keer was het weer mis.
    De tip van de stroom uitzetten had ik ook al eerdee gehad.
    Ik ben nog niet verder.

Bijdrager
    sielien

@iMad, ik zal mij eens verdiepeN in airport

Bijdrager
    Haike

Tis alsof de duvel er mee speelt.. net 2 min geleden na maanden niet, staat de melding weer op mijn scherm. Ik ga ff schijfbevoegdheden erdoor halen, misschien dat dat iets oplevert, zou jij ook kunnen proberen…

Enne,… doet je toetsenbord het ook niet meer zo goed? Het is een beetje moeilijk lezen…

Bijdrager
    sielien

@haike, ik werk vanaf mij iPad op het ogenblik. Ik zal beter opletten met typen.

Bijdrager
    Haike

OK het is me daarnet op de volgende manier gelukt, waarmee ik niet wil zeggen dat dat voor jou ook op gaat.

De timemachine schijf zit bij mij via een firewire 800 kabel verbonden met de MBP. Schijfhulp programma ziet die schijf wel, maar kreeg niet de schijfbevoegheden herstelt. Later bedacht ik me dat dat ook niet kan, want er staat geen OS op die timemachine schijf. Op de MBP was de finder ook overstuur. Ten dele heb ik dat wat open stond geforceerd gestopt. Toen er niks meer aan programma’s open stond heb ik de firewire kabel los getrokken. Schijf gewoon uitgezet.

Een herstart gedaan, en toen met schijfhupprogramma de schijf van de MBP na laten kijken op schijfbevoegdheden. Dat ging redelijk vlot. Daarna de kabel weer ingeplugd, schijf weer aangezet, en onmiddellijk opdracht gegeven voor het maken van een timemachine back-up. Alsof er niks aan de hand was, is dat gebeurt, en als ik op de schijf kijk staat daar ook de zoveelste back-up van de afgelopen dag. Meer kan ik er niet van maken, maar ik krijg een beetje de indruk dat het een verbindings probleem is, waarbij ik niet denk aan de kabel zelf, want die is vrij nieuw in mijn geval.

Bijdrager
    sielien

Datzelfde gebeurde bij mij aangestuurd door het toeval, stoppen eruit, geen stroom. Meteen daarna timemachine een reservekopie laten maken. En dat ging prima. Nu echter zitten we weer indezelfde fout.

Bijdrager
    Haike

Bij mij is het maanden goed gegaan, tot plots gisterenavond weer. Maar misschien helpt het als je de verbinding tussen je machine en de back-up schijf reset. Niet de stroom eraf of dat soort rigoureuze maatregelen. Alleen de verbinding tussen die 2 aan/uit schakelen.. Wat verbinding heb je tussen die 2? Een draadloze of nog gewoon met kabel?

Bijdrager
    sielien

inmiddels werkt mijn timemachine weer. met schijfhulp en terminal is de extended schijf hersteld. Met alleen de herstel functie is dit niet gelukt. Ook de naam die apple eraan geeft kopie├źn (met trema) vindt volgens mijn expert, linux niet prettig. Mijn reservekopie├źn heten dus nu TM1. Ik ben blij.
    dit draadje kan dus hiermee afgesloten worden. dank allen

Bijdrager
    Haike

Wat heb je in de terminal gedaan dan?

Bijdrager
    GJB

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Nadat ik alles een keer teruggezet heb op mijn MBP via mijn time machine maakt time machine geen back-ups meer via wifi. Gister de schijf met USB aan de MBP, partitie verwijderd en een nieuwe back-up laten maken. Schijf teruggehangen aan de AirPort Extreme, maar zonder resultaat.

Eerst was het geen probleem dat de schijf ‘vol’ was, de oudste back-up werd gewoon weggegooid.

Wat is het probleem? Ik heb het AirPort-Configuratieprogramma geprobeerd te raadplegen, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Bijdrager
    Haike

Ik snap het niet helemaal, via wifi kon je geen back-ups meer maken. Vervolgens krijg je wel via wifi de mededeling van TM dat er niet genoeg ruimte is? Krijg je die mededeling ook als je die externe HD weer via de USB verbindt, of maakt hij dan wel gewoon een back-up?

Bijdrager
    GJB

ja, de schijf wordt wel gezien via de wifi maar wil dus niet backuppen omdat deze ‘vol’ zit. Via USB is het geen probleem. Logischerwijs is het iets met de airport, lijkt mij. Via wifi probeert TM de back-up te benaderen en bereid de back-up voor, maar komt dan weer met dezelfde fout melding.

Bijdrager
    Haike

Ik denk dat het er mee te maken heeft met de weg waarop de gegevens op die externe HD terecht komen.

Op mijn werk maakte TM ook draadloos een back-up van mijn MBP. Thuis gekomen heb ik dat zelf ook nog een keer gedaan via Firewire 800. Dat ging goed, geen probleem. Maar op het werk wou het niet meer daarna. Toen de systeembeheerder er achter kwam dat ik thuis via een kabel ook nog een back-up had gemaakt, zuchtte hij diep en zei dat hij diep bedroefd was.:grin: Uiteindelijk is het hem gelukt samen met een collega het zo voor elkaar te krijgen dat het ook weer via de draadloze verbinding liep. Maar hij zei dat ik hem een hoop werk had kunnen besparen als ik dat achterwege had gelaten.

Ik denk dat je het beste die externe schijf kan wissen, (belangrijke bestanden die niet op je MBP staan, wel eerst ff voor dat je begint, daar naar toe verhuizen) dan opnieuw formatteren, en als dan via het draadloze netwerk door TM gevraagd wordt of de schijf gebruikt moet worden voor back-up, weet je dat het goed zit.

Er van uitgaande dat je je netwerk gewoon weer in de settings zet, die je daarvoor ook al had.

Bijdrager
    GJB

tja, dat moet ik inderdaad nog even proberen. tnx.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.